PKS Starogard Gdański z używanymi Euroliderami 13
Prezydent Starogardu Gdańskiego Janusz Stankowiak od listopada2015 roku regularnie spotyka się z lokalnymi przedsiębiorcami. 26 września byłgościem Andrzeja Pogranicznego, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowejw Starogardzie Gdańskim. To była 12 wizyta władz miasta w starogardzkichfirmach.
Promocja lokalnego biznesu jest celem spotkań prezydenta zestarogardzkimi przedsiębiorcami. Goście i gospodarze wymieniają siędoświadczeniem, dzielą wiedzą i problemami dotyczącymi rozwoju przemysłu,miasta i świadczonych w nim usług. W poniedziałkowym spotkaniu prezydentowitowarzyszył wiceprezydent Przemysław Biesek-Talewski oraz naczelnik WydziałuInicjatyw Gospodarczych Tadeusz Błędzki, a prezesowi Zarządu PKS ? AndrzejBurcon.
Tym razem uczestnicy skupili się przede wszystkim na zasadachdziałania transportu zbiorowego, jego kondycji i służebnej roli wobecmieszkańców.
? „Działamy trochęmisyjnie” ? powiedział prezes Andrzej Pograniczny. „PKS nie jest firmą, która przynosiwielkie zyski, raczej służy lokalnej społeczności, zajmując się przedewszystkim przewozem pasażerów. Przewozimy też towary” ? dodał. ? „Takie usługi świadczymy jednak tylkoZakładom Farmaceutycznym Polpharama i tylko na terenie kraju. Tak naprawdęzarabiamy na stacji diagnostycznej, gdzie jest stały obrót gotówki, coumożliwia nam zachowanie płynności finansowej” ? informował dalejprezes. ? „Nasza stacja kontrolipojazdów jest jedną z największych w całym powiecie. Pracujemy od poniedziałkudo piątku do godz. 20.00 i w soboty. Mamy dobry punkt, do którego klienci łatwodocierają.”
Andrzej Pograniczny pochwalił się, że od miesiąca na 41obsługiwanych w Starogardzie liniach do Gdańska, Czerska i Smętowa kursuje 11nowych, choć używanych siedmioletnich Autosanów A1213CLE.01 Eurolider, któreniedawno kupiono od szwedzkiej firmyNettbuss z Goeteborga. Dodatkowe trzy pojazdy zasiliły tabor placówki terenowej w Kościerzynie,gdzie PKS ma drugą bazę i obsługuje 16 linii na trasach do Gdańska, Kartuz iChojnic.
? „Nowe autobusy mają 7lat, ale ich stan techniczny jest bardzo dobry” ? mówił Pograniczny ? „Wszystkie są skomputeryzowanei przystosowane dla osób niepełnosprawnych. W środku jest więcej przestrzeni,odległości miedzy fotelami są większe, co zdecydowanie poprawia komfort jazdy.Oczywiście to nie są autobusy naszych marzeń, bo całkiem nowy autokar kosztujeok. 1 mln zł. Nie wiem ile musiałby kosztować bilet, aby firma mogła utrzymaćtaki tabor” ? zastanawiał się prezes ? „ale przypuszczam, że wzrosłaby o jakieś 30%, co przy obecnejkonkurencji na rynku jest absolutnie niemożliwe do wykonania. Nasze noweautobusy są nowoczesne, wygodne i ekonomiczne, a jazda nimi przyjemna ibezpieczna.”
Prezes wspomniał, że nowe autobusy jeżdżą też na trasieSkarszewy ?Tczew po tym, jak ze starogardzkiego rynku wycofała się firmaArriva, która była dotąd największym ich konkurentem. ? „Pojawienie się Arrivy nie było takie złe” ? przyznałszef PKS-u. ? „Spowodowało obniżeniecen biletów, ale w rezultacie doprowadziło do wzrostu popytu na przejazdy”? powiedział. ? „Chcielibyśmyutrzymać ten poziom. Co prawda od 1 października bilet do Gdańska będziekosztował 10 zł, ale zrobimy wszystko, aby nie powrócić do cen sprzed trzechlat.”
Samorządowcy dopytywali się o plany firmy wobec dworca PKS.Prezydent zapytał konkretnie, co zamierzają zrobić z tym ponad 2 hektarowymterenem w kontekście planowanej przez miasto budowy węzła integracyjnego?Andrzej Pograniczny odpowiedział, że nie mają jeszcze sprecyzowanych planów.Prawdopodobnie cześć dworca z kilkoma peronami będzie przeznaczona do zbycia.
? „Na pewno musząpozostać miejsca parkingowe do garażowania i naprawy autobusów” ?powiedział. ? „Zakładamy podziałdziałki, ale nie wiemy jeszcze na jakich warunkach. Wiceprezydent Talewskizwrócił uwagę, że dla planowanej przez miasto inwestycji czas zaczyna odgrywaćpoważną rolę i do końca roku chcieliby te kwestie rozstrzygnąć.”
Andrzej Pograniczny pochwalił tez swoją kadrę pracowniczą orazwspółpracę ze Starostwem Powiatowym. Przypomniał, że starogardzki PKS byłjednym z pierwszych, który został przekazany samorządowi ? „W tej chwili 15% akcji zakładu należy do pracowników a 85% doStarostwa” ? powiedział. ? „Mamy140 autobusów, miesięcznie w Starogardzie obsługujemy 134 tys. osób iwykonujemy ponad 300 tys. km.”
Dodał, że jeżeli chodzi o zatrudnienie nie odnotowali żadnychznaczących rotacji pracowników. ? „Kierowcysą raczej zadowoleni ze swojej pracy”– oświadczył prezes. Jedynymproblemem, z jakim się nieustannie borykają, to ludzie bezdomni. ? „Potrafią się włamać na dworzec, któryo 21 jest zamykany” ? informował władze kierownik dworca. ? „Jak ich wyrzucamy bywają złośliwi iniszczą mienie. To dla nas poważny problem, zwłaszcza że bezdomni urządzilisobie za naszym płotem noclegownie” ? skarżył się pracownik PKS.
Spotkanie zakończyło się zwiedzeniem zakładu i kursem nowymautobusem z ulicy Pelplińskiej na dworzec PKS przy ul. Gdańskiej.
„