Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Po 46 latach trolejbusy wróciły do Pragi!

infobus
12.07.2018 14:15

Od początku lipca pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze korzystaćz linii trolejbusowej nr 58 w sekcji Palmovka – Letňany. To powrót pojazdów na “szelkach”do czeskiej stolicy po 46 latach przerwy.

Do obsługi linii praskie zakłady komunikacyjne DPP skierowałytrolejbusy Škoda-SOR 30Tr. Linia kursuje z częstotliwością wynoszącą ok.godziny. Rozpoczęcie regularnej eksploatacji nastąpiło po udanych testachsystemu ładowania dynamicznego, który został uruchomiony w październiku 2017 r.Tym samym powrót pierwszych trolejbusów od 1972 r. w Pradze stał się faktem.

Pierwsza sieć trolejbusowaw czeskiej stolicy została uruchomiona 28 sierpnia 1936 r. Trolejbusy kursowałypo praskich ulicach przez 36 lat i zdobyły wielu zwolenników.

„W Pradze trolejbusy przestały kursować w 1972 roku. Późniejsze plany ich reaktywacji we wczesnych latach dziewięćdziesiątych XX w. spełzłyna niczym z powodu kosztów finansowych. Priorytetem była wtedy rozbudowa metra oraz rozwój sieci tramwajowej” – powiedział Pavel Fojtík z DPP.

Głównym impulsem do powrotu trolejbusów na ulice Pragi był postęp techniczny,który zaszedł w dziedzinie zasobników energii. Połączenie w trolejbusachsprawdzonych technologii i zaawansowanych akumulatorów pozwoliło na ograniczeniewydatków w zakresie rozbudowy sieci trakcyjnej. Dzięki temu zdaniem DPP oferująone lepsze możliwości w porównaniu z autobusami elektrycznymi.

„System doładowywania akumulatorów w trolejbusach sprawdziłsię. Dzięki akumulatorom trakcyjnym Škoda 30Tr może być również wykorzystywanana odcinkach bez sieci trakcyjnej. Baterie są dynamicznie ładowane z siecitrakcyjnej na ulicy Prosecká, podczas postoju na pętli. Uruchomienie linii 58wyraźnie pokazuje, że udaje nam się wprowadzać ekologiczny transport doczeskiej stolicy”– mówi Martin Gillar, dyrektor generalny i prezeszarządu DPP.

Zgodnie z prawem czeskim linia 58 jest określana jak trolejbusowa,chociaż sieć trakcyjna wisi na ok. 15% jej trasy. Przed rozpoczęciem testu bardzoważnym etapem było przygotowanie odpowiednich przepisów.

Ocinek Palmovka – Letňany został wybrana do obsługi przeztrolejbusy z kilku powodów. Na trasie znajduje się stromy podjazd (na ulicyProsecká), która jest typowa dla wielu linii autobusowych w Pradze. Dzięki temuDPP może niezawodnie przetestować wszystkie parametry i ograniczeniatechnologii w typowych dla Pragi warunkach. Innym ważnym elementeminfrastruktury jest pobliska linia tramwajowa, dzięki której DPP wykorzystujesynergii w zakresie zaopatrzenia w prąd.

Praski przewoźnik przygotowuje do eksploatacji kolejnych pojazdówbateryjnych. Kolejne linią przewidzianą do elektryfikacji jest linia nr 140Cakovice – Miškovice. Do jej obsługi mają zostać skierowane pojazdy przegubowe.