Początek dostaw 70 autobusów eCitaro dla Hamburga
W czerwcu Mercedes-Benz przekazał dwa autobusy miejskie eCitaro G dla dwóch hamburskich: przewoźników; Hamburger Hochbahn AG (HHA) i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH).
To początek realizacji dużego zamówienia na około 70 autobusów dla niemieckiego miasta.
Dwa kontrakty
Mercedes-Benz jest obecnie w trakcie realizacji dwóch hamburskich dostaw:
- na 37 sztuk eCitaro (20 już jest na miejscu) do Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH)
- na 34 eCitaro do Hamburger Hochbahn AG (HHA).
Oba zamówienia obejmują autobusy solo i przegubowe, i oba są kolejnymi zamówieniami po szeroko zakrojonych testach praktycznych w Hamburgu. w myśl zasady – najpierw sprawdź - potem kupuj!
Wyjątkową cechą dwóch dostarczonych eCitaro G są ich innowacyjne akumulatory półprzewodnikowe, które charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii i długą żywotnością. Co więcej, ta technologia nie wymaga użycia kobaltu. Oba pojazdy mają siedem zestawów akumulatorów, każdy o zawartości energii 441 kWh. Baterie ładowane są przez plug-in podczas nocnego postoju w zajezdni.
Hamburski standard
Oba eCitaro G dla HOCHBAHN i VHH mają czworo drzwi (2-2-2-2) przy długości 18,13 m, co zapewnia wygodną i szybką zmianę pasażerów na przystankach autobusowych. Rozmieszczenie siedzeń jest identyczne, podobnie jak zapewnienie co najmniej trzech platform dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Autobusy przegubowe są wyposażone w różne systemy informacyjno-rozrywkowe z monitorami z przodu i z tyłu autobusu oraz liczne podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na całej szerokości drzwi od kabiny kierowcy zainstalowano działowe szyby, aby zapobiec zakażeniu.
Obie firmy transportowe dodały również swoje osobiste akcenty. Przede wszystkim dotyczy to zewnętrznego lakieru w odpowiednich kolorach, a także barw tapicerki, poręczy i podłóg. Dodatkowo autobusy VHH będą miały większe szklane powierzchnie na ścianach bocznych. Ponadto każdy z elektrobusów VHH nosi nazwę zaczynającą się na literę „E”. E to nawiązanie do marki VHH „Elexity”, pod którą operator łączy wszystkie aspekty e-mobilności.
Z kolei autobusy HHA wyposażone są między innymi w system ostrzegania o zamykaniu drzwi z migającym czerwonym paskiem świetlnym LED oraz przyjazne, nastrojowe oświetlenie w kabinie pasażerskiej.
Dwie firmy, jeden zarząd
Obie firmy – Vhh i HHA - ściśle ze sobą współpracują i są operatorami w hamburskim zrzeszeniu transportowym (HVV). Razem tworzą gęstą i kompleksową sieć autobusową w Hamburgu i jego metropolii, gdzie:
- Hamburger Hochbahn AG użytkuje autobusy i tramwaje w Hamburgu. Do obsługi 113 linii i około 1400 przystanków wykorzystuje około 1000 autobusów. Autobusy te przewożą około 214 milionów pasażerów rocznie. Od zeszłego roku firma zamawia wyłącznie bezemisyjne autobusy miejskie.
- Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH obsługuje 155 linii w regionie metropolitalnym Hamburga. Flota spółki liczy prawie 700 autobusów. VHH przewozi ponad 100 milionów pasażerów rocznie. Od 2020 roku VHH kupuje tylko lokalnie bezemisyjne autobusy do użytku w obszarze miejskim Hamburga.
Przekazanie najnowszych autobusów odbyło się w obecności Anjes Tjarks (senator ds. transportu w Hamburgu), Claudi Güsken (dyrektor wykonawczej HOCHBAHN) i Niny Zeun (kierownika projektu ds. e-mobilności w VHH GmbH). Nowe pojazdy zaprezentowali Rüdiger Kappel i Thorsten Gallo z działu do obsługi dużych flot w EvoBus.