PKT Gdynia wydzierżawi więcej trolejbusów od MPK Lublin
Trudne czasy wymagają niestandardowych rozwiązań. Także w zakresie trolejbusowego taboru.
Przykładem może być zawarta umowa pomiędzy Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdynia, a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Lublinie w zakresie dzierżawy łącznie pięciu pojazdów „na szelkach”.
970 zł miesięcznie
Koszt wypożyczenia jednego lubelskiego trolejbusu Solaris Trollino 12 to 970 zł miesięcznie. Dwa pierwsze egzemplarze jeżdżą już nad morzem od zimy. Zastąpiły skasowane pojazdy z roczników 1997 i 1998. Teraz dołączyły do nich kolejne egzemplarze z Lublina.
Tym samym PKT posiada 109 trolejbusów, w tym cztery zabytkowe i pięć lubelskich. To pierwsze takie taborowe wypożyczenie w historii firmy.
Warto jednak podkreślić, że i sytuacja jest wyjątkowa. Miejskie samorządy zmagają się z rosnącymi cenami energii. O ofercie dla Gdyni w zakresie dostaw prądu w roku 2023 pisaliśmy już w TransInfo. Do tego miasto szacuje, że po drastycznych podwyżkach paliw i energii elektrycznej dochody z tytułu sprzedaży biletów pokryją zaledwie 20 proc. wydatków związanych z utrzymaniem komunikacji miejskiej. Do tej pory był to poziom 50%. Nic dziwnego więc, że przedstawiciele spółek przewozowych oraz miasta starają się oszczędzić.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
nowe trolejbusy
Przypomnijmy, że w jeszcze w kwietniu gdyńskie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej chciało zakupić sześć nowych trolejbusów z litowymi bateriami – z dofinansowaniem z I edycji „Zielonego Transportu Publicznego”. Tym samym PKT przy zakupie pojazdów mogło liczyć na 6 mln 400 tys. złotych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nieco więcej, bo 7 mln złotych wynosił wkład własny komunikacyjnej spółki. Do Gdyni miały trafić pojazdy w standardowej długości z litowymi bateriami, które miały umożliwić jazdę także po odpięciu pantografu od sieci trakcyjnej. Dostawy nowych pojazdów miały nastąpić później w dwóch transzach: do 31 lipca 2023 roku oraz do 30 września 2023 roku.
Ostatecznie jednak spółka zrezygnowała z tego zakupu z powodu nie do końca znanych cen prąd. Mamy nadzieję, że Gdynia jeszcze wróci do tego projektu.
Na szczęście pomorska firma nie zawiesiła kompletnie zakupów nowych trolejbusów. o czym świadczy przetarg z 5 października na pojazdy przegubowe o długości 17,5m - 18,5 m z zasilaniem bateryjnym – tym razem z unijnym dofinansowaniem. Tutaj otwarcie ofert zaplanowano na 3 listopada, a wymagany termin dostany to 13 miesięcy od daty zawarcia umowy.