PKS Lubin ponawia przetarg na autobusy CNG
Lubiński przewoźnik wraca po kilku miesięcznej przerwie z przetargiemna zakup 25 szt. niskopodłogowych autobusów zasilanych gazem ziemnym.
20 maja br. PKS Lublin poinformowało o anulowaniu zapytaniaofertowego. Dzisiaj – 12 września – mamy wznowienie tego zamówienia. Skąd taprzerwa? Wszystko wskazuje na to, że wynikała ona z przejściowych problemów z dofinansowaniem,które pochodzi z dolnośląskiego RPO w ramach projektu „Wdrażanie strategiiniskoemisyjnych poprzez zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego do obsługipublicznego transportu zbiorowego na terenie powiatu lubińskiego”.
Mamy nadzieję, że teraz już nic nie stanie na przeszkodzie wwyłonieniu dostawcy nowego taboru dla Lubina.Warto pamiętać, że dzięki temu zamówieniu PKS Lubin stanie sięnajwiększym i jedynym użytkownikiem autobusów gazowych na Dolnym Śląsku.Jednocześnie byłby to największy od kilku lat jednorazowy zakup nowych pojazdówprzez przewoźnika, który w latach 2011-2012 r. wzbogacił się o 19 unijnych MAN-ówLion's City.
Co chce PKS Lubin?
Nowe autobusy planowo pojawią się na drogach powiatulubińskiego najprawdopodobniej do 31 sierpnia 2020 r. Będą one wozić pasażerówzarówno w samym Lubinie, jak i w całym powiecie lubińskim, czyli na wszystkichtrasach obsługiwanych przez Lubińskie Przewozy Pasażerskie.
Do tego celu firma chce nabyć 25 szt. niskopodłogowychautobusów klasy MAXI zasilanych CNG. Spółkę interesują w pełni niskopodłogowekonstrukcje z nadwoziami o długości 11,5 – 12,4 m, szerokości do 2,55 m i niewyższe niż 3,4 m. Każdy ma umożliwiać podróż min. 85 pasażerom, w tym nie mniejniż 29 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzywejścia w układzie 2-2-2.
Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi z normą Euro6. Muzą to być jednostki o pojemności min. 7,5 l. Nie mogły być one słabsze niż200 kW i osiągać min. 1100 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mają one być zblokowanez automatycznymi, przynajmniej 5-biegowymi skrzyniami biegów. Przekładniamusiała posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa.
Dodatkowo PKS premiuje autobusy posiadające funkcję start-stop w trakciepostojów oraz układ hamowania rekuperacyjnego.
Lubińska ocena
Generalnie kryteria oceny ofert przyjęte przez PKS Lubin są następujące:
-
Cena 60% – Oferta z najniższą ceną otrzyma 60 punktów.Pozostałym ofertom zostaną przyznane punkty proporcjonalnie.
-
Innowacyjność 20%, w tym:
1) Zużycie paliwa (spalanie) w warunkach testu SORT2
2) System „start-stop” – system pozwalający na automatycznewyłączanie silnika podczas postojów (np. Postój na światłach drogowych lubprzystankach) oraz uruchamiania silnika podczas ruszania pojazdem
3) Rekuperacja energii hamowania
4) Homologacja przeciwpożarowa zastosowana w autobusach dot.materiałów wg. regulacji 118.02
-
Warunki techniczne 20%
1) Pojemność skokowa silnika
2) Zabezpieczenie szkieletu kratownicy (nadwozia) poprzezkataforezę
3) Ilość przewiezionych osób ogółem
O tym kto przystąpi do lubińskiego przetargu dowiemy się najwcześniej14 października, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.
Unijne cele
Na koniec przypomnijmy, jakie cele wpisał lubiński przewoźnik do unijnego projektu .To:
-
redukcja emisji produktów spalania paliw oraz poprawazrównoważonej mobilności mieszkańców powiatu, poprzez zakup niskoemisyjnegotaboru.
-
promowanie alternatywnego taboru w transporcie publicznym,
-
zwiększenie efektywności wykorzystania środków transportupublicznego i wzrost liczby podróżnych,
-
poprawa komfortu podróży komunikacją autobusową,
-
stworzenie warunków do integracji transportu zbiorowego inieemisyjnego transportu indywidualnego (m.in. transport rowerów),
-
zwiększenie mobilności poprzez zastosowanie rozwiązańtechnicznych ułatwiających przejazd osób z niepełnosprawnościami,
-
ograniczenie indywidualnego transportu samochodowegomieszkańców powiatu,
-
poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki zmniejszeniuruchu indywidualnego mieszkańców na rzecz komunikacji publicznej.
„