Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Police z unijną kasą na 15 autobusów

infobus
10.03.2017 16:35

10 marca 2017 r. Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało z zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim umowę na dofinansowanie zakupu 15 nowych autobusów. Parafowanie umowy z udziałem marszałka Olgierda Geblewicza (drugi z lewej), prezesa SPPK Kazimierza Trzcińskiego, radnej województwa Joanny Żurowskiej oraz władz lokalnych miało miejsce w Policach.

Spółka pozyska w sumie 9 pojazdów jednoczłonowych klasy MAXI oraz 6 autobusów przegubowych klasy MEGA. Będą one przyjazne dla środowiska naturalnego, klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Ponadto zakup zapewni integrację systemu transportowego pomiędzy Szczecinem a Policami.

Koszt zakupu autobusów wyniesie prawie 18,5 mln zł. Ponad 10 mln to fundusze unijne z RPO WZ 2014-2020. Przedsiębiorstwo przewidziało realizację projektu do grudnia 2019 roku. Pierwsze pięć autobusów ma trafić do spółki jeszcze w tym roku.

5 + 5 + 5

– To umowa ważna z punktu widzenia mieszkańców, którzy dojeżdżają do pracy i do szkół pomiędzy Policami i Szczecinem. Ale oprócz wymiaru komunikacyjnego ta umowa ma jeszcze jeden, którego rangę unaoczniła mijająca zima, kiedy to borykaliśmy się ze smogiem. Czystość powietrza, to nasze największe wyzwanie ekologiczne, z którym trzeba się zmierzyć na wielu poziomach. Oczywiście w pierwszej kolejności należy wymieniać przestarzałe piece na nowe, ale przy tego rodzaju umowach warto podkreślać także, że warto jest korzystać z transportu publicznego, zwłaszcza, jeśli jest to tabor niskoemisyjny. To jest kolejny krok ku czystemu środowisku w naszym regionie, i to właśnie chcę dzisiaj podkreślić – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Marszałek podkreślał również znakomitą współpracę z samorządami Polic i Szczecina, ale także z samym SPPK w Policach, które będąc beneficjentem bierze na siebie wszelkie trudności i ryzyka związane z realizacją projektu. – Oby tych ryzyk było jak najmniej i wszystko przebiegało bez problemów – życzył prezesowi Kazimierzowi Trzcińskiemu, Olgierd Geblewicz.

– Pierwsze pięć autobusów trafi do nas już w tym roku, ponieważ przetarg ogłosiliśmy już wcześniej. W dwóch kolejnych latach otrzymamy po pięć następnych pojazdów – powiedział prezes SPPK Kazimierz Trzciński.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowe narzędzie służące wdrażaniu funduszy europejskich wpływających na zrównoważony rozwój miast i ich obszarów funkcjonalnych. W perspektywie 2014-2020 na ich realizację w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym zaplanowano prawie 110 mln euro.

Przetarg SPPK

Przypomnijmy, że spółka SPPK Police ogłosiła swój przetarg na zakup 5. autobusów miejskich 13 grudnia 2016 r., w tym 3 szt. klasy MAXI o długości 11,5 ? 12,0 m i 2 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 17,5 ? 18,1 m.

24 lutego 2017 r. spółka SPPK Police otworzyła dwie oferty w przetarg na zakup 5. autobusów miejskich. Już po raz drugi w tym roku ? po Katowicach ? doszło do klasycznego pojedynku pomiędzy Solarisem a MAN-em. O ile na Śląsku to MAN ma lepsze widoki na zwycięstwo, tak w Policach producent z Bolechowa zaproponował atrakcyjną cenę i wydaje się, że to właśnie polska firma zdobędzie nad morzem więcej punktów. Tutaj o ostatecznym rezultacie mogą zadecydować tzw. małe punkty.

Przypomnijmy, że Police chcą kupić 5. niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, w tym 3 szt. klasy MAXI o długości 11,5 ? 12,0 m i 2 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 17,5 ? 18,1 m. Kwota jaką dysponował zamawiający na to zadanie wynosiła 6211500 PLN brutto / 5050 000 PLN netto.

24 lutego w siedzibie przewoźnika otarto dwie oferty:

? Solarisa, który zaproponował za trzy Nowe Urbino 12 i dwa Nowe Urbino 18 sumę 5663412 PLN brutto / 4604400 PLN netto;

? i MAN za trzy Lion`s City i dwa Lion`s City G chciał kwotę 6029460 PLN brutto / 4902 000 PLN netto.

W zakresie oceny technicznej (15% wagi) Police nagradzały punktami następujące rozwiązania techniczne:

? silnik diesla Euro 6 o pojemności w przedziale 9-10 l (MAN) ? 20 pkt

? ten sam producent autobusu i silnika (MAN) ? 20 pkt

? zawieszenie zależne przedniej osi (MAN/Solaris) ? 20 pkt

? układ rekuperacji (Solaris) ? 20 pkt

? szyba dzielona na 3 części (MAN/Solaris) ? 15 pkt

? uchylne okna (MAN/Solaris) ? 5 pkt

Aby nadrobić stracone punkty w dwóch pierwszych kryteriach technicznych, Solaris musiał zaproponować odpowiednio niską cenę, której Police nadały wagę aż 80%. I tak też się stało. Do tego dochodzi kryterium gwarancji za 5%.

Czy rzeczywiście Solarisowi uda się wygrać z MAN-em na jego boisku i choć trochę zrewanżować się za Katowice? Czekamy na decyzję SPPK

Aktualnie flota SPPK obejmuje blisko 60 autobusów ? w zdecydowanej większości marki MAN. To można powiedzieć prawdziwy bastion niemieckiego producenta w Polsce. Potwierdzają to ostatnie zakupy przewoźnika, który w 2012 r. nabył 2 szt. Lion`s City i 4 szt. Lion`s City G; w 2014 r. 4 szt. Lion`s City i 6 szt. Lion`s City G, a w 2016 r. – 2 szt. Lion`s City i 2 szt. Lion`s City G. Prawdziwa jaskinia lwa.

Szczecińskie zakupy

W grudniu informowaliśmy, że Szczecin kupi 20 autobusów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. I tutaj nic się nie zmienia. Przetarg na 10 krótkich autobusów dwunastometrowych i 10 przegubowych, czyli osiemnastometrowych został powtórzony i termin otwarcia ofert upływa 28 marca.

Dwudziestka trafi do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie. Pojazdy mają rozpocząć kursy w stolicy Pomorza Zachodniego w pierwszym kwartale 2018 r. Koszt całkowity zakupu tych 20 pojazdów to nieco ponad 35 mln zł, z czego dofinansowanie to 13,4 mln zł.

Gmina Miasto Szczecin złożyła również wniosek o wsparcie z tej samej puli zakupu 16 autobusów hybrydowych. Koszt ich nabycia to blisko 40 mln zł, z czego szczeciński magistrat stara się o unijne dofinansowanie w wysokości 27 mln zł. Wniosek do RPO został już złożony.

Przypomnijmy, że w lutym 2017 roku na ulicach Szczecina pojawiło się 7 nowych autobusów niskopodłogowych zakupionych ze środków własnych Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, w tym 5 pojazdów Nowe Urbino 12 i 2 autobusy Nowe Urbino 18. Łączna cena tych autobusów, wraz z 7-letnią gwarancją, to ponad 9 mln zł.