Polepszyć transport z Ukrainą! Zwiększyć liczbę przejść?
Zdaniem posłów Marka Sowy i Doroty Niedzieli wielogodzinnekolejki na granicy polsko-ukraińskiej to efekt zbyt małej liczby przejśćgranicznych między Polską a Ukrainą. Na ich sejmową interpelację odpowiada sekretarz stanu w Ministerstwie SprawWewnętrznych i Administracji Jakub Skiba:
-„W odpowiedzi na interpelację numer 7856 Posłów na Sejm RPPana Marka Sowy i Pani Doroty Niedzieli w sprawie zbyt małej liczby przejśćgranicznych między Polską a Ukrainą oraz wielogodzinnych kolejek na granicypolsko-ukraińskiej na wstępie uprzejmie informuję, że nie istnieją normy aniwytyczne, które określałyby odległość pomiędzy przejściami granicznymi.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990r. o ochronie granicy państwowej (t.j.: Dz. U. z 2015, poz. 930 z późn. zm.),drogowe, kolejowe i rzeczne przejścia graniczne oraz rodzaje ruchu dozwolonegow tych przejściach ustala się w umowach międzynarodowych. Z uwagi na powyższeliczba przejść granicznych ustalana jest indywidualnie z każdym z państwsąsiadujących z Polską.
Na odcinku granicy z Ukrainą znajduje się 14 przejśćgranicznych, w tym: 8 przejść drogowych i 6 przejść kolejowych.
W 4 drogowych przejściach granicznych tj: Dorohusk ?Jagodzin, Hrebenne ? Rawa Ruska, Korczowa ? Krakowiec i Medyka ? Szeginiemiędzynarodowy ruch osobowy i towarowy odbywa się bez ograniczeń masy pojazdów.W drogowym przejściu granicznym Krościenko ? Smolnica odbywa się międzynarodowyruch osobowy i towarowy samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 t,drogowe przejścia graniczne Budomierz ? Hruszew i Dołhobyczów ? Uhrynówobsługują międzynarodowy ruch osobowy i towarowy samochodami o dopuszczalnejmasie całkowitej do 3,5 t, natomiast drogowe przejście graniczne Zosin ?Ustiług obsługuje międzynarodowy ruch osobowy.
Z kolei w 3 przejściach kolejowych: Dorohusk ? Jagodzin,Hrubieszów ? Włodzimierz Wołyński i Przemyśl ? Mościska odbywa się ruch osobowyi towarowy. W przejściu kolejowym Werchrata ? Rawa Ruska odbywa się wyłącznieruch towarowy, natomiast w 2 przejściach kolejowych: Hrebenne ? Rawa Ruska iKrościenko ? Chyrów ruch graniczny został zawieszony ze względu na zamknięciepołączeń kolejowych.
Drogowe przejścia graniczne, w których odnotowuje sięnajwiększy ruch graniczny tj. przejścia Medyka ? Szeginie, Zosin ? Ustiług iKorczowa ? Krakowiec zostały na przestrzeni ostatnich lat kompleksowozmodernizowane.
Ponadto, ze względu na stały wzrost ruchu granicznego oddanodo użytku dwa nowe drogowe przejścia graniczne: Budomierz ? Hruszew iDołhobyczów ? Uhrynów z infrastrukturą dostosowaną do prowadzenia kontroligranicznej w jednym miejscu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Uzgodniona została również lokalizacja kolejnego, drogowegoprzejścia granicznego w Malhowicach ? Niżankowicach.
Obecnie do priorytetowych inwestycji na granicy polsko ? ukraińskiejnależą budowa ww. drogowego przejścia granicznego Malhowice ? Niżankowice orazrozdzielenie ruchu osobowego od towarowego w drogowym przejściu granicznymKorczowa ? Krakowiec.
Porozumienie o utworzeniu przejścia Malhowice ? Niżankowicezostało zawarte w dniu 19 września 2012 roku. Przejście będzie budowane wformule wspólnie prowadzonego przejścia granicznego z infrastrukturązlokalizowaną w całości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ze środkówrezerwy celowej w 2016 roku Wojewoda Podkarpacki otrzymał 80 tys. zł naopracowanie programu funkcjonalno-użytkowego budowy przejścia, który pozwoli naprzygotowanie w 2017 roku pełnej dokumentacji projektowej. W budżecie na rok2017 na powyższy cel zostały zabezpieczone środki finansowe w wysokości 774tys. zł.
Z kolei w drogowym przejściu granicznym Korczowa ? Krakowiecw latach 2011-2013 Wojewoda Podkarpacki zrealizował inwestycję na łączną kwotę20,1 mln zł obejmującą rozdzielenie ruchu towarowego od osobowego i budowęstałej infrastruktury do odpraw samochodów osobowych i autobusów dla polskichsłużb granicznych na działkach przylegających do autostrady A4 po obu jejstronach. Platformy wjazdowa i wyjazdowa zostały oddzielone od siebie pasemautostrady. Przygraniczny odcinek autostrady A4 został oddany do użytku w dniu23 grudnia 2013 roku. Ze środków rezerwy celowej w 2016 roku WojewodaPodkarpacki otrzymał 3 386 800,00 zł na dostosowanie nowej infrastruktury doodpraw osobowych oraz pierwsze wyposażenie platformy osobowej. Po przeniesieniukontroli ruchu osobowego na nowy terminal pasażerski, dotychczasowe przejściegraniczne zostanie przekształcone w terminal celny, a jego przepustowość wruchu towarowym wzrośnie o około 50%.
Natomiast Ukraina w 2015 roku zakończyła budowę520-metrowego odcinka drogi stanowiącego dojazd do granicy. Aby możliwe byłorozdzielenie ruchu towarowego od osobowego, po stronie Ukrainy powinien zostaćwybudowany również terminal do odpraw samochodów osobowych i autobusów wprzejściu granicznym w Krakowcu.
Planowana jest również kompleksowa modernizacja kolejowegoprzejścia granicznego Przemyśl ? Mościska oraz drogowego przejścia granicznegoDorohusk ? Jagodzin. Wojewoda Podkarpacki w 2015 roku opracował koncepcjęarchitektoniczną przebudowy przejścia w Przemyślu obejmującą zarówno częśćosobową, jak i towarową, a w budżecie na 2017 rok zagwarantowano środki naopracowanie dokumentacji projektowej w wysokości 2 686 000 zł. NatomiastWojewoda Lubelski opracowuje program funkcjonalno-użytkowy rozbudowy przejściaw Dorohusku (planowany termin zakończenia prac to koniec 2016 roku).
Pragnę również wskazać, że zgodnie z decyzjami podjętymipodczas posiedzenia Komisji do spraw Przejść Granicznych i InfrastrukturyPolsko ? Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej do spraw WspółpracyMiędzyregionalnej, które odbyło się w dniu 18 marca 2014 roku w Krakowcu,zagadnienie otwarcia nowych przejść granicznych będzie przedmiotem ewentualnychanaliz po zakończeniu prowadzonych działań zmierzających do rozbudowyinfrastruktury przejść granicznych i dróg dojazdowych w Polsce i na Ukrainie.
Należy zauważyć, że brak odpowiedniej infrastrukturydrogowej po stronie Ukrainy, a także deficyt środków finansowych na jej budowębądź modernizację stanowi czynnik opóźniający podejmowanie inwestycji w zakresietworzenia nowych przejść granicznych.(..)
Piesi i rowerzyści
Odnosząc się natomiast do zagadnienia dotyczącego pieszychprzejść granicznych uprzejmie informuję, że aktualnie ruch pieszy odbywa się w2 przejściach granicznych. Od dnia 1 lipca 2015 roku rozpoczęto dokonywanieodpraw pieszych i rowerzystów na wydzielonym pilotażowo ciągu ruchu w drogowymprzejściu granicznym Dołhobyczów ? Uhrynów (pilotaż zaplanowany jest do dnia 31grudnia 2016 roku). Podczas wspomnianego posiedzenia Komisji do spraw PrzejśćGranicznych i Infrastruktury Polsko ? Ukraińskiej Międzyrządowej RadyKoordynacyjnej do spraw Współpracy Międzyregionalnej, które odbyło się w dniu10 października 2016 roku w Krakowcu, Ukraina zaproponowała zakończeniepilotażu i wprowadzenie odprawy w ruchu pieszym na stałe. Po przeprowadzeniuprzez Polskę analizy celowości kontynuowania odprawy w ruchu pieszym na stałelub zakończeniu pilotażu zostaną podjęte stosowne decyzje.
Wydzielony ciąg dla ruchu pieszego na granicy Polski zUkrainą istnieje również w drogowym przejściu granicznym w Medyce.
Ponadto, w 2016 roku Wojewoda Lubelski otrzymał 30 tys. złna opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego ciągu pieszego w Hrebennem.Ukraina planuje stworzenie infrastruktury dla ruchu pieszego w ww. przejściu ześrodków polskiego kredytu dla Ukrainy.
Natomiast nie jest planowane utworzenie przejść granicznychprzeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszych i rowerzystów, ponieważ kosztutworzenia infrastruktury niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania takiegoprzejścia nie byłyby znacząco mniejszy niż koszt utworzenia przejściadrogowego. Z uwagi na powyższe z powodów ekonomicznych zasadne wydaje siętworzenie ciągów pieszych w istniejących drogowych przejściach granicznych.
W tym miejscu należy zauważyć, że obecnie głównym wyzwaniemjest rosnący ruch samochodów osobowych na polskich rejestracjach, których współwłaścicielamisą obywatele Ukrainy, zobligowani do przekraczania tymi samochodami granicypolsko-ukraińskiej co pięć dni. Stanowi to poważne zaburzenie w ruchugranicznym i Polska oczekuje na prawne uregulowanie przez stronę ukraińską tegoproblemu. Dla Rządu Rzeczypospolitej Polskiej priorytetowym zadaniem pozostajeudrożnienie strategicznych, drogowych przejść granicznych w Dorohusku, Medyce,Hrebennem i Korczowej.
Unia pomoże
W obecnej perspektywie finansowej wspomnianemu celowi służyFundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego ? komponent graniczny. Jednym z celówkrajowych ww. komponentu jest wzmacnianie potencjału krajowego m.in. poprzezbudowę, rozbudowę i modernizację przejść granicznych zlokalizowanych nazewnętrznej granicy UE. Budżet przedmiotowego celu krajowego opiewa na kwotęponad 30 MEUR.
Ogłoszenie naboru wniosków w ramach ww. celu krajowegoplanowane jest w IV kwartale 2016 – I kwartale 2017 roku. Nabór wnioskówaplikacyjnych, odbywający się w formule ograniczonej (zaproszenia wysyłane sądo ograniczonej liczby odbiorców mających w swoich kompetencjach działaniazwiązane z ochroną granicy zewnętrznej UE) wyłoni beneficjentów środków,którymi mogą być również wojewodowie zarządzający infrastrukturą przejśćgranicznych ulokowanych na zewnętrznej granicy UE.
Decyzję w sprawie przyznania dofinasowania podejmujeMiędzyresortowy Zespół do spraw Europejskich Funduszy Spraw Wewnętrznych,pełniący rolę Komitetu Monitorującego dla Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.Z poważaniem, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych iAdministracji Jakub Skiba.”