PKS świętuje swoje 70-lecie. Ostatni taki bal
14 września w warszawskim teatrze Buffo odbyły się uroczystości 70-lecia Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej. Podczas spotkania wręczono aż 116 odznaczeń.
Ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczykareprezentował dyrektor gabinetu politycznego Łukasz Smółka.
Dyrektor Smółka odczytał list okolicznościowy skierowanyprzez ministra Adamczyka do uczestników spotkania, w którym podziękowałpracownikom PKS za wkład z rozwój polskiego transportu samochodowego.
– Chcę zapewnić o woli współpracy MIB na rzeczuporządkowania funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce.Jestem pewien, że razem stworzymy dogodne warunki funkcjonowania transportudrogowego, w szczególności w mniejszych miejscowościach – napisał minister.
Dyrektor Łukasz Smółka, w imieniu ministrainfrastruktury i budownictwa, odznaczył też odznaką honorową „Zasłużony dlatransportu Rzeczypospolitej Polskiej” pięćdziesięciu trzech członkóworganizacji PKS. Dodatkowo wręczono również 61 Medali PrezydentaRzeczypospolitej Polskiej za Długoletnią Służbę.
70 lat PKS
W marcu 1945 roku na wniosek Ministra Komunikacji JanaRobaczewskiego zostaje powołany Państwowy Urząd Samochodowy. Potrzebykomunikacyjne zniszczonego kraju spowodowały krystalizowanie się zrębówprzedsiębiorstwa przewozowego. W wyzwolonych miastach wojewódzkich powstawałystopniowo terenowe agendy PUS. Wkrótce wydzielono z PUS przedsiębiorstwatransportowe zajmujące się wyłącznie przewozem. Tak właśnie powstała PaństwowaKomunikacja Samochodowa. Formalnie do życia PKS powołano dekretem RadyMinistrów z dnia 16 stycznia 1946 roku.
W 1946 roku całe PKS przewoziło niecałe 9 mln pasażerów, a w1949 roku ponad 40 mln osób. W 1950 roku wchłonęło prywatne oraz spółdzielczeprzedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne; Hertnig, Społem.
W 1951r. reorganizacja przyczyniła się do powołaniaCentralnego Zarządu PKS i dyrekcji okręgowych w 11 miastach wojewódzkich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 1960 roku powstaje 17 wojewódzkich przedsiębiorstw PKS.Koordynatorem ich działania jest nowo powstałe Zjednoczenie PaństwowejKomunikacji Samochodowej.
Na początku lat 80 XX wieku wraz z przeobrażeniamigospodarczymi nastąpiła likwidacja zjednoczenia. Dobrowolne fuzje 14przedsiębiorstw doprowadziły do powstania Krajowej Państwowej KomunikacjiSamochodowej.
W 1985 roku istniały 234 samodzielne oddziały dysponujące 25tysiącami samochodów ciężarowych i 25 tysiącami autobusów.
Rok 1990 był kolejnym etapem reorganizacji PKS. Z udziałemczterech wielozakładowych przedsiębiorstw mocą zarządzenia Prezesa RadyMinistrów powstało 167 samodzielnych przedsiębiorstw PKS, które wkroczyły nadrogę gospodarki rynkowej. Pierwsza połowa lat 90 XX wieku przyniesie dużyspadek przewozów, głównie ze względu na sytuacje gospodarczą kraju.
W tym czasie, w tej sytuacji Przedsiębiorstwa PKS starająsię maksymalnie uniezależnić od głównego kiedyś źródła przychodów tj. przewozuosób. Rozwój różnych usług i handlu tworzy dzisiejsze oblicze PKS.
W wiek XXI PKS wkroczył z nową doktryną. Prywatyzacjeprzedsiębiorstw z tym znakiem przybrały wszystkie formy przewidziane przezustawę o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Przez 15 lat w drodzekomercjalizacji, sprzedaży bezpośredniej, wniesienie do nowo powstałych spółekczy też oddawaniu do odpłatnego korzystanie ze 174 samodzielnychprzedsiębiorstw sprywatyzowano 173.
PKS dzisiaj
Dzisiejszy potencjał firm spod znaku PKS to ponad 19 tysięcyautobusów i ponad 70 tysięcy zatrudnionych pracowników. Codziennie PKS przewoziokoło 3 milionów pasażerów przemierzających tysiące kilometrów.
Na koniec warto podkreślić, że historię PKS tworzą przedewszystkim ludzie. I o nich nie wolno zapominać, kreśląc 70-letnią historięPaństwowej Komunikacji Samochodowej.