Plauen we współpracy z Starachowicami

infobus
29.07.2010 14:12

W czerwcu br. zarząd MAN Nutzfahrzeuge podpisał umowę ze związkami zawodowymi dotyczącymi sposobu produkcji autobusów marki Neoplan. Związkowcy zgodzili się na wytwarzanie autobusowych podwozi w Starachowicach. Argumentem zarządu na rzecz przeniesienia części produkcji tych pojazdów do Polski był system zabezpieczenia szkieletu metodą kataforezy zanurzeniowej, który już od kilku lat funkcjonuje w fabryce MAN w Starachowicach. Dlatego logicznym posunięciem było produkowanie właśc. tutaj podwozi do autobusów Neoplana. Jednak w tej sytuacji pracownicy zakładu w Plauen (specjalizującego się w produkcji autobusów miejskich i turystycznych marki Neoplan) zaczęli obawiać się o swoje miejsca pracy, gdyż patrząc na to przez pryzmat kosztów na pewno bardziej opłacałoby się zatrzymać całą produkcję Neoplana w Polsce. Wstecznie zgodzili się na takie rozwiązanie, że MAN będzie produkował podwozia w Starachowicach, a następnie będą one transportowane do Plauen, gdzie autobusy marki Neoplan będą zabudowywane i wykańczane. Za to jednak MAN zobowiązał się do kilku ustępstw w zakresie polityki personalnej. Dlatego można powiedzieć, że podpisując wspomnianą umowę związkowcy odnieśli sukces.
Umowa przewiduje również wzrost produkcji w Plauen oraz wyklucza przymusowe zwolnienia do 2016 r. Osoby zatrudnione na czas określony będą nadal pracować w fabryce przynajmniej do 31 maja 2011 roku. Natomiast stażyści w zakładzie mają zagwarantowane zatrudnienie przez przynajmniej 12 m-cy do momentu zdania egzaminu końcowego. Zawarte porozumienie przewiduje również inwestycje na poziomie 18 mln euro w rozwój infrastrukturalny fabryki w Plauen w okresie od 2010 do 2016. –„Od samego początku mówiliśmy, że chcemy zatrzymać w Plauen naszych wysoko wykwalifikowanych pracowników. Nigdy nie było co do tego nawet cienia wątpliwości. Nasze rozmowy dotyczyły przede wszystkim rozwiązań technicznych, a dokładniej mówiąc sposobu zabezpieczenia szkieletów autobusów Neoplana poprzez kataforezę, która z powodzeniem funkcjonuje w Starachowicach. Cieszy mnie fakt, że zawarliśmy to porozumienie, które z jednej strony gwarantuje nam produkcję najwyższej jakość autobusów miejskich, zaś z drugiej potwierdza miejsce Plauen, jako ważnego ośrodka w europejskiej sieci produkcji autobusów MAN i Neoplan’ –wyjaśnił Lars Wrebo, dyrektor ds. produkcji w MAN Nutzfahrzeuge.

t_neo_75y_plantplauen200902_760t_neo_75y_plantplauen200903_760a2aac1d759_760

Przy okazji dodajmy, że MAN powoli wychodzi z kryzysu i odnotowuje wzrost popytu na ciężarówki, autobusy i silniki. W tej sytuacji fabryki w Norymberdze, Monachium i Salzgitter zaczynają wychodzić z kryzysowego, krótszego dnia pracy. Fabryka w silników w Norymberdze wróciła do normalnego trybu już 30 czerwca. Natomiast zakłady w Monachium i Salzgitter radykalnie zmniejszą liczbę krótkich dni w drugiej połowie 2010 r. I tak dział produkcji zmniejszy je z około 50 w pierwszej połowie roku do średnio 20 dni w drugiej połowie roku;a służby administracyjne z 40 do 19 dni. Ogółem około 12.000 pracowników MAN w Niemczech zostało objętych w 2010 r. krótszym dniem pracy. Wyjątkiem są pracownicy zatrudnieni w działach rozwoju, jakości i usług posprzedażnych. –„Krótszy czas pracy pozwolił nam utrzymać wysoko wykwalifikowanych pracowników i to pomimo znacznego spadku popytu w 2009 roku. W ten sposób ochroniliśmy nasz największy potencjał przed zbliżającym się powrotem koniunktury. wtedy nadrobimy straty”–powiedział dr Dietmar Klein, dyrektor ds. Personalnych w MAN Nutzfahrzeuge, wyjaśniając korzyści krótszego okresu pracy, jako instrumentu polityki rynku pracy. Dodajmy, że tego typu mechanizm został zastosowany na początku roku także w autobusowych fabrykach MAN w Polsce. Jednak już od początku II kwartału br. fabryki w Sadach i Starachowicach powróciły do normalnego trybu, a nawet myślą o zatrudnianiu nowych pracowników. Inna sytuacja panuje w fabryce pojazdów ciężarowych w Niepołomicach, gdzie system pracy jest uzależniony od nadchodzących zamówień i tutaj mogą częściej występować produkcyjne przestoje.

t_neo_75y_plantplauen200904_760t_neo_75y_plantplauen200905_760