Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKS Radom inwestuje w Setry

infobus
09.10.2012 19:16
W tym roku PKS Radom przejęło od MPK obsługę trzech linii podmiejskich: B do Skaryszewa, J do Jedlni-Letnisko i L do Jastrzębi. Po pierwszych podsumowaniach zlikwidowano linię B, przedsiębiorstwo chce jednak inwestować w linie J i L.
W związku z przekształceniem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu w podmiot wewnętrzny, dotychczas utrzymywane przez tego przewoźnika na zasadach komercyjnych podmiejskie linie autobusowe do ościennych gmin zostały zlikwidowane. Część z relacji została przejęta przez prywatne firmy konkurujące z MPK już od dłuższego czasu, na pozostałych ciągłość kursowania zapewnili wójtowie nawiązując porozumienie z PKS Radom. 1 maja autobusy PKS wyjechały na linię J do gminy Jedlnia-Letnisko, a 1 lipca pojawiły się także na linii B do Skaryszewa i L do Jastrzębi. Na linii B pojawił się prywatny przewoźnik, z którym konkurencji nie wytrzymało PKS, linie J i L okazały się jednak rentowne. W lokalnej prasie co jakiś czas pojawiały się skargi mieszkańców gmin na pogorszenie jakości obsługi linii –Autosany H9 i H10 były za ciasne, miały wąskie wejścia, wysoką podłogę, brak miejsca na wózek, było w nich duszno. W celu poprawy sytuacji sprowadzono dwie kilkunastoletnie używane Setry –S 315 UL i S 315 NF. Są to pojazdy młodsze od kupionych kilka lat wcześniej podmiejskich Setr S 215 UL, jedna z nich jest niskopodłogowa, druga średniopodłogowa, ale z podwójnymi drzwiami i miejscem na wózek. Obie zastąpiły stare Autosany na linii L. Przewoźnik ma w planach zakupienie jeszcze jednego autobusu do obsługi linii J. Początkowo na dwie brygady linii J wyjechały niskowejściowe autobusy Jelcz M121 i Autosan A613MN. Jelcz kursuje do dziś, Autosan okazał się za mały i zastąpiła go Setra S 215 UL w wersji podmiejskiej, z wąskimi drzwiami i bez miejsca na wózek.
Setra S315UL w standardowej wersji ma szerokie podwójne drzwi, a naprzeciw nich miejsce na wózek. To ważne dla mieszkańców gminy Jastrzębia, narzekających na stare i ciasne Autosany H9Niskopodłogowa Setra S315NF zastąpiła na linii L Autosany H9-21 i H10-10
 
Według zapowiedzi PKS zakup używanych autobusów to dopiero początek zmian taborowych. W maju br. przewoźnik zgłosił się do konkursu organizowanego przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Projektów Unijnych w Warszawie. Wniosek o dofinansowanie zakupu nowych niskopodłogowych miejskich autobusów za 12 milionów złotych przeszedł pierwszy etap i oczekuje na ostateczną decyzję w sprawie przyznania środków. Od ilości przyznanych pieniędzy będzie zależało ile nowych autobusów uda się zakupić. Wójtowie gmin, których związek jest właścicielem PKS, liczą nawet na 15 autobusów. Bardzo nas cieszy, że PKS Radom po długim okresie marazmu zaczęło się rozwijać. Bodźcem do tego stało się przejęcie w ubiegłym roku przedsiębiorstwa przez związek ośmiu podradomskich gmin: Gózd, Jastrzębia, Jedlnia-Letnisko, Kowala, Orońsko, Skaryszew, Szydłowiec i Zwoleń.  Zapowiadane jest zmodernizowanie siatki połączeń, zakup nowych autobusów, zamontowanie nowych wiat przystankowych i wprowadzenie elektronicznego biletu. To oznacza, że przejmowanie przez samorządy firm spod znaku PKS może być dobry posunięciem…