Płock: 60-lecie PKS
PKS w Płocku S.A. obchodzi właśnie 60 lat swojego istnienia. Swój początek PKS w Płocku zawdzięcza wytyczeniu jednej z pierwszych linii przez PKS w Warszawie właśnie do Płocka, gdzie utworzono początkowo stację II klasy. Pierwszą bazę usytuowano przy ulicy Tumskiej 2, a następnie przeniesiono do dawnej ujeżdżalni koni Pułku Strzelców przy Kilińskiego. W pierwszym roku PKS Płock dysponował jednym, przebudowanym samochodem ciężarowym Fiat oraz karetką sanitarną Phenomen, otrzymanymi od wojska, a zostawionymi przez okupantów. W 1946r. uruchomiono dworzec w Nowym Rynku oraz linie do Raciąża, Wyszogrodu, Żuromina i Płońska. 1 stycznia 1950r utworzona zostaje Ekspozytura PKS Płock oraz obecna zajezdnia i siedziba przy ul. Bielskiej. Rok później do Płocka dociera duża partia autobusów Leyland, Chausson, Śkoda, Fiat, Star, Jelcz, San. W 1962r. przedsiębiorstwo dysponuje już 120 autobusami. 1 grudnia 1970r. zostaje otwarty dworzec w Sierpcu, a cztery lata później drugi dworzec w Płocku, obsługujący kursy podmiejskie. W 1999r Przedsiębiorstwo PKS zostaje przekształcone w spółkę akcyjną i rezygnuje z dalszego utrzymywania dworca w centrum miasta. Aktualnie firma obsługuje ok. 600 kursów dziennie, zatrudniając ponad 400 osób i dysponując taborem 178 autobusów:
|
Typ autobusu |
sztuk |
|
SANOS S415 |
5 |
|
AUTOSAN H9-21 |
93 |
|
AUTOSAN H10-10 |
6 |
|
AUTOSAN A 10-10T |
2 |
|
AUTOSAN H10-11T |
4 |
|
AUTOSAN H10-12 |
4 |
|
AUTOSAN A 10-12T |
1 |
|
JELCZ PR-110 |
15 |
|
JELCZ 120T |
3 |
|
JELCZ L-120 |
2 |
|
AUTOSAN A1112T |
1 |
|
OTOYOL M29 |
1 |
|
AUTOSAN 0909L |
6 |
|
JELCZ L100I |
1 |
|
DAB 1200 L |
6 |
|
DAB 1200 B |
6 |
|
JELCZ L11/2 |
5 |
|
AUTOSAN H7-10 |
4 |
|
AUTOSAN A 0808T |
2 |
|
VOLVO B-10M-60 |
3 |
|
Scania Irizar IinterCentury L 94 IB |
3 |
|
MAN-Irizar Cenruty |
2 |
|
MAN RH-403 LION COACH |
1 |
|
MAN UGARTE |
1 |
|
SCANIA K113CLA |
1 |