PKS Poznań ma nowego właściciela: Wielkopolski Transport Regionalny
Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań na rzecz związku powiatowo-gminnego "Wielkopolski Transport Regionalny". 22 grudnia podpisano akt notarialny w tej sprawie.
Obecnie Wielkopolski Transport Regionalny tworzą: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. Związek współpracuje także z gminami Brodnica, Dolsk i Książ Wielkopolski. Trwają rozmowy o rozszerzeniu współpracy z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz z powiatem międzychodzkim.
23 jednostki
Związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, stał się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł.
W 2019 roku prezydent Poznania poinformował, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS Poznań i jest zmuszone ją rozwiązać. Z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański Jan Grabkowski.
W środę podczas konferencji prasowej Grabkowski podkreślił, że podjęte działania podyktowane były troską o mieszkańców nie tylko powiatu poznańskiego.
-"Od początku nasze stanowisko było jednoznaczne: musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tys. mieszkańców nie ma dostępu do transportu publicznego. Postawiliśmy jeden warunek: zaangażujemy się w tworzenie związku przy pełnej współpracy z samorządami. Dziś należą do niego 23 jednostki" – powiedział.
-"Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy odpowiedzialni za swych mieszkańców. To dzięki pełnej solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów" – dodał Jan Grabkowski.
Jak powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, utrzymanie sprawnej międzygminnej komunikacji autobusowej leży także w interesie mieszkańców Poznania. "Oznacza to mniej samochodów wjeżdżających codziennie do naszego miasta. To z kolei przekłada się na większą płynność ruchu i czystsze powietrze" – powiedział.
Przewodniczący zarządu związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego Piotr Hojan zapowiedział rozwój siatki połączeń i inwestycje w tabor.
-"Chcemy w miarę możliwości finansowych osiągnąć standardy zbliżone do oferowanych przez Poznańską Kolej Metropolitalną (PKM), szczególnie na tych obszarach, które są pozbawione dostępu do kolei. Modernizujemy obecne linie i tworzymy nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby naszych pasażerów. W grudniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie 60 linii w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych o wartości 2,5 mln złotych" – powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
110 linii
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, liczba linii obsługiwanych przez PKS Poznań w przyszłym roku zwiększy się do 110. "Oczywiście to spowoduje konieczność sukcesywnej modernizacji taboru. Już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1,1 mln pasażerów" powiedział Hojan.
Dyrektor biura związku Zbigniew Rusak powiedział PAP, że przy planach rozwoju sieci połączeń dużym wyzwaniem będzie znalezienie odpowiedniej liczby kierowców. Pytany o optymalną liczbę obsługiwanych linii i o potrzebny tabor przyznał, że w obu kwestiach należałoby zwielokrotnić obecne wartości.
-"Żeby komunikacja była atrakcyjna dla pasażera, musi zapewniać minimum sześć par kursów, w tym po dwie pary kursów w szczycie rannym i popołudniowym. Wtedy można mieć nadzieję, że tych pasażerów zacznie przybywać" - powiedział.
Wielkopolski Transport Regionalny jest największym tego typu związkiem w kraju pod względem zasięgu i oddziaływania. Jego obszar działania obejmuje teren zamieszkany przez prawie 1,3 mln mieszkańców.
Wśród głównych zadań stojących przed związkiem wymieniono opracowanie planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, odnowienie taboru, budowę siatki połączeń zintegrowanej z siecią PKM oraz integrację taryfy PKS z PKM i ZTM Poznań.
Jednym z wiodących zadań jest też stałe zwiększanie liczby miejscowości z dostępem do transportu zbiorowego. Starosta poznański podkreślił, że zainteresowanie udziałem w związku zgłaszają kolejne wielkopolskie samorządy.
"Jest to niezwykle potrzebne, bo to będzie oznaczało większe pieniądze - my wszyscy się składamy, by to działało. Te samorządy, które nie będą chciały wejść do związku, nie mogą liczyć na to, że na ich terenie będą się zatrzymywały nasze autobusy" - powiedział.