Podwójnie przegubowe trolejbusy dla Linz [FILM]
Zawartaw listopadzie br. umowa pomiędzy Van Hool a LINZ AG Linien, operatoremtransportu publicznego w austriackim mieście Linz obejmuje zakup 20 szt.niskopodłogowych trolejbusów o długości 24 m.
Pojazdy mają być dwuprzegubowe iw 100% zasilane energii elektryczną poprzez dwa ulokowane centralnie silniki elektryczne.Dostawa pierwszych egzemplarzy zaplanowana jest na pierwszą połowę 2017 roku,natomiast wszystkie pojazdy mają trafić w eksploatacji (na liniach 41, 43, 45 i46) pod koniec 2019 roku.
To pierwszetego typu zamówienie dla Van Hool-a, który do tej pory dostarczał modele Exqui.Cityz dodatkowymi agregatami w postaci silników diesla. Teraz Linz podnosi jeszcze wyżejpoprzeczkę i chce pojazdy całkowicie elektryczne, generujące rzeczywiście zerowąemisję spalin. Klaus Luger, burmistrz Linz (zamieszkałego przez 200. tysięcymieszkańców) to tak wyjaśnia: -?Nasze zamówienie na zakup dwudziestu podwójnieprzegubowych trolejbusów wyznacza nowe standardy. Tobędą najbardziej zaawansowane pojazdy transportu publicznego w naszym kraju. Wefekcie użytkownicy transportu publicznego otrzymają jeszcze większy komfort iwygodę, a atrakcyjność trolejbusów przeciągnie kolejnych pasażerów. Z drugiejstrony zastosowana innowacyjna technologia napędu jest dobra dlaśrodowiska.”
-?Tozamówienie jest dla nas dobrą wiadomością i to z dwóch powodów ? mówi Filip VanHool, prezes Van Hool NV. -Po pierwsze: to dobra wiadomość dla pracowników z Koningshooikt, gdzie skoncentrowaliśmyprodukcję autobusów o wysokiej wartości, takich właśnie jak Exqui.City. Wartotutaj dodać, że nasza konkurencja w większości przeniosła produkcję standardowychautobusów miejskich w całości do krajów o niskich kosztach, takich jak Turcjaczy Czechy. I właśnie pod tym kątem ta dostawa ma dla nas duże znaczenie. Po drugie: zamówienie z Linz potwierdza, że??nasza strategia, koncentrująca się na rozwoju, produkcji i sprzedaży pojazdówo wysokiej jakości, przynosi owoce. Jesteśmypewni, że najbliższe tygodnie czy miesiące przyniosą nam więcej takich kontraktów.”
Wprzeciwieństwie do poprzednich modeli Exqui.City, gdzie występowały jednostki wysokoprężne,układ napędowy wersji dla Linz opiera się tylko na napędzie elektrycznym i systemiebateryjnym, który umożliwi eksploatację pojazdów poza napowietrzną sieciątrakcyjną. System trakcji elektrycznej dostarczy niemiecki producent VosslohKiepe. Odpowiedninapęd Exqui.City zapewnią dwa silniki asynchroniczne położone centralnie zlokalizowaneprzy 2. i 3. osi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podajeproducent, dzięki zastosowaniu dwuprzegubowej konstrukcji o długości 24 m,pojemność pasażerska nowych trolejbusów będzie o 30% wyższa w porównaniu doaktualnie eksploatowanych w Linz pojazdówo długości 18 metrów. Każdyaustriacki Exqui.City zabiorze na swój pokład około 180 pasażerów.
Futurystyczne modele Van Hool Exqui.City możemy aktualne spotkać w systemach transportupublicznego w Metz (F), Barcelonie (E), Parmie (I), Genewie (CH), Luksemburgu(L), Malmö (S), Bergen (N), Hamburgu (D) i Martynce (F).