Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Politechnika Śląska nie chce produkować elektrobusów

infobus
21.06.2018 12:00

Sporym zaskoczeniem było złożenie przez Politechnikę Śląską ofertyw programie NCBiR Bezemisyjny Transport Publiczny. Teraz wiemy już, o co uczelni chodziło.

Przypomnijmy, że celem programu jest opracowanieinnowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypówprzez samorządy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawiez 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko–Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41miast i gmin. W efekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000innowacyjnych pojazdów

NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnegozakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawieranebędą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejneetapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR maograniczać liczbę prowadzonych projektów.

Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, któresamodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek odopuszczenie do udziału w programie. Jak powiedziała PAP w środę, 20 czerwca, dziekanwydziału mechanicznego technologicznego prof. Anna Timofiejczuk, uczelniaokreśliła we wniosku swój potencjał pod kątem programu i teraz czeka nadopuszczenie do niego.

Prof. Timofiejczuk zaakcentowała, że Politechnika Śląska niebędzie producentem autobusów. W złożonym wniosku o dopuszczenie do programuuczelnia określiła, że samodzielnie w projekcie może wykonać 50 proc. zadań.

-„Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o pracebadawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć iwłączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, zautonomią” – powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akuratw Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniuautonomicznego robota dla górnictwa.

Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, wktórych specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznegotechnologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania.”Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemy też pneumatyczne” -zasygnalizowała.

Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programuBezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami zregionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami – wytwórcami pojazdów.Po dopuszczeniu do programu i podpisaniu umowy pierwszym etapem ma byćprzedłożenie przez oferentów szczegółowych ofert.

Według wcześniejszych informacji na część badawczo-rozwojowąprogramu przeznaczonych ma zostać 100-200 mln zł (zapewniane przez NCBR),natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł,zaangażowane zostaną środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz NarodowegoFunduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.(PAP)