Podsumowujemy Fundusz Autobusowy 2019 [TABELA]
Czas na podsumowanie pierwszego naboru w ramach Funduszu Autobusowego. Otrzymaliśmy odpowiedzi z 13 województw. Mimo niepełnej bazy pozwala to na pewne wnioski. A nie jest dobrze. Średnie wykorzystanie przeznaczonych na reaktywację połączeń autobusowych środków wynosi 6,2%.
W tym roku na dopłata zaplanowano 300 mln zł, przy założeniu, że maksymalne wsparcie wyniesie maksymalnie 1 zł/wzkm brutto i pod warunkiem zapewnienia przez wnioskodawcę min. 10% wkładu własnego do kosztów funkcjonowania danej linii lub pakietu linii. Z kolei pula środków na 2020 r. wzrośnie do 800 mln zł, również przy założeniu identycznej dopłaty do wzkm i poziomu partycypacji ze środków własnych danego samorządu. Zmianę przyniesie dopiero rok 2022 r.- wtedy wsparcie rządowe wyniesie nie więcej niż 80 gr/wzkm brutto.
A jak to się rozłożyło na poszczególne województwa? Oczywiście zgodnie z mechanizmem korygującym przewidzianym w rozporządzeniu do „ustawy PKS-owej” najwięcej otrzyma piątka najbiedniejszych województw. Dla podlaskiego to 24,8 mln zł, lubelskiego 24,2 mln zł, warmińsko-mazurskiego 22,9 mln zł, świętokrzyskiego 21,5 mln zł i 19,6 mln zł dla podkarpackiego.
Przyjrzeliśmy się wydatkowaniu środków z funduszu w 13 województw. Nie otrzymaliśmy jedynie odpowiedzi z urzędów wojewódzki w Lublinie, Opolu i Katowicach. Wyniki, które otrzymaliśmy nie napawają optymizmem. Średni poziom przyznawania dofinansowań wynosił 6%. Najlepsze wyniki natomiast odnotowano w województwach podkarpackim, łódzki i mazowieckim. Z kolei na drugim biegunie mamy warmińskiego-mazurskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie. Tutaj wykorzystanie funduszu wyniosło między 1,3, a 1,6%.
Województwo | Przewidziany budżet mln zł | Kwota przyznanych dofinansowań mln zł | Poziom wydatkowania % | |||
Warmińsko-Mazurskie | 22,9 | 0,294 | 1,3 | |||
Kujawsko-Pomorskie | 15,8 | 0,260 | 1,6 | |||
Lubuskie | 13,2 | 0,235 | 1,8 | |||
Zachodniopomorskie | 17,9 | 0,257 | 1,4 | |||
Łódzkie | 15,6 | 2,530 | 16,2 | |||
Świętokrzyskie | 21,5 | 0,560 | 2,6 | |||
Małopolskie | 16,1 | 1,000 | 6,2 | |||
Wielkopolskie | 19,8 | 0,990 | 5,0 | |||
Podlaskie | 24,8 | 0,838 | 3,4 | |||
Dolnośląskie | 20,2 | 0,858 | 4,2 | |||
Podkarpackie | 19,6 | 3,293 | 16,8 | |||
Pomorskie | 15,8 | 1,300 | 8,2 | |||
Mazowieckie | 19,7 | 2,700 | 13,7 | |||
RAZEM | 242,9 | 15,115 | 6,2 | |||
ŚREDNIA | 18,68 | 1,163 | 6,2 |
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecny rok ciężko będzie z resztą uznać za miarodajny. Dopiero przyszły pozwoli na wyciągnięcie pewnych wniosków i odpowiedź na pytanie, w którym kierunku konieczna będzie zmiana przepisów i jaki powinien być ich duch. W zależności od województwa, w 2020 r. planowana suma dopłat może się wahać w zakresie od ok. 31 do ok. 66 mln zł. Będzie też więcej czasu na przygotowanie się. Według zapowiedzi nabory wniosków na przyszły rok mają się zacząć już w październiku.
Na razie pozostaje otwarte pytanie co z pieniędzmi, które nie zostały przyznane ze względu na nikłe zainteresowanie? Lubuskie to kolejne województwo, które w symboliczny sposób wykorzysta przyznane pieniądze. Może więc warto się zastanowić nad jednorazową „premią dla aktywnych”, czyli tych samorządów, które jeszcze przed wejściem w życie „ustawy PKS-owej” wzięły na swoje barki ciężar finansowania komunikacji?
„