PKT Gdynia i sześć kolejnych super trolejbusów. Z Zielonego Transportu Publicznego
15 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni opublikowało przetarg na zakup 6 sztuk trolejbusów niskopodłogowych z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowowych.
Przypomnijmy, że ostatnia gdyńska inwestycja w „autobusy na szelkach” miała miejsce w 2020 r. i były to pierwsze super-trolejbusy z programu NFOŚiGW pod nazwą Gepard. Teraz mamy czas zamówień z I edycji programu „Zielony transport publiczny”.
Rok 2022
Teraz przedmiotem pomorskiego zamówienia jest dostawa 6 szt. nowych trolejbusów o długości od 11,5m do 13,5m. z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowych. Do tego zwycięskich oferent powinien przeszkolić maksymalnie sześciu pracowników zamawiającego. Nowe pojazdy powinny trafić do bazy przewoźnika do 30/09/2023.
Z kolei na trolejbusowe oferty PKT Gdynia czeka do 15 kwietnia. Złożone propozycję firma oceni według następujących kryteriów:
- Termin gwarancji / Waga: 8
- Parametry techniczne / Waga: 18
- Bezpieczeństwo / Waga: 8
- Komfort / Waga: 6
- Cena - Waga: 60.00
Przetargowe wymagania wobec oferentów to:
- środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę nie mniejszą niż 5 000 000,00 zł,
- w okresie ostatnich 3 lat wykaz co najmniej dwóch dostaw trolejbusów niskopodłogowych, produkowanych seryjnie, wyposażonych w napęd prądu przemiennego, z alternatywnym zasilaniem bateriami trakcyjnymi na łączną kwotę nie mniejszą niż 10 000 000,00 zł brutto.
- wadium w prawidłowej wysokości 100 000,00 zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rok 2020
Wprawie dwa lata temu, na ulice Gdyni wyjechały pierwsze supertrolejbusy Solaris Trollino 12 Electric - z dofinansowaniem z programu NFOŚiGW Geprad. Pojazdy te mają litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli podpiętego do sieci w trakcie jazdy. Każdy zabiera na pokład do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.
Super trolejbusy obsługują gdyńską linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej, która zastąpiła krótszą linię autobusową 170, wprowadzając na gdyńskie Pogórze zeroemisyjny transport bez spalin i hałasu.
Wówczas łączny koszt trolejbusów z Geparda wyniósł 15,5 mln złotych, w tym ponad 5 mln złotych dotacji. Zobaczymy, ile w tym roku będzie kosztować najnowsza trolejbusowa szóstka.