Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKT Gdynia i sześć kolejnych super trolejbusów. Z Zielonego Transportu Publicznego

infobus
15.03.2022 20:00

15 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni opublikowało przetarg na zakup 6 sztuk trolejbusów niskopodłogowych z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowowych.

Przypomnijmy, że ostatnia gdyńska inwestycja w „autobusy na szelkach” miała miejsce w 2020 r. i były to pierwsze super-trolejbusy z programu NFOŚiGW pod nazwą Gepard. Teraz mamy czas zamówień z I edycji programu „Zielony transport publiczny”.

Rok 2022

Teraz przedmiotem pomorskiego zamówienia jest dostawa 6 szt. nowych trolejbusów o długości od 11,5m do 13,5m. z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowych. Do tego zwycięskich oferent powinien przeszkolić maksymalnie sześciu pracowników zamawiającego. Nowe pojazdy powinny trafić do bazy przewoźnika do 30/09/2023.

Z kolei na trolejbusowe oferty PKT Gdynia czeka do 15 kwietnia. Złożone propozycję firma oceni według następujących kryteriów:

  • Termin gwarancji / Waga: 8
  • Parametry techniczne / Waga: 18
  • Bezpieczeństwo / Waga: 8
  • Komfort / Waga: 6
  • Cena - Waga: 60.00

Przetargowe wymagania wobec oferentów to:

  • środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę nie mniejszą niż 5 000 000,00 zł,
  • w okresie ostatnich 3 lat wykaz co najmniej dwóch dostaw trolejbusów niskopodłogowych, produkowanych seryjnie, wyposażonych w napęd prądu przemiennego, z alternatywnym zasilaniem bateriami trakcyjnymi na łączną kwotę nie mniejszą niż 10 000 000,00 zł brutto.
  • wadium w prawidłowej wysokości 100 000,00 zł.

Rok 2020

Wprawie dwa lata temu, na ulice Gdyni wyjechały pierwsze supertrolejbusy Solaris Trollino 12 Electric - z dofinansowaniem z programu NFOŚiGW Geprad. Pojazdy te mają litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli podpiętego do sieci w trakcie jazdy. Każdy zabiera na pokład do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

Super trolejbusy obsługują gdyńską linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej, która zastąpiła krótszą linię autobusową 170, wprowadzając na gdyńskie Pogórze zeroemisyjny transport bez spalin i hałasu.

Wówczas łączny koszt trolejbusów z Geparda wyniósł 15,5 mln złotych, w tym ponad 5 mln złotych dotacji. Zobaczymy, ile w tym roku będzie kosztować najnowsza trolejbusowa szóstka.