Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Płock będzie jeszcze bardziej hybrydowy

infobus
08.10.2018 11:00

KM Płock posiada jedną z największych flot autobusów hybrydowych w Polsce. Niebawem wzrośnie ona do 29 egzemplarzy. Miasto otrzymało bowiem dotację na kolejne inwestycje.

28 września mazowiecki marszałek podpisał umowę z Płockiem nadofinansowanie z UE drugiego programu mobilności miejskiej. Obejmuje on m.in. rozbudowęulic, budowę parkingów, ścieżek rowerowych i zakup niskoemisyjnego taboru. Nas najbardziej interesująca część to:

  • zakup ośmiu nowoczesnych, niskopodłogowych, nisko emisyjnychautobusów (czterech hybrydowych oraz czterech z napędem diesla, spełniającymnormę Euro 6).

Koszt całego programu to ponad 48,6 mln zł, a unijnedofinansowanie przekroczy 41,2 mln zł. Wszystkie prace muszą zakończyć się dopołowy 2020 roku.

Mazowiecka strategia

-„Jest to jedna z umów, która wpisuje się w strategięwojewództwa, a dokładnie w gospodarkę niskoemisyjną” – podkreślił marszałekMazowsza Adam Struzik. Dodał, że efektem planowanych inwestycji będzie równieżusprawnienie komunikacji w Płocku. „To jeden z większych projektów na terenieMazowsza” – zaznaczył marszałek.

Prezydent Płocka – Andrzej Nowakowski – zwrócił uwagę, że umowa na unijne wsparcierozwoju zrównoważonej mobilności, dotyczy przedsięwzięcia bardzo ważnego dlamiasta, które realizowane będzie w drugim już etapie – pierwszy, rozpoczęty w2017 r., zostanie sfinalizowany do końca tego roku. „To spójny, kompleksowyprojekt” – dodał.

W ramach przedsięwzięcia w Płocku zostanie zainstalowany teżsystem zarządzania ruchem wraz z systemem monitorowania parametrówśrodowiskowych na terenie miasta. „Projekt musimy zrealizować do końca czerwca 2020 r.Przygotowania już trwają” – powiedział Nowakowski.

25 hybryd

Przypomnijmy, że w 2017 r. Płock otrzymał 66,5 mln zł unijnego wsparcia naprojekt systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, obejmujący m.in. zakup 25autobusów o napędzie hybrydowym dla Komunikacji Miejskiej Płock.

Łącznie Urząd Miasta zakupił dla KM 25 pojazdów z napędemhybrydowym, w tym osiem przegubowych. Wszystkie marki Solaris. O tym kontrakciepisaliśmy TUTAJ.

Za 17 standardowych autobusów marki Solaris Urbino H12miasto zapłaciło prawie 28,5 mln zł (prawie 1,7 mln za sztukę), za osiemprzegubowych Solaris Urbino H18, 19 mln zł (prawie 2,4 mln zł).

Autobusy te napędzane są hybrydowym silnikiem amerykańskiej firmy BAE. Głównąrolę odgrywa w nim silnik elektryczny, zasilany energią z superkondensatorów,ładowanych przez silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra (w przypadkustandardowego pojazdu) lub 6,7 litra (w autobusie 18-metrowym). Płockimi nowinkami są: specjalnie dobrana tapicerka foteli, duża przestrzeń w centralnej częściautobusu oraz ładowarki USB.

Wbarwach KM Płock kursuje obecnie 112 autobusów, w tym 106 niskopodłogowych. 57autobusów będzie klimatyzowanych, a 23 – przegubowe. Autobusami kieruje 230kierowców, 10 proc. z nich to kobiety. Hybrydami na razie jeżdżą specjalnieprzeszkoleni pracownicy KM, ale docelowo szkolenia takie przejdą wszyscykierowcy.