Policja: Nowe mundury dla drogówki

infobus
30.04.2009 18:29

Jeszcze w tym roku do policjantów z ruchu drogowego i prewencji trafi 30 tys. sztuk nowego umundurowania. Po podpisaniu przez ministra spraw wewnętrznych i administracji stosownego rozporządzenia na naszych ulicach pojawią się funkcjonariusze w nowych mundurach. Jest to pierwszy etap wymiany umundurowania polskich policjantów. Kolejne realizowane będą w następnych latach. O konieczności wymiany mundurów dyskutowano od dawna. Pierwsze spotkania z producentami tkanin i wyrobów mundurowych odbyło się już w październiku 2006 roku. Przedstawiciele firm tekstylnych prezentowali najnowocześniejsze materiały, które mogły mieć zastosowanie przy produkcji nowych mundurów i elementów umundurowania Policji. W spotkaniach tych uczestniczył m. in. projektant mody Bernard Hanaoka, konsultant Policji ds. nowych wzorów mundurów. Ustalono wówczas, że Policja sama, po konsultacjach z użytkownikami, wypracuje projekt munduru i dopiero wówczas ogłosi przetarg. W styczniu 2007 roku studenci łódzkiej ASP przedstawili projekty nowych wzorów mundurów dla policjantów, które uwzględniały prawie wszystkie postulaty funkcjonariuszy „z pierwszej linii”. W marcu 2007 roku konkurs na nowe mundury był już rozstrzygnięty. Komisja złożona z przedstawicieli KGP i ASP pierwszą nagrodę przyznała Piotrowi Suchockiemu, absolwentowi ASP. Wyróżnienia dostali Maria Kuźma i Michał Szulc, studenci V roku Wydziału Tkaniny i Ubioru, co oznaczało, że również ich pomysły miały być wykorzystane w tworzeniu przyszłych mundurów. Z zaprezentowanych przez zwycięzcę konkursu propozycji najwięcej uznania zyskał mundur służbowy. Spodnie bojówki miały mieć podwójną nogawkę, ich część ortalionowa wpuszczana miała być do butów, a zewnętrzna mocowana na dowolnej wysokości (np. na górze cholewki), tak by nie brudziła się podczas zimowej chlapy lub nie zaczepiała o przeszkody w czasie pościgu. Golf z policyjnym emblematem i z wstawkami na łokciach i barkach – by nie wycierał się w tych miejscach. Uniwersalna podpinka polarowa zakładana pod kurtkę, gdy jest zimno, i zdejmowana przy wyższych temperaturach (bez względu na porę roku), stanowiąca osobny element umundurowania. Czapka zimowa z grubej dzianiny. Kurtki (zimowa i letnia) do pasa zapinane na „ekspresy”, tj. zamki błyskawiczne obsługiwane jednym pociągnięciem ręki (zimowa z dopinanym kapturem), ściągacze na zakończeniach rękawów i na dole. Kamizelka z elementami wyposażenia z pianką amortyzacyjną zabezpieczającą przed skutkami uderzeń, upadków itp., z tyłu kontrafałda umożliwiająca poszerzenie jej, by w zimne dni założyć pod nią sweter, golf lub podpinkę polarową. Białe koszulki i krótkie spodnie oraz T-shirt na lato. Stopnie na pagonach, wszystkie elementy odblaskowe na rzepach lub napach, by można je zdejmować, stałe elementy odblaskowe tylko dla policjantów z ruchu drogowego.
W lipcu 2007 roku BLP KGP zorganizowało spotkanie z producentami zainteresowanymi uszyciem policyjnych mundurów. Wcześniej przesłano im propozycje wykonania pierwowzorów elementów umundurowania według projektu Piotra Suchockiego. Firmy przedstawiły koszty wykonania pierwowzoru, dokumentacji technicznej i cesji praw autorskich oraz termin wykonania. Dotyczyło to zarówno pierwowzorów, jak i pierwszych 60 sztuk przeznaczonych dla policjantów do testowania. Część tej partii mundurów miała być na koszt producenta przebadana również przez jeden z instytutów badawczych. Testowane miały być mundury służbowe dla policjantów z ruchu drogowego i prewencji. Na podstawie najlepszych wzorów zaplanowano uszycie 60 próbnych kompletów letnich mundurów. Poprzeczkę postawiono bardzo wysoko. Mundury miały zaspokoić wszystkie oczekiwania policjantów, jakie pojawiły się na internetowym forum (www. ifp.pl), w sondażach i ankietach. Nowe policyjne uniformy miały być dobre jakościowo, trwałe i funkcjonalne. Siłą nowych mundurów miało być wykorzystanie do ich uszycia najnowocześniejszych tkanin i surowców. Następnie z każdym producentem spełniającym narzucone wymagania były przeprowadzane negocjacje, zgodnie z procedurą prawa zamówień publicznych i przepisami wewnętrznymi.
Testowanie nowych mundurów rozpoczęło się we wrześniu 2007 roku. Osiemdziesiąt kompletów w wersji wiosenno-jesiennej zostało rozesłanych do komend i szkół Policji w całym kraju. Zgodę na testy na ulicy wyraził Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Testy miały trwać kilka miesięcy. W listopadzie przyszedł czas na testy umundurowania zimowego.
W lutym 2008 roku w komendzie głównej Policji odbyło się spotkanie kilkunastu oficerów Policji, w tym dowódców oddziałów prewencji, komendantów wojewódzkich i kadry kierowniczej KGP, podczas którego rozmawiano z policjantami, którzy testowali umundurowanie. Podczas pokazu padały pytania dotyczące materiałów, utrzymywania ciepłoty ciała, wygody poszczególnych części garderoby. Funkcjonariusze prewencji dzieli się swoimi wrażeniami, które były skrupulatnie odnotowywane.
W kwietniu 2008 roku rozpoczęło się postępowanie przetargowe na zakup 30 tysięcy kompletów umundurowania służbowego „nowego wzoru”. Równolegle trwały prace nad projektem zmiany rozporządzenia MSWiA w sprawie umundurowania policjantów, dającego prawną podstawę do noszenia nowych wzorów umundurowania służbowego.
Galeria nowych mundurów dostępna jest na
http://www.policja.pl/portal/pol/374/39732/Nowe_mundury_w_Policji.html .