Po autobusach hybrydowych – czas na siedem elektryków. Przetarg w Piotrkowie
W dniu 10 grudnia Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie Trybunalskim ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę 7 nowych autobusów elektrycznych.
Miasto chce również kupić hybrydy – 6 sztuk – szuka ich w odrębnym postępowaniu przetargowym. O tym, jak i o dalszych planach zakupowych miasta pisaliśmy już w InfoBusie. Elektryki mają być dostarczone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z producentem.
ELEKTRYCZNE WARUNKI
Zamawiający chce, aby wykonawcy, którzy złożą ofertę wykazali się zdolnością ekonomiczną lub finansową. To znaczy, że mają posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości 10 000 000,00 PLN. Oprócz tego, wykonawcy zobowiązani są posiadać w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie doświadczenie polegające na wykonaniu co najmniej jednej dostawy obejmującej co najmniej 4 sztuki fabrycznie nowych autobusów miejskich, o długości co najmniej 11 m, niskopodłogowych, zasilanych energią elektryczną gromadzoną w magazynach energii elektrycznej autobusu lub których układ napędowy wspomagany jest silnikiem elektrycznym. Do oferty wykonawcy muszą załączyć dowód wniesienia wadium w wysokości 440 000,00 PLN.
Miasto wyznaczyli trzy konkretne kryteria oceny ofert, które nie zawierają w swojej treści żadnych dodatkowych podkryteriów. Są nimi:
- cena (60%),
- okres gwarancji całopojazdowej (15%) – najwięcej punktów można zdobyć za okres gwarancji równy 60 miesięcy,
- zużycie energii elektrycznej wg SORT 2 (25%) – zamawiający przyzna komplet punktów za zużycie energii elektrycznej do 0,80 kWh/km.
WYMAGANIA TECHNICZNE
Długość pojazdów elektrycznych ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Układ napędowy elektryków to jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że uzyskana moc zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników nie może być mniejsza niż 160 kW. Napęd ma być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna powinna być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego w zajezdni (ładowanie wolne mocą od 60 kW do 120kW) i na pętlach (ładowanie szybkie 450 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu ”plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w przedniej części po prawej stronie pojazdu z ładowarki zewnętrznej oraz przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu w okolicach przedniej osi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +.
W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność.
Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej. Oprócz tego zadaniem wykonawcy jest wyposażenie pojazdów w tablice elektroniczne LED - przednią, tylną, boczną, boczną numerową oraz tablice elektroniczne LCD – podsufitową i boczną.
NASZYM ZDANIEM…
Ma być tanio i oszczędnie – tak w skrócie można podsumować oczekiwania miasta. Urzędnicy postawili przede wszystkim na niskie zużycie energii elektryków, dlatego w tym przetargu wszystko jest możliwe. Oferty od wykonawców poznamy w dniu 18 stycznia.