Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Podsumowujemy FRPA 2021. Które województwa wygrały, a które przegrały?

infobus
27.10.2021 10:00
18 października Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał tegoroczne wyniki Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Mało prawdopodobne, aby jakieś województwo ogłosiło jeszcze jeden nabór w tym roku, dlatego możemy już teraz powiedzieć, że w 2021 roku dopłatą z Funduszu objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł. To oznacza, że nie wykorzystaliśmy na odtworzenie linii sumy aż 364 mln zł, a średnia alokacja środków w 2021 wyniosła 55,5%.

3 zł dopłaty

-„Funkcjonowanie Funduszu jest  na  bieżąco monitorowane przez resort infrastruktury, co pozwala na podejmowanie działań adekwatnych do sytuacji na rynku przewozów autobusowych. Przykładem takich działań jest zwiększenie - stawki dopłaty z Funduszu z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra już na początku pandemii choroby COVID-19, kiedy to branża znalazła się w trudnej sytuacji ekonomiczne – napisał Rafał Wber w odpowiedzi na interpelację Iwony Michałek, przekazują tegoroczne rezultaty FRPA.

Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok. Plus alokacja:

  województwoBudżet 2019 rok (w zł)Budżet 2020 rok (w zł)Budżet 2021 rok (w zł)
dolnośląskie20 194 015,2452 247 884,2052 390 110,90
kujawsko-pomorskie18 498 597,8449 695 035,1149 293 719,73
lubelskie24 246 395,0166 360 613,1166 870 491,00
lubuskie13 173 440,8936 664 830,3735 679 074,13
łódzkie15 586 487,1244 161 530,6544 337 347,24
małopolskie16 158 111,1642 129 687,2441 453 635,28
mazowieckie19 705 448,7668 207 276,5064 096 067,64
opolskie11 638 440,4731 045 690,3530 555 334,88
podkarpackie19 640 405,8052 251 118,4650 389 184,96
podlaskie24 818 469,4952 187 751,0551 572 414,37
pomorskie15 813 935,7741 213 540,2842 280 365,56
śląskie18 386 185,2549 734 533,3552 252 878,58
świętokrzyskie21 484 820,5555 620 352,9354 773 449,80
warmińsko-mazurskie22 912 917,1358 817 753,0863 368 048,78
wielkopolskie19 823 272,2652 159 421,5653 021 294,91
zachodniopomorskie17 919 057,2547 502 981,7647 666 582,24
RAZEM300 000 000,00800 000 000,00800 000 000,00

Z danych tych wynika, że:

  • w 2019 r.  częściowo sfinansowanych ze środków  Funduszu  zostało  1.228  linii  komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
  • w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
  • w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.

Szczegółowe dane w podziale na województwa przedstawiam w poniższej tabeli:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
kujawsko - pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
warmińsko -16411 743 343,08 zł18,5
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł100,0

W liście rankingowej najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda to taK:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
kujawsko - pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
warmińsko-mazurskie16411 743 343,08 zł18,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł-

Co dalej?

-„Resort infrastruktury prowadzi prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, w ramach którego będzie nowelizowana ustawa o Funduszu. W ramach przygotowywanego projektu ustawy przewiduje się m.in. rozwiązania polegające na wprowadzeniu możliwości zawierania wieloletnich umów o dopłatę z Funduszu, a także utrzymanie od 2022 roku obowiązującej obecnie kwoty dopłaty  z Funduszu   dla  organizatorów  publicznego  transportu   w  kwocie  nie  wyższej  niż  3,00  zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej – poinformował Rafał Weber.

Przypomnijmy, że ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Dofinansowanie z funduszu samorządy mogą uzyskać dla linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz.