PMK Gliwice unieważnia zakup 25 autobusów. Za drogo
20 października Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach poinformowało o unieważnieniu przetargu na dzierżawę 25 szt. autobusów komunikacji miejskiej niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, o napędzie spalinowym, o długości 11,50 do 12,50 m.
O otwarciu ofert w tym postępowaniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Natomiast takiego finału tego postępowania nie przewidzieliśmy… Krótki termin zamówienia (do końca roku) spowodował, że do gry weszła … prywatna inicjatywa. PKM Gliwice zawsze słynął z oryginalnych zamówień, ale swoim najnowszym przetargiem wyznaczył zupełnie nowy rozdział w autobusowej historii. Natomiast w tej sytuacji wdać, że śląska firma trochę się przeliczyła w swoich rachubach.
CO CHCIAŁ PKM?
Zamawiający wybierze teraz najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (35%), warunków płatności (5%).
W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- 7 i więcej miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 30 pkt,
- spełnienie wymogów PKM co do działania systemu informacji pasażerskiej – 20 pkt,
- 5 lub więcej kamer monitoringu wnętrz – 10 pkt,
- 4 lub więcej ładowarek USB z podwójnym gniazdem – 10 pkt,
- moc chłodzenia systemu klimatyzacji powyżej 24 kW – 30 pkt.
JEDNA OFERTA
Z lektury SWZ wynika, że kryteria techniczne sprowadzają się wyłącznie do wyposażenia autobusów, co z kolei nie wpływało na szanse poszczególnych producentów. Tym samym PKM dopuszczał wszystkie marki, więc do głosu doszli … przewoźnicy, a dokładniej:
- PKS Południe,
- Transgór Mysłowice,
- LZ Apolinary Lazar,
którzy zaoferowali PKM Gliwice nowe autobusy w cenie 102.765.316,38 PLN netto / 126.401.339,15 PLN brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy pojazdu na poziomie 4.110.612,64 PLN netto. Niestety, nie wiemy jakiej marki. Wiadomo tylko, że są fabrycznie nowe.
I teraz najważniejsza sprawa – budżet zamawiającego. PKM Gliwice poinformował, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 75.000.000 zł netto / 92.250.000,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy na poziomie 3.000.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak widać przekroczenie olbrzymie (na sumę łącznie ponad 27 mln PLN netto), co podnosi ryzyko całego przedsięwzięcia. Z jednej strony mamy nowe autobusy, które mogą zostać dostarczone w bardzo krótkim czasie – do końca grudnia 2021, zaś z drugiej – ograniczony budżet PKM.
W tej sytuacji PKM zdecydował się na unieważnienie przetargu. Czy czeka nas powtórka? Tego nie jesteśmy pewni. Natomiast śląscy przewoźnicy zostali z zamówionymi , nowymi autobusami, które w teorii mogą teraz skierować na swoje linie i tym samym stracić na tym biznesie. Bardzo ciekawa i nowa sytuacja w branży.
GLIWICKIE AUTOBUSY
Autobusy dla Gliwic mają mieć długość od 11,50 m do 12,50 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdych drzwiach. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6.
Zamawiający nie określił wymagań dotyczących siedzeń pasażerskich. Wiemy jedynie, że konstrukcja siedzeń, jak i inne elementy wyposażenia pojazdu muszą być wykonane w odcieniach szarości. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie powodująca refleksów i nie ograniczająca pola widzenia kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być diodowe lub LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się jeden ekran LCD podsufitowy za kabiną kierującego pojazdem oraz jeden pełnowymiarowy wyświetlacz LCD na ścianie bocznej pojazdu, w jego przedniej części. Ekran podsufitowy musi umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Z kolei wyświetlacz wewnętrzny boczny musi posiadać możliwość prezentacji następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy”, aktualna data i godzina, przebieg trasy (prezentacja 12-15 następnych przystanków) w postaci „koralików” oraz dodatkowego paska z nazwą gminy wraz z prezentacją rozkładowego czasu jaki zajmie dojazd do danego przystanku. W przypadku nagłej zmiany trasy, ekrany i wyświetlacze wewnętrzne muszą wyświetlać wyłącznie numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę, bez prezentacji przystanków na trasie przejazdu.