Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Początek tournee MAZ-a 203 po Polsce

infobus
09.12.2008 19:36
5 grudnia br. w Lublinie rozpoczął się test niskopodłogowego autobus miejskiego MAZ 203 z silnikiem Deutz Euro 4. To początek zimowego tournee białoruskiego producenta po polskich miastach. Do tej pory MAZ sprzedawał autobusy w Polsce bez posiadania pojazdu demonstracyjnego. Jednak po podpisaniu umowy dystrybucyjnej pomiędzy MAZ Auto Poland Sp. z o.o. a firmą ARPI BUS i ustaleniu nowych, bardziej ambitnych planów sprzedaży na następne lata, MAZ zdecydował się udostępnić kilka swoich autobusów do testów, m.in. MAZ 206 i MAZ 203. Jeden z nich trafił do MPK Lublin, gdzie 5 grudnia 2008 r. rozpoczęły się kilkudniowe testy pojazdu. Lubelski przewoźnik został wybrany nieprzypadkowo –z tą właśnie spółką MAZ wiąże pewne plany na przyszłość, a konkretnie montaż trolejbusów na bazie MAZ-a 203. Demonstracyjny autobus został dobrze przyjęty przez załogę lubelskiego MPK, zarówno przez mechaników jak i kierowców. Najczęściej wyrażano zdziwienie, że Białorusini potrafili wyprodukować autobus, któremu naprawdę niczego nie brakuje i który śmiało można porównywać z konstrukcjami z Europy Zachodniej. W uroczystej prezentacji autobusu na Pl. Litewskim w Lublinie, oprócz zarządu MPK, wzięli udział przedstawiciele zarówno Ratusza jak i Urzędu Marszałkowskiego. Korzystając z okazji zapytaliśmy przedstawicieli firmy ARPI Bus o dalsze plany MAZ-a na przyszłość:
Pokaz spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem dziennikarzy. W autobusie ledwo się wszyscy pomieścili;wywiadu udziela prezes Rydecki, obok stoi Zastępczyni Prezydenta Lublina, która właśnie poinformowała o powstaniu Zarządu Transportu Miejskiego w LublinieAutobus na prezentacji w centrum Lublina na przystanku na Pl. LitewskimNa terenie zajezdni przy ul. Kraśnickiej
InfoBus.pl: Czy testowany w Lublinie model MAZ 203 to ten sam egzemplarz, co zaprezentowany na tegorocznych targach TRANSEXPO 2008?
ARPI Bus: Egzemplarz testowy jest fabrycznie nowy. Kiedy przekazywaliśmy go MPK Lublin to nie miał na liczniku nawet tysiąca kilometrów. Jest to trochę wbrew polityce fabryki, ponieważ autobusy są zazwyczaj „objeżdżane’ przed dostarczeniem do użytkownika, a ten wyjątkowo poszedł 'na żywioł’. Będzie to dodatkowym testem na to, jak sprawuje się autobus prosto z linii montażowej, który nie odbył jazd fabrycznych i jest bez poprawek poprodukcyjnych. Warto dodać, że został on wyposażony w polskie siedzenia firmy STER. Generalnie strategia MAZ-a jest taka, aby wszystkie autobusy na polski rynek wyposażać w siedzenia poznańskiej firmy. Oczywiście wybór tablic kierunkowych i kasowników zależy już od klienta.
InfoBus.pl: Czy w przyszłości będą dostępne demonstracyjne modele MAZ 203 z innymi silnikami – np. Mercedes-Bez czy MAN?
Możliwe, że będzie testowy MAZ 203 z silnikiem Mercedesa, ale szczerze mówiąc Deutz został doskonale spasowany z modelem MAZ 203. Wykazuje mniejsze zużycie paliwa, a wiadomo, że w testach ten czynnik ma ogromne znaczenie. Natomiast bardzo chcielibyśmy móc oferować jednostki napędowe MAN, ale MAZ miał kilkuletnią przerwę we współpracy z MAN-em i w tym momencie białoruskie autobusy miejskie nie są w nie wyposażane. Natomiast z ostatnich informacji wynika, że ponownie została nawiązana nić porozumienia pomiędzy MAZ a MAN, więc jest szansa, że niemieckie silniki pojawią się w białoruskich autobusach. Zapewne będą to już jednostki spełniające normy Euro 5 i wyższe.
InfoBus.pl: Kto po MPK Lublin jest na trasie tournee MAZ-a 203?
Do kolejnych testów planowane jest MPK Siedlce, a potem… MZA Warszawa.
InfoBus.pl: Kiedy ruszy współpraca MAZ-a z MPK Lublin w zakresie zabudowy trolejbusów?
Prace przygotowawcze mają ruszyć w styczniu 2009 r. Prawdopodobnie ruszyłyby już teraz, ale oczywiście okres świąteczny wymusza trochę inny scenariusz. W styczniu 2009 r. ma gościć w Mińsku delegacja specjalistów z MPK Lublin, którzy wspólnie z konstruktorami z MAZ-a mają ustalić specyfikację pojazdu-bazy do zabudowy trolejbusu. Jednakże pierwszy trolejbus ma być zbudowany wspólnie, a dopiero kolejne już samodzielnie przez MPK, czy też wydzieloną przez MPK spółkę. Zakładamy, że pierwsze samodzielnie zabudowane trolejbusy opuszczą lubelski zakład za 12 miesięcy, czyli w końcówce roku 2009. Sprawę może przesunąć w czasie pomysł umieszczenia zakładu w specjalnej strefie ekonomicznej, co wiąże się z koniecznością załatwienia dodatkowych formalności. To na razie jest w sferze planów.
InfoBus.pl: Na czym dokładnie miałaby polegać ta współpraca? Na zabudowie przez MPK silników Medcomu w nadwoziach MAZ?
Prezes Czesław Rydecki chciałby, aby trolejbusy były w jak największej skali montowane w Polsce. Z tego względu z Białorusi chciałby dostawać tylko niezbędne minimum. Natomiast tutaj napęd będzie chyba rzeczywiście opierać się na silnikach Medcom, ponieważ MPK chciałoby pozostać przy marce napędu, którą już posiada w swoich trolejbusach. Oprócz takich komponentów, jak silniki czy pantografy planuje się zastosowanie polskiej deski rozdzielczej. W przyszłości może nawet dojść do takiej sytuacji, że jeżeli „lubelski kokpit”okaże się trafionym wyrobem to MAZ zacznie ją stosować również w autobusów dla innych klientów.
 InfoBus.pl: Czy odbiorcą / użytkownikiem tych trolejbusów miałoby być tylko MPK Lublin, czy tez inne firmy trolejbusowe w Polsce i Europie Zachodniej?
Oczywiście jednym z zamysłów jest sprzedaż produkowanych trolejbusów do dwóch pozostałych miast w Polsce, a może nawet za granicę. Przy atrakcyjnej cenie pojazdu bazowego, cały trolejbus może być ciekawą ofertą i grzechem byłoby nie wykorzystać możliwości utworzonej montowni.
InfoBus.pl: Na koniec proszę nam w skrócie przedstawić firmę ARPI BUS..
ARPI BUS to spółka zajmująca się zarówno dostawami nowych, jak i używanych autobusów, a także części zamiennych. Do tego zapewniamy finansowanie zakupów, czyli można powiedzieć, że zapewniamy autobusowym przewoźnikom pełen pakiet. W tym roku podpisaliśmy umowę dystrybucyjną z generalnym przedstawicielem MAZa na Polskę – MAZ Auto Poland Sp. z o.o. Zgodnie z umową ściśle współpracujemy w pełnym zakresie na terenia całej Polski, prowadząc wspólną strategię we wspólnym wdrażaniu produktu na rynku. W grę wchodzą także ciężarówki. Na początku jednak skupiamy się głównie na autobusach.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.