Plany Wrocławia na niskoemisyjny próg: 160 autobusów
Aktualnie MPK Wrocław dysponuje taborem 329 autobusów, w tym167 szt. z normą Euro 6. Aktualnie przewoźnik jest w trakcie odbioru kolejnejpartii 60 nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro z silnikami Euro 6, którezastąpią najmniej ekologiczne pojazdy.
Jednak wszystkie wyposażone są w silniki diesla. Do tegodochodzi 100 pojazdów podwykonawców – także z silnikami wysokoprężnymi.
To pokazuje, że MPK Wrocław chcąc spełnić wymaganiawynikające z ustawy o elektromobilności, musi już teraz obrać bardziej zielonykurs przy kolejnych taborowych zakupach. Z okazji Europejskiego TygodniaZrównoważonego Transportu 2020 firma przedstawiła swój plan na budowę nisko- izeroemisyjnej floty.
Dwa filary
-„Pracujemy nad pozyskaniem zewnętrznego dofinansowania nazakup zeroemisyjnych autobusów – zapowiedział niedawno prezydent miasta JacekSutryk, a MPK Wrocław przedstawiło zielony plan.
Pierwszy filar zielonej konwersji to nowa perspektywafinansowa unijnych funduszy i kolejna edycja Regionalnego Programu Operacyjnegona lata 2021–2027. Wrocławska spółka chce złożyć projekt na zakup 136autobusów, w tym:
-
107 autobusów elektrycznych klasy MAXI
-
14 autobusów CNG klasy MAXI
-
15 autobusów przegubowych CNG klasy MEGA
Dodatkowo przewoźnik myśli też o drugim filarze, z któregochce skorzystać przy budowie eko-floty. Miałby nim zostać fundusz z ramach KrajowegoPlanu Odbudowy, z którego spółka chciałaby „wyciągnąć” 24 elektrobusy plus infrastrukturę:ładowarki plug-in, szybkie ładowarki z pantografami oraz pojazd pogotowiatechnicznego z mobilną ładowarką.
Razem daje to pulę 160 planowanych, zielonych autobusów dlaWrocławia.
Czas testów
W maju br. MPK Wrocław sprawdzało pierwszy elektrobus Mercedesa– eCitaro, który kursował na liniach 111 i 143. Dodatkowo miasto odwiedził też SolarisUrbino 12 electric oraz Mercedes-Benz Conecto NGT.
Przypomnijmy, że wcześniej miasto planowało kupić do 50autobusów elektrycznych z rządowego programu e-Bus, który prowadziło NarodoweCentrum Badań i Rozwoju. Dodatkowo MPK Wrocław złożył projekt do CentrumUnijnych Projektów Transportowych, które obejmował zakup 10 elektrobusów podelektryfikację linii K. Jednak Wrocław znalazł się poza grupą 13 miast, które otrzymałydofinansowanie.