PKT Gdynia bez ociągania wybiera Solarisa. Na dwa super trolejbusy
16 listopada Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni otworzyło ofertę w przetargu na dostawę dwóch bateryjnych trolejbusów klasy MEGA, a już osiem dni później - 24 listopada – dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty.
Pojazdy „na szelkach” mają przyjechać do pomorskiego miasta w ciągu 13 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O tym postępowaniu pisaliśmy już w InfoBusie. Zgodnie z oczekiwaniami jedyną ofertę w Gdyni położyła firma Solaris Bus & Coach. I ta propozycja została przyjęta.
CO CHCIAŁO PKT?
Zanim przejdziemy do wyboru oferty, sprawdźmy co chciało dostać PKT Gdynia. Jeden z trzech trolejbusowych przewoźników w Polsce (obok MPK Lublin i TLT Tychy), premiował w przetargu:
- wykonanie konstrukcji nośnej ze stali nierdzewnej zapewniającej co najmniej 15 lat eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji – 3 pkt,
- wykonanie poszycia zewnętrznego (z wyłączeniem ściany przedniej i tylnej) z aluminium, blachy nierdzewnej, tworzywa sztucznego zapewniającej co najmniej 15 lat eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji - 3 pkt,
- podatność obsługowoserwisowa oferowanych pojazdów polegająca na przykręceniu zewnętrznych bocznych dzielonych paneli pionowych - 5 pkt,
- zaoferowanie dwuzaworowych amortyzatorów nadwozia - 3,5 pkt,
- zaoferowanie progresywnych miechów o zmiennej charakterystyce tłumienia - 3,5 pkt,
- posiadanie dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolitych przepisów dotyczących homologacji dużych pojazdów pasażerskich w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 4 pkt,
- posiadanie dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego - 4 pkt,
- zaoferowanie minimum 8 siedzeń pasażerskich dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi - 6 pkt.
JEDNA OFERTA
Tylko jedna oferta od Solarisa potwierdza niewielkie zainteresowanie ze strony oferentów polskim rynkiem nowych trolejbusów. Producent z Bolechowa zaproponował Gdyni pojazdy „na szelkach” w łącznej cenie 8.856.000,00 PLN / 7.200.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę Trollino 18 w cenie 3.600.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia to 8.979.000,00 PLN brutto.
To oznacza ofertę w budżecie, a Solaris może już otwierać szampana, aby uczcić kolejny sukces w PKT Gdynia. Pasażerowie nowych nabytków nie specjalnie odczują zmian w stosunku do trolejbusów nowej generacji od Solarisa, które jeżdżą po Gdyni. Zmian bowiem nie widać w wymaganiach technicznych, ale również nie odnotowaliśmy ich w kryteriach oceny ofert.
GDYŃSKIE TROLEJBUSY
Kupowane trolejbusy mają mieć długość od 17,5 m do 18,5m, a ich wysokość przy złożonych odbierakach prądu, w tym podczas zasilania z baterii trakcyjnej nie może przekroczyć 3,4 m. Trolejbusy powinny być napędzane jednym silnikiem trakcyjnym asynchronicznym, klatkowym, zwartym. Silnik ma charakteryzować się mocą ciągłą od 220 kW do 260 kW. Z kolei napęd trakcyjny powinien zapewniać rozruch oraz hamowanie elektrodynamiczne trolejbusów. Pojazdy powinny posiadać możliwość zasilania z baterii trakcyjnej oraz być przystosowane do zasilania stacjonarnego tj. w stanie postoju, ze standardowej sieci 3 x 400 V.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego, ukształtowanych, ergonomicznych, wandaloodpornych tj. o powierzchniach utrudniających nanoszenie napisów typu „graffiti”, z materiałem tapicerskim o dużej odporności na wycieranie i zabrudzenia oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie).
Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, zamykana na zamek patentowy typu półzamkniętego z drzwiami oszklonymi z otworem w szybie i półką do sprzedaży biletów oraz szklaną osłoną półkolistą od drzwi do deski rozdzielczej nie sięgająca poza 3/4 szerokości pojazdu. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi (dwuskrzydłowe) w tym również z ich pierwszego skrzydła. Zamawiający wymaga włączenia trolejbusu do obecnie używanego i rozwijanego, dynamicznego systemu informacji pasażerskiej, współpracującego ze sterownikiem (tzw. komputerem pokładowym lub autokomputerem) typu SIL. Trolejbusy będą wyposażone w wyświetlacz podsufitowy oraz wyświetlacz boczny, który ma prezentować m.in. przebieg trasy, rozkładowy lub estymowany czas przejazdu trasy w danym kursie wyrażony w minutach, narastająco pomiędzy bieżącym lub następnym przystankiem, a każdym kolejnym na trasie kursu. Z kolei wyświetlacze zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED z diodami w kolorze białym.