Podlaskie podsumowuje II nabór FRPA 2021. Alokacja na 39%
Znamy wyniki dodatkowego naboru w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w województwie podlaskim.
Razem - w ramach I i II nabór - Podlasie wykorzystało 20,2 mln zł z FRPA, co daje alokacji na poziomie 39%. Nie za dużo…
Druga edycja
Z najnowszego naboru finansowanie uzyskało 47 autobusowych linii. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć transportem publicznym do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury. O kolejne wsparcie starali się m.in. województwo podlaskie, gmina Jaświły oraz gmina Szudziałowo. Wojewoda podlaski podpisał już umowy z samorządami.
W ramach dodatkowego naboru do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło 12 wniosków o dofinansowanie połączeń w 2021 roku, w tym 11 z nich rozpatrzono do tej pory pozytywnie.
Wsparcie Funduszu obejmie 47 linii autobusowych na łącznej długości ponad 2300 km i będzie opiewało na kwotę prawie 2,2 mln zł. Najwięcej otrzyma województwo podlaskie (ponad mln zł), gmina Stawiski (ponad 300 tys. zł) oraz gmina Gródek (prawie 234 tys. zł).
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych dopłaci do funkcjonowania linii m.in. Szczuczyn - Białystok (przez Grajewo, Goniądz, Mońki), Nowe Trzciano - Sokółka oraz Konarzyce - Konarzyce (przez Szabły Młode, Strzeszewo, Śniadowo).
Pierwsza edycja
W ramach I edycji FRPA 2021 Podlaskie rozdysponowało z rządowego funduszu pule 18 mln zł , które wsparły 143 linie w regionie. Dofinansowanie otrzymały wówczas 24 samorządy. Wśród nich największe wsparcie otrzyma samorząd Województwa Podlaskiego (ponad 11 mln zł), Powiat Augustowski (ponad 1,6 mln zł) i Powiat Sokólski (prawie 700 tys. zł).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To oznacza, że razem - w ramach I i II nabór Podlasie wykorzystało 20,2 mln zł z FRPA, co daje alokacji na poziomie 39%. Nie za dużo…
Przypomnijmy, że budżet Funduszu Rozwoju Połączeń autobusowych 2021 to 800 mln zł. W podziale na województwa wygląda to następująco:
- dolnośląskie (52,39 mln zł)
- kujawsko-pomorskie (49,29 mln zł),
- lubelskie (66,8 mln zł),
- lubuskie (35,67 mln zł),
- łódzkie (44,33 mln zł),
- małopolskie (41,45 mln zł),
- mazowieckie (64 mln zł)
- opolskie (30,55 mln zł),
- podlaskie (51,57 mln zł),
- podkarpackie (50,38 mln zł)
- pomorskie (42,28 mln zł),
- śląskie (52,25 mln zł),
- świętokrzyskie (54,77 mln zł)
- warmińsko-mazurskiego (63,3 mln zł).
- wielkopolskie (53 mln zł),
- zachodniopomorskie (47,66 mln zł).
Rekordowe zainteresowanie
Zainteresowanie tegorocznymi naborami jest bardzo duże i po raz pierwszy wyczerpano środki w trzech regionach: Pomorskim, Podkarpackim i Mazowieckim. Dlatego spodziewamy, że również kolejne województwa za moment ogłoszą swoje powtórki, aby skorzystać z tej szansy na poprawę transportu publicznego na swoim obszarze. Pamiętajmy też, że niewykorzystane środki z FRPA 2021 (powyżej 50 mln zł) zostaną przesunięte na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Poniżej aktualny poziom wykorzystania środków w poszczególnych województwach:
- pomorskie (120%),
- podkarpackie (116%),
- mazowieckie (98%),
- śląskie (77%)
- kujawsko-pomorskie (63%),
- opolskie (61,7%)
- małopolskie (58%),
- dolnośląskie (56%),
- podlaskie (39%),
- podkarpackie (36%),
- łódzkie (34%)
- świętokrzyskie (27%)
- wielkopolskie (25%)
- zachodniopomorskie (24,1%).
Przypomnijmy, że Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych służy przede wszystkim przywracaniu lokalnych połączeń. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy o Funduszu. Dopłata ze środków Funduszu w ramach dodatkowego naboru wniosków nie może przekroczyć 3 zł do wozokilometra.