Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po spotkaniu UITP w Warszawie – Scania zasilana etanolem

infobus
03.06.2008 10:50

Jak już pisaliśmy w InfoBusie w ramach majowego spotkania UITP w Warszawie zorganizowana została wystawa autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi. Jeden z ciekawszych pojazdów zaprezentowała Scania. O szczegóły zapytaliśmy Piotra Piskorka – Specjalistę w Dziale Sprzedaży Scania Polska SA.

Scania zasilana etanolem

Karol Wach (InfoBus): Proszę powiedzieć jaki autobus Scania prezentuje podczas wystawy towarzyszącej spotkaniu UITP?
Piotr Piskorek (Specjalista w Dziale Sprzedaży Scania Polska SA): Prezentujemy autobus miejski Scania OmniCity zasilany etanolem E95.
KW: Gdzie pojazd ten został wyprodukowany?
PP: Autobusy te Scania produkuje w swojej fabryce w Słupsku.
KW: Czy w Polsce można już spotkać takie autobusy w ruchu liniowym.
PP: Tak. Pięć pojazdów zasilanych etanolem jeździ w barwach MZK Słupsk. Nie są to jednak dokładnie takie autobusy jak ten prezentowany w Warszawie. Zostały one bowiem wyprodukowane na podwoziach czwartej serii z nieco innymi silnikami. Słupskie wozy to Scania OmniLink, a więc nie mają niskiej podłogi na całej długości. Poziom podłogi jest podniesiony za drugimi drzwiami. To samo jest natomiast paliwo.
KW: Jakie są zalety autobusów napędzanych etanolem?
PP: Przede wszystkim jest to autobus ekologiczny. Praktycznie całość tlenku węgla jest redukowana, podobnie jak duża część cząstek stałych i dwutlenku węgla. Koszt eksploatacji jest porównywalny z autobusem dieslowskim. Nie należy się zatem spodziewać jakichś oszczędności paliwowych.
KW: A jaki jest poziom hałasu?
PP: Jest porównywalny z autobusami standartowymi.
KW: Czy jest zainteresowanie ze strony polskich producentów autobusami zasilanymi etanolem?
PP: Zainteresowanie jest, natomiast do poważnych zakupów zniechęca niejasna sytuacja prawna jeśli chodzi o produkcję etanolu. Na szczęście ta droga się już przeciera. PKN Orlen podpisał już list intencyjny o produkcji tego paliwa.
KW: Gdzie w takim razie są tankowane słupskie autobusy?
PP: MZK Słupsk ma wewnętrzną stację tankowania, etanol jest sprowadzany ze Szwecji.
KW: Dziękuję za rozmowę.
Poniżej prezentujemy dane techniczne autobusu Scania Omnicity zaprezentowanego
na Placu Bankowym w dniu 16 maja 2008 roku.
Silnik autobusu spełnia normę emisji spalin EEV i jednocześnie Euro5 jedynie dzięki zastosowaniu układu recyrkulacji spalin EGR znanego już z silników Scania Euro4.
Skrzynia biegów i przekładnia główna produkcji firmy ZF – typy podzespołów w specyfikacji, którą można pobrać tutaj.

Silnik Scanii Silnik Scanii

Układ drzwi 2-2-2. Wszystkie drzwi otwierane do wewnątrz. Producent drzwi – Bode.
Wentylacja poprzez 5 uchylnych okien i 2 elektrycznie sterowane wywietrzniki dachowe.
Ogrzewanie konwektorowe oraz z nagrzewnic sufitowych i nagrzewnic umieszczonych przy drzwiach. Nagrzewnice wyposażone w 2-biegowe wentylatory. Pełna klimatyzacja wnętrza autobusu.

Scania zasilana etanolemScania zasilana etanolem

Ogrzewanie postojowe Strocco zasilane paliwem E95 ze zbiornika pojazdu.
Oddzielny sterownik ogrzewania postojowego umożliwiajacy jego programowanie.
Ogrzewanie i klimatyzacja sterowane wspólnym sterownikiem z miejsca kierowcy.
Podział na strefę kierowcy i pasażerską.
Fotel kierowcy Be-Ge z pełną regulacją (pochylenie oparcia, pochylenie górnej części oparcia z zagłówkiem, pneumatycznie profilowanie oparcia, regulacja długości i pochylenia siedziska, podłokietniki, fotel obracany na podstawie).
Kierownica regulowana w 2 płaszczyznach, blokada położenia koła kierownicy zwalniana pneumatycznie.
Lusterka regulowane elektrycznie i ogrzewane.
Ilość miejsc: siedzących 27+1, stojących 72 lub w przypadku przewożenia osoby na wózku inwalidzkim siedzących 27+1, stojących 69, na wózku 1. Nadwozie wyposażone w ręcznie rozkładaną rampę wjazdową dla wózków inwalidzkich. Istnieje możliwość zamontowania rampy rozkładanej elektrycznie – opcja wybierana przez klienta.

Scania zasilana etanolem

Silnik DC9E02:
Pojemnośc skokowa 8,9 dm3.
270KM (198kW przy 1900obr/min, 1200Nm przy 1100 – 1400obr/min).
5-cio cylindrowy rzędowy z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza
doładowującego.
Stopień sprężania 28:1 (w silnikach zasilanych ON 17:1).
Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3.
System recyrkulacji spalin Scania EGR.

Więcej o etanolu można przeczytać w TransInfo: http://www.infobus.pl/text.php?id=18058 .