Politechnika Śląska: Nie będziemy produkować elektrobusów
Jak już informowaliśmy w InfoBusie, oferta Politechniki Śląskiej została wybrana – obok Ursusa i Autosana – w przetargu NCBiR na polskiego e-Busa. Jednak uczelnia wcale nie chce sama produkować tych pojazdów i to jest właśnie tak poszukiwane przez rząd przez innowacyjne podejście.
Wybór oferty Politechniki Śląskiej w przetargu NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny był dla wielu osób z branży kompletnym zaskoczeniem, jednak biorąc pod uwagę innowacyjny charakter programu ma to swój sens i to całkiem spory
Przede wszystkim „na dzień dobry” Politechnika Śląska nie może nic stracić, a wszystko może zyskać. Wszelkie kwestie związane z własnościąintelektualną, czy zobowiązaniami produkcyjnym – co było przeszkodą nie doprzeskoczenia dla Solarisa czy Volvo, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ – dla kompletnie nowego gracza są kwestią otwartą. W narodowym projekcie śląska uczelniazamierza przede wszystkim wykorzystać swoje doświadczenia związane m.in. znapędami, źródłami zasilania, oprogramowaniem, rozwiązaniami autonomicznymi imateriałami, natomiast w kwestii budowy samych autobusów – współpracować z producentamipojazdów. Sprytne?
Zarządzać projektem
Jak powiedziała PAP dziekan wydziału mechanicznegotechnologicznego prof. Anna Timofiejczuk, Politechnika Śląska nie będzieproducentem autobusów. W złożonym wniosku o dopuszczenie do programu NCBiR uczelniaokreśliła, że samodzielnie w projekcie może wykonać 50 proc. zadań.
– Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o pracebadawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć iwłączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, zautonomią – powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akuratw Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniuautonomicznego robota dla górnictwa.
Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, wktórych specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznegotechnologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania.
– Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemyteż pneumatyczne – zasygnalizowała.
Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programuBezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami zregionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami – wytwórcami pojazdów. Terazuczelnia czeka na podpisanie umowy z NCBiR.
Terminarz prac
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju po podpisaniu umówprzewiduje wejście w fazę B+R, która została podzielona na 3 etapy:
-
Etap 1 – opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m (zgodnej zoczekiwaniami zamawiającego) – NCBiR planuje na ten etap przyznać 2.500.000 złnetto/podmiot, czas realizacji etapu 195 dni. Po tym czasie NCBiR będzieoceniał przedłożoną dokumentację pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnejfazy zostaną dopuszczone podmioty, których dokumentacja zostanie pozytywnieoceniona przez NCBiR.
-
Etap 2 – opracowanie prototypu pojazdu 12 m – NCBiR planujena ten etap przyznać 4.850.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 225 dni.Po tym etapie NCBiR będzie oceniał prototyp pod kątem spełniania wymogów SIWZ.Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których prototyp 12m zostaniepozytywnie oceniony przez NCBiR i zamawiających w trakcie testów.
-
Etap 3 – opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m,12m i 18m – NCBiR planuje na ten etap przyznać 15.000.000 zł netto/podmiot,czas realizacji etapu 215 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniałzaprezentowany typoszereg pojazdów pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Dokolejnej fazy (wdrożeniowej) zostaną dopuszczone podmioty, których typoszeregpojazdów zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i zamawiających.
Cel – e-Bus
Przypomnijmy, że celem programu NCBiR jest opracowanie innowacyjnego autobusubezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez samorządy. NarodoweCentrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawie z 26 polskimi miastamioraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41 miast i gmin. Wefekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000 innowacyjnychpojazdów.
NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnegozakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawieranebędą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejneetapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR maograniczać liczbę prowadzonych projektów.
Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, któresamodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek odopuszczenie do udziału w programie. Następnie złożyła ofertę, która wraz z propozycjąUrsusa i Autosanu została wybrana do dalszej realizacji – o tym pisaliśmy TUTAJ
„