PKS-y do prywatyzacji
Aż 210 pozycji liczy lista projektów prywatyzacyjnych, których próbę zamknięcia chce podjąć w tym roku Minister Skarbu. Oprócz takich gigantów jak np.: BP (30 proc.), Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG), wielkopolski dystrybutor energii elektrycznej Enea (do 80 proc.), Południowy Koncern Energetyczny (30 proc.), proces prywatyzacyjny będzie dotyczył także małych spółek, w tym przedsiębiorstw PKS. Obecnie Minister Skarbu Państwa wykonuje funkcje właścicielskie wobec 47 spółek powstałych w wyniku komercjalizacji Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej (PKS), a w roku 2004 planowana jest indywidualna prywatyzacja 9 spółek Komunikacji Samochodowej. Są to:
1. PKSiS Oświęcim S.A.
2. PKS Stalowa Wola S.A.
3. PKS Rzeszów S.A.
4. PKS Krosno S.A.
5. PKS Jarosław S.A.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
6. PKS Dębica S.A.
7. PKS Zielona Góra Sp. Z o.o.
8. PKS Sp. Z o.o. w Przemyśl
9. Polbus PKS Sp. Z o.o. we Wrocławiu
Na liście tej znalazło się aż siedem PKS-ów z Podkarpacia: Rzeszów, Dębica, Stalowa Wola, Jarosław, Krosno, Przemyśl i Tarnobrzeg. Dzięki prywatyzacji, a dokładnie mówiąc ? pakietowi inwestycyjnemu jest szansa, że zostanie odnowiony przede wszystkim tabor, którego średnia wieku w niektórych przedsiębiorstwach przekracza 10 lat. Oprócz taboru wniesiony do spółek kapitał zostanie przeznaczony na inne inwestycje. Np. w Rzeszowie planuje się rozbudować dworzec PKS. W przypadku pierwszych sześciu wymienionych PKS-ów inwestor zostanie dopiero wyłoniony. Natomiast PKS Tarnobrzeg już zna swojego przyszłego inwestora. Będzie to Orbis Transport Spółka z .o., który w ciągu 3 lat ma przeznaczyć 3 mln zł na zakup nowego taboru, który obecnie liczy 140 pojazdów.