PKS Nova zwolni 170 pracowników, w tym także kierowców autobusów
3 listopada odbyło się spotkanie zarządu PKS Nova ze związkami zawodowymi, podczas którego poinformowano, że spośród 650 pracowników pracę zatrudnionych w przedsiębiorstwie straci do 170 osób.
Ma to związek przede wszystkim z likwidacją placówek terenowych firmy w Ełku, Gołdapi i Olecku. Do końca tygodnia ma zostać zawarte porozumienie z organizacjami związkowymi.
Zwolnią kierowców?
Kiedy w całym kraju brakuje kierowców autobusów, to PKS Nova ich zwalnia? Nie do końca. Kierowców nikt zwalniać nie chce, a z pracy odejdą wyłącznie ci, którzy z likwidowanych oddziałów, czyli tych spoza województwa podlaskiego, nie zdecydowali się przejść do pracy w istniejących oddziałach, jak choćby tego w Suwałkach.
-„Zarząd PKS Nova S.A. po rozmowach ze związkami zawodowymi działającymi w Spółce osiągnął porozumienie dotyczące planowanej redukcji zatrudnienia. W trakcie rozmów, które miały miejsce 3 listopada przedstawiciele wszystkich związków wyrazili zrozumienie dla panującej sytuacji i zadeklarowali gotowość współpracy. Uzgodniono też projekt porozumienia w sprawie zwolnień grupowych, przy czym uzgodniono, że zwolnieniami objęta będzie grupa do 170 pracowników. Planowane zwolnienia grupowe dotyczyć będą 3 grup pracowników: pracowników umysłowych, pracowników fizycznych oraz pracowników stacji obsługi i mechaników. Zwolnienia w grupie kierowców dotyczyć będą wyłącznie tych zatrudnionych w likwidowanych placówkach, tj. kierowców z Ełku, Gołdapi i Olecka. Oficjalne zawarcie porozumienia z organizacjami związkowymi planowane jest do końca bieżącego tygodnia (do 5 listopada 2021 r.) – przekazał Marcin Doliasz, prezes spółki PKS Nova.
Co na to związki?
W rozmowach z zarządem PKS Nova wzięli udział przedstawiciele aż pięciu związków, w tym: Związku Zawodowego Pracowników Podlaskiej Komunikacji Samochodowej Nova SA, Zakładowej Rady Kierowców Związku Zawodowego Kierowców w Polsce przy Podlaskiej Komunikacji Samochodowej Nova SA, Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność" przy Podlaskiej Komunikacji Samochodowej Nova SA, Samorządowego Niezależnego Związku Zawodowego Pracowników PKS w Suwałkach i Związku Zawodowego Kierowców RP w Łomży.
Związki zawodowe zamierzają podpisać porozumienie z prezesem PKS Nova w ten piątek (5 listopada), aby jak najszybciej można było przystąpić do restrukturyzacji.
-„Przed wybuchem epidemii oddział w Suwałkach, największy w przedsiębiorstwie, zarabiał na siebie. Mieliśmy zyski. Od nastania pandemii utrzymywaliśmy poziom zatrudnienia, choć duża część pracowników nie świadczyła pracy. To zupełnie inaczej niż w firmach prywatnych, gdzie ich właściciele pozbywali się takich pracowników, bo byli zbyt dużym kosztem. Dlatego, że utrzymywaliśmy miejsca pracy, mamy straty. Nie przez niegospodarność, a przez pandemię – powiedział Jarosław Żaborowski przedstawiciel Samorządnego Niezależnego Związku Zawodowego Pracowników PKS w Suwałkach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że sierpniu PKS Nova ogłosiła przetarg na sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej przy ul. Zatorowej 7 w Gołdapi czyli terenu gołdapskiej placówki. Cena wywoławcza wynosi prawie 2 miliony złotych netto. Przetarg zaplanowany jest 22 listopada.
Jaki jest cel?
-„Głównym celem działań zarządu jest zachowanie stabilności finansowej, a także zwiększenie konkurencyjności Spółki na trudnym rynku przewozów pasażerskich m.in. poprzez inwestycję w nowy tabor, a także rozwój Spółki pod względem innowacyjności i informatyzacji procesów związanych z jej bieżącym funkcjonowaniem. Zarząd Spółki głęboko wierzy, że podjęte działania doprowadzą do ochrony pozostałych miejsc pracy i pozwolą świadczyć usługi przewozów pasażerskich w wyższym standardzie – przekazał prezes Marcin Doliasz.
W PKS Nova zatrudnionych jest na umowy o pracę w sumie 666 pracowników: 148 pracowników umysłowych, 78 fizycznych, pracowników stacji obsługi i mechaników jest 108, a kierowców – 332. Teraz związki zgodziły się na zwolnienie 170 pracowników z tych trzech pierwszych grup. Kierowcy mają być zwolnieni tylko z likwidowanych placówek terenowych.
Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 sejmik dokapitalizował przewoźnika 7 mln zł. Pieniądze spółka miała przeznaczyć na spłatę zobowiązań i plany rozwojowe spółki. W 2020 roku PKS NOVA zanotował stratę na poziomie 12,9 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 45,44 mln zł. W 2019 roku było to 66,5 mln. Na ten ubytek wpłynęła sytuacja pandemiczna.
Z kolei we wrześniu 2021 r. wypracowała zysk ze sprzedaży na poziomie 395 tys. zł, co stanowi dochód ponad koszty spółki. Wraz z zyskiem z działalności operacyjnej wykazała we wrześniu zysk w kwocie 4 648 389,17 zł.