Policja kupuje autobusy interwencyjne z Sanoka
W dniu 17 lutego br. odbyło się uroczyste przekazanie sześciu autobusów interwencyjnych Autosan H7-10I („I”jak „Interwencyjny”) Komendzie Stołecznej Policji. Są to kolejne autobusy policyjne kupione przez Urząd m. St. Warszawy. Wraz z samochodami zakupionymi w zeszłym roku w taborze oddziałów prewencji jest już 10 pojazdów interwencyjnych marki Autosan.
Przede wszystkim pojemność
Autobusy poświęcił Kapelan Policji a kluczyki wręczyli kierowcom Komendant Stołeczny oraz przedstawiciel warszawskiego ratusza – Marek Trosiński. Pojazdy w założeniu mają służyć zabezpieczeniu imprez masowych – rozrywkowych jak i tych zagrażających porządkowi publicznemu, np. demonstracji, meczów piłkarskich. Autobusy policyjne z powodzeniem zastępują kilka radiowozów opartych na samochodach dostawczych. Ponadto są bardziej mobilne w mieście niż kawalkada aut dostawczych. Dla policji, ale dla mieszkańców Warszawy, ważną zaletą jest fakt, że do ich prowadzenia są zatrudniane osoby cywilne. W praktyce, jak powiedział Dowódca Oddziału Prewencji Policji insp. Roman Starzomski, aż 18 policjantów może zostać skierowanych do innych zadań. Policyjne autobusy H7-10I charakteryzują się ciekawą i oryginalną konstrukcją. Już z daleka rzucają się w oczy swoim masywnym, rasowym wyglądem. Konstruktorzy Autosana postawili głównie na ich praktyczność w zadaniach operacyjnych. Z zewnątrz samochód posiada pełne okratowanie szyb i lamp skutecznie chroniące przed aktami wandalizmu. Interesującą konstrukcją jest krata zamontowana nad szybą przednią, która może być automatycznie podniesiona poprawiając kierowcy widoczność. W akcji bardzo użyteczne mogą się okazać specjalne wysokociśnieniowe spryskiwacze (opcja) zamontowane u góry przedniej szyby, które potrafią zmyć nieczystości jak farby, smary, jajka itp.
Fot. 3. W dniu 17 lutego br. odbyło się uroczyste przekazanie sześciu autobusów interwencyjnych Autosan H7-10I („I”jak „Interwencyjny”)
„Przytulne wnętrze”
Wnętrze autobusu prezentuje się surowo, ale jest praktyczne i solidne. Jednorazowo interwencyjny Autosan może przewieźć 30 osób (łącznie z dowódcą i kierowcą). Przednia część wnętrza pojazdu wygląda niemal identycznie jak w zwykłych Traperach i Traficach. Niemal, gdyż uwagę zwraca zamontowana policyjna radiostacja. Przedział dla policjantów wyposażono w szereg elementów podnoszących komfort pracy i bezpieczeństwo. Wnętrze wyposażono w metalowe, podnoszone siedziska umieszczone wzdłuż nadwozia tyłem do okien. Oczywiście podłogę wyłożono łatwą w czyszczeniu wykładziną antypoślizgową. W miejscu gdzie w standardowym autobusie znajdują się półki bagażowe zamontowano wsporniki rurowe do których można przymocować na „sztywno”hełmy ochronne. Każdy policjant za siedzeniem posiada wieszak na kurtkę służbową oraz stojak na broń długą i pałkę. Pośrodku pojazdu usytuowano stojaki na tarcze policyjne. Każdy autobus wyposażono w klimatyzację. W gorący dzień trudno bez niej sobie wyobrazić komfortową podróż dla policjantów w pełnym umundurowaniu.
Co pod maską?
Autosany H7-10I wyposażono w silnik znany z modeli Trafic i Traper, tj. IVECO 8040 SRC21.11 Euro3 o pojemności 3.908 dm3 i mocy 100 kW (136 KM) przy 2700 obr./min. Patrząc na oferowane walory użytkowe autobus H7-10I z roli „policyjnego woła roboczego”może wywiązywać się bardzo dobrze. Niewykluczone, że Autosan zaoferuje w przyszłości nowe pojazdy specjalne w oparciu o podwozie Mercedes Vario, znane, np. z autobusu H7-10MB Solina.
Podstawowe dane techniczne:
Długość/szerokość/wysokość (w mm)
|
7353 / 2376 / 2845
|
Silnik:
|
IVECO EURO III, wysokoprężny o poj. 3,908 cm3 turbodoładowany chłodzony cieczą, moc 100 kW (136 KM)
|
Ilość i układ cylindrów
|
4-cylindrowy, rzędowy, pionowy
|
Umieszczenie silnika
|
z przodu autobusu, podłużnie
|
Zawieszenie
|
Resorowe (resory paraboliczne, amortyzatory teleskopowe oraz stabilizatory )
|
Ogumienie
|
Bezdętkowe
|
Przednia oś
|
Belka sztywna
|
Mechanizm kierowniczy
|
Ze wspomaganiem
|
Most napędowy
|
Sztywny jednostopniowy, tylny
|
Hamulce
|
– roboczy: tarczowy, sterowany pneumatycznie, dwuobwodowy, ABS
– pomocniczy: sprężynowy sterowany ręcznie działający na koła tylne
|
Instalacja elektryczna
|
24 V minus na masę
|
Akumulatory
|
2 x 120 Ah, 12V
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
130 dm3
|