Po świętach na ulice Katowic wyjadą nowe autobusy
Kolejna partia 15 nowych autobusów miejskich marki MAN dotarła do Katowic; po świętach rozpoczną one obsługę pasażerów – poinformowałw środę, 28 marca, katowicki samorząd.
Przez trzy lata flotę tamtejszego miejskiego przewoźnikazasili jeszcze 45 pojazdów, w tym 20 elektrycznych. Łącznie ze środków UE nalata 2014-20 Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach kupuje 135pojazdów. Aby wymienić ponad połowę swego taboru, spółka – jeden z czterechnajwiększych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii –przygotowała dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.
Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanejkwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – w tzw. komponencieZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugie zadanie, o zakładanymwsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu komplementarnego do ZIT izgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura iŚrodowisko.
Pierwszą partię z obecnego zamówienia, łącznie 40 pojazdów onapędzie konwencjonalnym (przetarg wygrała firma MAN Truck & Bus Polska) -pięć autobusów MAN Lion`s City oraz pięć przegubowych MAN Lion`s City G – przekazano w październiku ub.roku. W grudniu katowiccy samorządowcy informowali o odbiorze kolejnych 15autobusów krótkich. Ostatnia dostawa (tylko standardowych MAN Lion`s City) nastąpiła w tymmiesiącu. Zgodnie z planami PKM odebrane w marcu nowe autobusy będąobsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 13, 115,297 oraz 689.
Dostarczonych w tym zamówieniu 40 pojazdów marki MAN dołączyło 15autobusów przegubowych i 15 krótkich przekazanych na początku br., a także 15autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZITjuż w 2015 r. (w obu tamtych przetargach wygrał Solaris).
Elektryczna przyszłość
Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mająwyruszyć na ulice Katowic w IV kw. br. 10 takich pojazdów zamówiono w przetarguogłoszonym w połowie ub. roku. Przetarg ten podzielono na dwie części –dotyczące pięciu autobusów przegubowych i pięciu jednoczłonowych. W pierwszym znich zwyciężył Solaris, w drugim – Ursus.
Pozostałych 10 planowanych autobusów elektrycznych ma zostaćkupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tejdotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 25 pojazdów o napędziekonwencjonalnym. Po 2020 r. katowicki przewoźnik planuje jeszcze zakupyautobusów hybrydowych.
Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymijuż takimi wozami w konurbacji katowickiej – kupowanymi przy wsparciu środkówunijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne Solarisa dotarły już w tym roku doPrzedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej pozostającego pozaMetropolią Jaworzna, po realizacji ubiegłorocznego zamówienia ma 24 autobusyelektryczne – ok. 40 proc. taboru. Do 2020 r. w planach ma zakup kolejnych 20sztuk takich pojazdów (zapewniło już sobie unijne dofinansowanie). Wówczasautobusy elektryczne będą stanowiły 80 proc. jaworznickiej floty autobusowej.
Według informacji PKM Katowice tabor tego – należącego dotrzech miast (Katowice – 87,59 proc., Siemianowice Śląskie – 8,5 proc., Chorzów- 3,91 proc.) – przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów.
Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenieeksploatacji wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiająwycofywanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN.Wśród wstępnych planów spółki na lata ok. 2020-2021 jest też budowa nowejbazy.(PAP)
„