Pojazdy ładowane ze słupów oświetleniowych
Politechnika Lubelska i spółka PGE Dystrybucja współpracująprzy budowie stacji do dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznychpołączonej z infrastrukturą oświetleniową. Prototyp systemu ma być gotowy zadwa lata, potem zaplanowane jest jego testowanie pod względem wpływu na systemelektroenergetyczny, trwałości i ergonomii. Prace nad projektem zakończą się napoczątku 2020 r.
-„Światowe tendencje i rosnące zainteresowanie samochodamielektrycznymi stwarzają nowe możliwości dla rozwoju infrastruktury pojazdówelektrycznych. Według rządowych planów do 2025 roku po polskich drogach majeździć około miliona samochodów elektrycznych. Uruchomienie produkcji własnychpojazdów wydaje się też kwestią najbliższej przyszłości. Konsekwencją tegobędzie powstanie zapotrzebowania na nowe usługi ładowania takich pojazdów –uważa prof. Piotr Kacejko, rektor Politechniki Lubelskiej.
-„Cieszę się, że właśnie tutaj, w Lublinie, możemy uruchomićprojekt, który będzie przełomowy w skali całego kraju. Dzięki zintegrowaniuoświetlenia ulicznego ze stacjami ładowania Polacy wreszcie będą mogliswobodniej podróżować po całym kraju samochodami elektrycznymi. Kolejnakorzyść, jaka płynie z tego projektu, to poprawa jakości powietrza, przedewszystkim w dużych miastach. To ważna dla nas informacja, że jako Spółkawchodząca w skład Grupy Kapitałowej PGE możemy realizować założeniaelektromobilności, które wpisują się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności –podkreśla Wojciech Lutek, Prezes Zarządu PGE Dystrybucja.
Przełomowy charakter projektu potwierdza także prof.Wojciech Jarzyna, kierownik Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych PL: -„Jegoinnowacyjność wynika z tego, że nasze stacje transferu energii będąskomunikowane z operatorem sieci i włączone do systemu zdalnego sterowaniaoperatora sieci elektroenergetycznej. Dodatkową zaletą urządzenia będzie jegointegracja ze słupem oświetleniowym. Dzięki temu powstaje oszczędność miejsca,a stacje ładowania nie szpecą krajobrazu. Instalację stacji ładowania możnaprzeprowadzić podczas np. wymiany słupów oświetleniowych w danym miejscu.
Jak to ma działać?
Stacja będzie działała zarówno jako odbiornik energiielektrycznej, jak i mikroźródło tej energii. Oznacza to, że transfer energii wkierunku akumulatorów będzie służył ich ładowaniu, natomiast przepływ w stronęprzeciwną będzie mógł być realizowany przez operatora, który akumulatory będziewykorzystywać jako awaryjne zasobniki energii. Ta ostania usługa będzierealizowana za wcześniejszą zgodą właściciela pojazdu i przy ustalonych ograniczeniachtransmisji energii.
Kolejna innowacja, nie znana dotychczas na polskim rynku, topołączenie tego systemu z operatorem sieci. Dzięki temu koszty naładowaniasamochodu będą obciążały konto Odbiorcy energii elektrycznej. Innymi słowy,użytkownik będzie otrzymywał jedną fakturę za energię elektryczną – za zużyciew gospodarstwie domowym i za zużycie podczas ładowania samochodu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Pojazdy elektryczne można będzie tanio ładować w nocy,wykorzystując stacje ładowania małej mocy. W ciągu dnia będzie można zużywać tęenergię lub pozostawić do dyspozycji operatora sieci do jej wykorzystania.Nasze rozwiązanie umożliwi również szybkie ładowanie. Akumulatory będą ładowanez mocą 2×25 kW. Pełne naładowanie akumulatorów o przeciętnej pojemności 30 kWhbędzie więc możliwe w przeciągu ok. 70 minut. Dla lekkiego samochoduelektrycznego na przejechanie 100 km potrzeba ok. 12 kWh energii elektrycznej.Na dojazd z Lublina do Warszawy (180 km) zużyjemy więc nieco ponad 20 kWh. Tampozostawimy samochód do ładowania na ok. 50 minut i z pełnym akumulatoremmożemy wracać do domu – zaznacza mgr inż. Dariusz Zieliński z Katedry Napędów iMaszyn Elektrycznych PL.
-„Dzięki dobrej współpracy z Politechniką Lubelską będziemymogli powiedziećo prawdziwym przełomie w polskiej elektromobilności. Dziękizintegrowaniu stacji ładowania z oświetleniem ulicznym zniknie podstawowabariera w rozwoju tego sektora w Polsce, jakim był brak sieci stacji ładowania– zwraca uwagę Andrzej Pruszkowski, Wiceprezes PGE Dystrybucja ds. Innowacji.
Sposób wykorzystania stacji będzie udostępniany na zasadachotwartej licencji. Dzięki temu będzie mógł być rozpowszechniany i produkowanyprzez różne podmioty gospodarcze, co stanowi potencjał rozwojowy dlagospodarki. Całkowity koszt inwestycji to 2,9 mln zł, z czego 2,6 mln złpochodzi z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
„