Po Krakowie … Nowy Jork użyje UVC do dezynfekcji autobusów
Miejski Zarząd Komunikacji Nowego Jorku (MTA) zamierzaprzetestować możliwości dezynfekcji wagonów metra, autobusów oraz przystankówza pomocą lamp emitujących ultrafiolet w paśmie UVC – podał serwis The Verge.
Serwis powołuje się na raport dziennika „New York DailyNews”, który wskazał, że zarząd planuje wykorzystać ultrafiolet jakokolejny element podwyższonych standardów sanitarnych w transporcie miejskim.
Przypomnijmy, że w kwietniu na taką metodę zdecydowało się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
Start w maju
Lampy umieszczone zostaną wewnątrz wybranych wagonówkolejowych i autobusów, ale także w dwóch zajezdniach. Pierwsze próby rozpocznąsię 11 maja, a zarząd zaznaczył, że przy dobrych wynikach program będzierozwijany na kolejne pojazdy.
Inicjatywa powstała we współpracy z naukowcami zUniwersytetu Columbia, którzy teoretyzują, że lampy tego typu mogą pomóc weliminacji drobnoustrojów w komunikacji publicznej. Lampy UVC emitują światło okrótszej fali, które może być szkodliwe dla ludzi przy bezpośrednim kontakcie –zaznaczył Verge.
Ultrafiolet UVC jest jednak skuteczny jako środek zabijającymaterię organiczną. Robotów i lamp wyposażonych w żarówki o tym typie faliużywa się m.in. do uzdatniania wody, wyjaławiania przyrządów laboratoryjnychczy czyszczenia powierzchni m.in. w autobusach czy samolotach. Obecnie nieistnieje jednak jednoznaczne naukowe potwierdzenie, że UVC zabija koronawirusaSARS-CoV-2 – podkreślił serwis.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aktualna sytuacja
W ubiegłym tygodniu gubernator stanu Nowego Jorku AndrewCuomo i burmistrz miasta Nowy Jork Bill de Blasio ogłosili nadzwyczajny krokzamknięcia metra w godzinach nocnych na cztery godziny w celu gruntownejdezynfekcji przestrzeni publicznych. Nowy reżim sanitarny wejdzie w życie 6maja.
Od początku epidemii Covid-19 w Nowym Jorku zanotowano ok.90-procentowy spadek liczby pasażerów komunikacji miejskiej. MTA ograniczyłaobsługę mniej używanych linii, choć wielu pracowników przedsiębiorstwzapewniających kluczowe w dobie kryzysu dobra i usługi nadal polega napublicznym transporcie przy dojazdach do miejsc pracy. (PAP)
„