PKS Poznań będzie miał aż 20 nowych autobusów. Zamiast CNG – hybrydy
10 marca Związek Powiatowo Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” poinformował o rozpoczęciu procedury przetargowej na dostawę niskoemisyjnych autobusów międzymiastowych.
To największe od lat takie zamówienie w segmencie pojazdów międzymiastowych w Polsce i to dodatkowo w zakresie pojazdów hybrydowych! Związek – do którego należy PKS Poznań – pozyskał dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład w ramach projektu pn: „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemny”. Jak pokazuje sama nazwa – w międzyczasie z przyczyn ekonomicznych zamieniono układ gazowy na hybrydowy.
Z opcją
Przedmiotem zamówienia ZPG WTR jest dostawa 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów międzymiastowych klasy II o długości 12-13 m z napędem hybrydowym. Zamawiający dopuszcza rozwiązanie mild hybrid lub pełną hybrydę. Preferowane są pojazdy niskowejśćiowe albo wyskopodłogowe z windą. Zamawiający przewiduje prawo opcji, czyli rozszerzenie wolumenu zamówienia o maksymalnie 5 identycznych pojazdów jak w zamówieniu podstawowym. Cena jednostkowa autobusu objętego prawem opcji musi być taka sama jak cena jednostkowa autobusu w ilości podstawowej. Zamawiający może wykorzystać prawo opcji w całości lub w dowolnie ustalonej części.
W zakresie doświadczenia zmawiający wymaga, aby w okresie ostatnich 3 lat wykonawca wykonał co najmniej jedną dostawę na min. 15 takich samych autobusów o DMC powyżej 8 ton oraz załączy dowody określające czy ta dostawa została wykonana lub jest wykonywana należycie.
Związek na oferty czeka do 6 kwietnia, a następnie oceni złożone oferty według czterech kryteriów:
- Parametry techniczno - użytkowe / Waga: 30
- Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 5
- Terminy dostaw / Waga: 5
- Cena - Waga: 60
Wszystkie pojazdy mają trafić do floty PKS Poznań do 31/08/2024.
razem można wiecej
Związek Powiatowo-Gminny "Wielkopolski Transport Regionalny" został utworzony w lipcu 2021 roku przez 23 uczestników - miasto Poznań oraz powiaty: grodziski, kościański, nowotomyski, obornicki i poznański oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosinę, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pod koniec tego samego roku ZPG WTR bezpłatnie przejął PKS Poznań, w tym 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu oraz Śremie.
Do Związku w międzyczasie dołączyły kolejne wielkopolskie samorządy, w tym 24 lutego Nowy Tomyśl.
-„Przystąpienie do związku pozwoli gminie Nowy Tomyśl utrzymać dotychczasową ofertę publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy, obejmującą szybkie połączenia do Poznania, Pniew i Grodziska Wielkopolskiego, realizowane na liniach obsługiwanych przez KS Poznań S.A. oraz tworzenie nowych połączeń m.in. do Wolsztyna - wyjaśniły swoją decyzję władze gminy Nowy Tomyśl w uzasadnieniu sporządzonego projektu uchwały. Jak dodają przystąpienie to umożliwi także dalszą integrację gminy z sąsiednimi gminami, a także rozwój połączeń lokalnych na terenie gminy, przy wykorzystaniu zewnętrznych źródeł finansowania.
Z FRPA
Rozwijając swoją siec połączeń, wielkopolski Związek szeroko korzysta z dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. W 2022 Na rok 2022 roku zawarto z wielkopolskim wojewodą umowę o wartości 2.530.667 PLN, która objęła wsparcie finansowe dla 60 linii autobusowych o łącznej długości 3.623 km, na których zostało zrealizowanych 843.550 wozokilometrów.
Spośród tych linii, 12 połączeń przebiega przez obszar gminy Stęszew. Do tego wzmocniono linie w relacjach Poznań – Grodzisk Wlkp., Poznań – Kąkolewo i Poznań-Nowy Tomyśl, i utrzymano trasy łączące Stęszew z Bukiem przez Skrzynki, Jeziorki, Tomiczki, Rybojedzko, Sapowice i Strykowo. Nowością były nowe linie gminne, zapewniające połączenie niemal wszystkich miejscowości gminy ze Stęszewem tak, aby zapewnić dojazd mieszkańcom do Urzędu Gminy, ośrodka zdrowia i do stacji kolejowych.