PKS Nova kupi 20-30 używanych autobusów
Kwotą 2,3 mln zł samorząd województwa podlaskiegodokapitalizuje spółkę PKS Nova, która zajmuje się przewozem pasażerów wregionie. Samorząd poręczy także spółce 5 mln zł kredytu w rachunku bieżącym -zgodę na to wydali w poniedziałek,26 marca, radni sejmiku.
-„Pieniądze z dokapitalizowania spółki – 2 mln zł – będąprzeznaczone na zakup 20-30 używanych autobusów, 300 tys. zł na zakupnowoczesnych narzędzi na potrzeby warsztatu spółki – poinformowali dziennikarzymarszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński i dyrektor departamentuinfrastruktury i transportu w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku LeszekLulewicz.
Marszałek Jerzy Leszczyński powiedział, że spółka PKS Novawymaga dokapitalizowania. Przypomniał, że spółka jest od nieco ponad roku wtrakcie restrukturyzacji (PKS Nova powstała na początku stycznia 2017 r.), awymiana taboru jest konieczna.
PKS Nova podległa samorządowi województwa powstała zpołączenia PKS w Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach i Zambrowie.Argumentowano, że ma to je uratować przed upadłością.
Marszałek powiedział, że restrukturyzacja „przebiegazgodnie z harmonogramem, są też określone trudności, ale są też już iefekty”. Mówił, że efektem jest np. nowy zbudowany w Białymstoku dworzec,który był otwarty pod koniec 2017 r.
„Ale przede wszystkim zależy nam na tym, żeby spółka,patrząc w przyszłość, obsługiwała przede wszystkim przejazdy, transportpasażerów na obszarze województwa, bo takie jest zadanie spółki i takie widzimyjako samorząd we współpracy też w przyszłości z innymi samorządami” -mówił marszałek.
Ustawa pilnie potrzebna
Dyrektor Leszek Lulewicz poinformował, że najwcześniej wczerwcu będzie można rozmawiać o konkretach dotyczących bieżącej sytuacjifinansowej spółki PKS Nova, gdy będą gotowe badania finansowe, bilanse. Narazie – ocenił, decyzja o połączeniu pięciu PKS w regionie w jedną spółkę była”słuszna”, „spółka radzi sobie coraz lepiej”, udało sięzapobiec upadkowi spółek, zatrzymano spadek ich przychodów operacyjnych, firmautrzymała się na rynku. Mówił też, że budowana jest nowa marka, były nawetpodwyżki – choć nie podał jakie – dla pracowników, a dalsze wspieranie spółkiprzez samorząd województwa – uznano za „zasadne”. Lulewiczpowiedział, że nastąpiło „radykalne ograniczenie kosztów” spółki.
„Wszystko przebiega lepiej niż założyliśmy to wbiznesplanie” – mówił Lulewicz. Dodał, że największą potrzebą tej spółki -poza zmianami organizacyjnymi – jest wymiana taboru. Dodał, że spółka nie mamożliwości zdobycia zewnętrznego finansowania na tabor. PKS Nova liczy także,że uda się jej sprzedać zbędne nieruchomości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Żeby zakończyć proces restrukturyzacji niezbędna jest pomoc spółce, dokapitalizowanie. Zakładamy ze samodzielnie spółka powinna funkcjonować już w 2020 roku. Liczymy też na to, że w końcu wejdzie w życie ustawa o transporcie publicznym która miała funkcjonować już od 1 stycznia ub. roku – podkreślił na koniec marszałek Leszczyński. – Bo kiedy w końcu wejdzie w życie, to dla spółki PKS NOVA pojawią się duże lepsze możliwości. Jednak w tym okresie przejściowym musimy spółce pomóc – dodał marszałek Leszczyński.
Nie tylko tabor
Nowy dworzec PKS Nova powstał w ramach inwestycji firmyBudner sp. z o.o, z którą na początku marca 2017 r. władze PKS Nova podpisałyakt notarialny w tej sprawie. Jak tłumaczyły wtedy władze województwa podlaskiego,pieniądze na dworzec wyłożył inwestor (Budner sp. z o.o. wybrany w przetargu) wzamian za nabycie prawa do wieczystego użytkowania połowy z 4 ha należących dodawnego PKS Białystok. Na tych terenach firma zbudowała galerię handlową,market.
Pozostały teren został własnością PKS i tam powstał nowydworzec oraz stacja obsługi. Budowa dworca kosztowała ok. 13 mln zł, samorządwojewództwa nie wykładał na tę inwestycję żadnych pieniędzy.
Prezes PKS Nova Cezary Sieradzki informował przy okazjizakończenia budowy nowego dworca, że spółka PKS Nova ma 470 autobusów, którewożą pasażerów na 540 liniach, w tym ok. 20 dalekobieżnych. Rocznie autobusamitej spółki jeździ rocznie ok. 6 mln pasażerów.(PAP)
„