Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Podlaskie z naborem FRPA 2022. Budżet: 53 mln zł

infobus
07.12.2021 07:00
Ponad 53,2 mln zł z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych będą miały w 2022 r. podlaskie samorządy na dofinansowanie lokalnych przewozów komunikacją publiczną.

Do 15 grudnia można składać wnioski w tej sprawie. W naborze 2021 województwo wykorzystało swoje środki w zaledwie w 35 procentach.

Z PKS Nova

W 2021 r. samorządy w Podlaskiem miały do dyspozycji z tego funduszu podobną kwotę - było to 51,5 mln zł.

-"Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest państwowym funduszem celowym ustanowionym ustawą z 16 maja 2019 r. Powstał, by rozwiązać problem z zapewnieniem dostępności transportu zbiorowego dla mieszkańców z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych na realizację tego zadania przez samorządy" - przypomina Podlaski Urząd Wojewódzki.

Samorządy mogą się starać o dopłatę do jednego tzw. wozokilometra przewozu, same muszą sfinansować nie mniej niż 10 proc. wysokości usługi, zawrzeć też umowę na świadczenie usługi jaką jest publiczny transport zbiorowy. Dopłata z funduszu to nie więcej niż 3 zł do wozokilometra.

Dopłaty obejmują linie, które w okresie rozliczeniowym okazały się deficytowe. "Dopłacie podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej trzy miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy" - doprecyzował urząd w ogłoszeniu o naborze wniosków.

Podlaski Urząd poinformował PAP, że w 2021 r. z funduszu skorzystało 31 samorządów. Jedna gmina - mimo zawarcia umowy - nie wystąpiła o pieniądze. Ze środków funduszu skorzystał samorząd województwa podlaskiego, pięć powiatów i 25 gmin. Wsparto 221 linii komunikacyjnych. Do października 2021 r. do samorządów przekazano na ten cel 14,8 mln zł.

Od 1 stycznia 2022 r. samorząd województwa ma zawrzeć półroczną umowę z należącą do niego spółką PKS Nova na obsługę 45 tras autobusowych, które to połączenia były finansowane dotychczas z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych - informował w ostatnich dniach urząd marszałkowski w Białymstoku po decyzji sejmiku województwa w tej sprawie. Koszt utrzymania tych linii ma wynieść ok. 9 mln zł, a samorząd województwa chce starać się o kolejne 7 mln zł z FRPA na ten cel.

Szczegóły naboru TUTAJ

Poprzednie edycje

Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.

  województwoBudżet 2019 rok (w zł)Budżet 2020 rok (w zł)Budżet 2021 rok (w zł)
dolnośląskie20 194 015,2452 247 884,2052 390 110,90
kujawsko-pomorskie18 498 597,8449 695 035,1149 293 719,73
lubelskie24 246 395,0166 360 613,1166 870 491,00
lubuskie13 173 440,8936 664 830,3735 679 074,13
łódzkie15 586 487,1244 161 530,6544 337 347,24
małopolskie16 158 111,1642 129 687,2441 453 635,28
mazowieckie19 705 448,7668 207 276,5064 096 067,64
opolskie11 638 440,4731 045 690,3530 555 334,88
podkarpackie19 640 405,8052 251 118,4650 389 184,96
podlaskie24 818 469,4952 187 751,0551 572 414,37
pomorskie15 813 935,7741 213 540,2842 280 365,56
śląskie18 386 185,2549 734 533,3552 252 878,58
świętokrzyskie21 484 820,5555 620 352,9354 773 449,80
warmińsko-mazurskie22 912 917,1358 817 753,0863 368 048,78
wielkopolskie19 823 272,2652 159 421,5653 021 294,91
zachodniopomorskie17 919 057,2547 502 981,7647 666 582,24
RAZEM300 000 000,00800 000 000,00800 000 000,00

Z danych tych wynika, że:

w 2019 r.  częściowo sfinansowanych ze środków  Funduszu  zostało  1.228  linii  komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.

w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne

w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.

Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
kujawsko – pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
warmińsko –16411 743 343,08 zł18,5
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł100,0

Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
kujawsko – pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
warmińsko-mazurskie16411 743 343,08 zł18,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł