Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Płock z umową na nowe autobusy. Z opcją. Ostatnie diesle?

infobus
05.07.2022 19:00

5 lipca Miasto Płock podpisało z Solarisem umowę na zakup pięciu fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy MAXI.

Zamówione autobusy są standardowej 12-metrowej długości. Trzy z nich będą kolejnymi w taborze KM pojazdami z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym), pozostałe dwa – z silnikami diesla. To oznacza, że miasto już skorzystało z prawa opcji. Dodatkowo umowa zakłada, że dostawa pojazdów powinna nastąpić najpóźniej w ciągu 365 dni. Od dzisiaj.

Pięć autobusów

-„Kupujemy kolejne nowe i nowoczesne autobusy dla Komunikacji Miejskiej – poinformował na wtorkowej konferencji prasowej prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. A następnie podpisał umowę na dostawę pięciu pojazdów marki Solaris.

Ze strony firmy Solaris Bus&Coach, która wygrała przetarg na dostawę pojazdów, umowę podpisał Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży regionu południowo-wschodniego.

-„To prawdopodobnie ostatni zakup tego typu pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi i spalinowo elektrycznymi. Mamy nadzieję, że kolejne autobusy mają być zasilane wyłącznie wodorem – dodał wiceprezydent Płocka Piotr Dyśkiewicz.

O płockich planach wodorowych pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie, teraz dodajmy, że teraz zamówione autobusy są standardowej 12-metrowej długości, w tym:

  • trzy Urbino 12 hybrid z nich będą kolejnymi w taborze KM pojazdami z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym
  • dwa Urbino 12 z konwencjonalnymi silnikami diesla.

Niezależnie od rodzaju napędu wszystkie autobusy spełniać będą najsurowsze normy spalania Euro 6.  

fot. UM Płock

Płocki standard

-„Mam nadzieję, że płocczanie będą zadowoleni, bo autobusy zostaną bogato wyposażone, pasażerom zaoferujemy najwyższy standard podróżowania – podkreślił prezydent Płocka.

Zamówiliśmy Solarisy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w siedzenia z tapicerką dedykowaną naszemu miastu i wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Standardowo posiadać będą monitoring, system łączności z zajezdnią, biletomat, bramki liczące pasażerów oraz monitory do wyświetlania np. reklam. W każdym autobusie znajdą się trzy podwójne ładowarki z gniazdami USB. Pasażerowie z niepełnosprawnością oraz osoby z wózkiem dla dzieci będą miały w autobusach wydzielone i oznakowane miejsce. Pojazdy wyposażone zostaną w przyciski w języku braille’a. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne będzie oszczędne, ledowe.

Ponadto producent udzieli na nie aż 84 miesięcznej gwarancji – czyli na siedem lat.

Za autobusy hybrydowe Płock zapłaci 7,077 mln zł (brutto), natomiast pojazdy z napędem diesla kosztować będą 3,143 mln zł (brutto). Zakup zostanie dofinansowany jeszcze ze środków UE (w ramach RPO Mazowsza) w wysokości prawie 6,3 mln zł (80 proc. wydatków kwalifikowanych). Środki własne to prawie 4 mln zł.

fot. UM Płock

Termin dostaw

Jak zadeklarował dyrektor Krzysztof Musiał z Solaris Bus&Coach – pierwsze autobusy z silnikami wysokoprężnymi mogą przyjechać do Płocka w marcu przyszłego roku. Produkcja pojazdów hybrydowych jest długa i trwa około roku.

Komunikacja Miejska w Płocku dysponuje dziś 107 autobusami, z których:

  • 23 to pojazdy o dużej liczbie miejsc dla pasażerów (21 to autobusy przegubowe, a dwa to pojazdy 15-metrowe, jednoczłonowe).
  • 76 to klasyczne wersje 12- metrowe
  • 7 sztuk to autobusy klasy MIDI (8-metrowe).

Najstarszy egzemplarz pochodzi z 1998 r. (ma 24 lata), najmłodsze (15 szt.) pochodzą z zakupów w 2020 roku.KM eksploatuje pięć marek autobusów, ich średnia wieku wynosi 9,49 lat. Pojazdy przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością (niskopodłogowe i z nisko umieszczonym wejściem) stanowią 94 proc. taboru (101 sztuk). Klimatyzację posiadają 72 autobusy, co stanowi 67 proc. taboru i proporcje te ulegną teraz poprawie.

W taborze KM znajduje się aktualnie 21 klasycznych autobusów o napędzie hybrydowym o długości 12 metrów (po dostawie liczba ta zwiększy się do 24). A także 8 autobusów o napędzie hybrydowym – przegubowych (18 metrowych). Blisko połowa taboru KM spełnia normę Euro 6.