Po Gliwicach i Sosnowcu, także Katowice idą w hybrydy. Przetarg na 22 autobusy
22 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach ogłosiło przetarg na zakup 22 szt. nowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym.
Będą to pierwsze takie pojazdy we flocie PKM Katowice. Przypomnijmy, że przewoźnik odebrał właśnie autobusy przegubowe z silnikami diesla marki Solaris oraz otrzymał dofinansowanie na zakup pojazdów gazowych klasy MAXI. Teraz dojdą do tego hybrydy. Razem daje to spory, taborowy ruch.
Dwa zadania
Przedmiot zamówienia podzielony został na dwie części, także jest szansa na więcej ofert:
- zadanie nr 1 to dostawa 5 szt. hybrydowych autobusów przegubowych (klasa MEGA);
- zadanie nr 2: to dostawa 17 szt. hybrydowych autobusów standardowych (Klasa MAXI).
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są takie same w obu zadaniach. To:
- ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych z wagą 40%
- cena z wagą 60%
Pojazdy przegubowe z części I mają dotrzeć do bazy firmy na Mickiewicza 59 w ciągu 270 dni od podsiania umowy. Z kolei z zadania numer 2 – 5 sztuk do 270 dni, a 12 sztuk do 300 dni od daty podpisania umowy. Zamówienie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z śląskiego RPO – działanie 4.5.1.Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie.”
Przetargowe wymagania:
Zamawiający wymaga od oferentów wykazania się m.in.:
- środkami finansowymi na poziomie: dla zadania nr 1 – od 5 000 000,00 PLN / dla zadania nr 2 – od 10 000 000,00 PLN;
- polisą OC: dla zadania nr 1 – 2 000 000,00 PLN / dla zadania nr 2 – 3 000 000,00 PLN;
- doświadczeniem w postaci co najmniej jednej dostawy fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie hybrydowym o wartości co najmniej: dla zadania nr 1: 4 500 000,00 PLN / dla zadania nr 2: 8 000 000,00 PLN.
- wadium w wysokości: dla zad.1: 200.000,00 PLN / dla zad.2: 450.000,00 PLN.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Termin składania ofert wyznaczony został na 25 kwietnia.
Ostatnie zakupy
Przypomnimy, że w lutym do zajezdni PKM Katowice przyjechało 5 szt. autobusów Solaris Urbino 18 z silnikami Euro 6, które mogą przewieźć po 144 pasażerów każdy (w tym 40 na miejscach siedzących). Pojazdy posiadają m.in. ładowarki USB, darmowa sieć Wi-Fi, oraz dwustrefową klimatyzację, duży wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku czy datę i godzinę), głosowe zapowiedzi przystanków z przyciskami dla niedowidzących, które są oznaczone alfabetem Braille’a, monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych.
-„Cały czas pracujemy nad poprawą komfortu i warunków podróży dla naszych Pasażerów. Sukcesywnie wprowadzane nowe autobusy, wyposażone w wiele udogodnień dla naszych klientów, pozwalają na osiągnięcie tego celu. Kolejne wyzwanie, jakie stoi przed spółką, to powiększenie liczby autobusów elektrycznych, by zmniejszać emisyjność transportu, nad czym także już pracujemy – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
PKM Katowice jako jeden z największych śląskich przewoźników miejskich (posiada flotę 245 autobusów, do których dołączyło teraz 5 nowo zakupionych Solarisów). Łącznie od 2015 roku zostało kupionych lub zakontraktowanych 135 autobusów za 198,5 mln zł. Z tej puli 115 pojazdów to nowoczesne pojazdy niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin EURO 6, a 20 to jedno i dwuczłonowe autobusy o napędzie elektrycznym.
-„Katowice są w trakcie rewolucji transportowej. Z uwagi na pandemię i wynikające z niej ograniczenia, zmiany transportowe przebiegają w tempie innym niż zakładano, natomiast miasto realizuje ten temat etapami. – Realizujemy wiele przedsięwzięć ukierunkowanych na promocję transportu zrównoważonego. Otworzyliśmy cztery centra przesiadkowe i przygotowujemy się do realizacji Tramwaju na Południe. Jednocześnie remontujemy wąskie gardła na DK 81 o wartości ponad 300 mln zł i zmieniamy politykę parkingową, a także rozwijamy infrastrukturę rowerową. Trwają prace nad uruchomieniem Inteligentnego Systemu Transportowego. Cały czas wymieniamy i unowocześniamy tabor naszego lokalnego przewoźnika – PKM Katowice. Do transportu podchodzimy w sposób kompleksowy, a zmiany są procesem zarówno inwestycyjnym, jak również społecznym – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic. – Zadaniem miasta jest stworzyć komfortowe warunki dla podróży komunikacją miejską, w ten sposób łatwiej będzie zmienić nawyki mieszkańców – dodaje prezydent.
Plus gazowce
Także w lutym, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przyznało 25 mln zł dla dwóch projektów dotyczących rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Projekt Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach obejmuje zakup 17 autobusów hybrydowych (bez budowy stacji zasilania). Szacowana wartość projektu to 29,76 mln zł; dofinansowanie to 18,5 mln zł. Projekt PKM Katowice zakłada zakup 8 sztuk autobusów 12-metrowych zasilanych CNG i ma wartość 10,4 mln zł; dofinansowanie to 6,5 mln zł.
Dotacje do nowych autobusów PKM-ów Gliwice i Katowice będą pochodziły z dodatkowych środków w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-20. Teraz oba projekty muszą przejść proces włączenia do programu, co wymaga to zaktualizowania przez samorządy strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT – narzędzie zwiększające partycypację samorządów lokalnych w inwestowaniu funduszy europejskich) i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną do wykazu POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.