PKS Dzierżoniów stawia na gaz
infobus
26.02.2009 15:59
PKS Dzierżoniów stawia na gaz
Pod koniec stycznia br. PKS Dzierżoniów zakupił 2 sztuki fabrycznie nowych Solarisów. Jest to tym bardziej ważne wydarzenie, ponieważ są to pierwsze Solarisy Urbino 12 LE napędzane sprężony gazem ziemnym, dostarczone dla polskiego przewoźnika oraz pierwsze fabrycznie nowe autobusy zakupione przez PKS od około 5 lat. W ubiegłym roku pierwszy Urbino 12 LE wyposażony w silniki diesla został zakupiony również przez dolnośląskiego przewoźnika – PKS Oława.
Początki kontaktów PKS Dzierżoniów ze sprężonym gazem sięgają stycznia 2007 roku. Wówczas to zakupione zostały dwa używane, 12-metrowe MAN-y A15. Autobusy te zostały wyprodukowane w 1996 roku. Po dwóch latach doświadczeń tabor przewoźnika powiększył się o kolejne dwa, tym razem nowe autobusy i to z najwyższej półki. Obecnie PKS Dzierżoniów posiada około 88 autobusów, z czego prawie 1/3 to autobusy przeznaczone do obsługi komunikacji miejskiej.
Nowe Solarisy charakteryzują się kompozytowymi butlami CNG wpuszczonymi w głąb dachu, dzięki czemu ostateczna wysokość autobusu nie przekracza 3300 mm. Całkowita pojemność sześciu butli wynosi 1284 dm3, co z zapasem wystarcza do obsługi dziennej zmiany.
Podobnie jak egzemplarze przeznaczone dla szwedzkiego Skelleftea, nowe Urbino 12 LE posiadają silniki MAN E2876 LUH 02. W odróżnieniu od Urbino ze 100% niską podłogą został on umieszczony centralnie za osią napędową. Silniki zestawiono z automatycznymi skrzyniami biegów VOITH typ D864.5. Dodatkowo zamontowany został również układ centralnego smarowania VOGEL.
Standardowo autobus posiada system ECAS umożliwiający obniżenie prawej strony pojazdu po otwarciu drzwi. Istnieje również możliwość obniżenia lub podniesienia całego autobusu w przypadku natrafienia na przeszkodę.
Dwudrzwiowe nadwozie posiada niską podłogę od przodu do końca drugich drzwi. Na tył autobusu prowadzą dwa stopnie pośrednie, które są dodatkowo oświetlone. We wnętrzu zamontowano 36 foteli STER w tym 8 bezpośrednio na niskiej podłodze. Naprzeciw drugich drzwi wygospodarowano przestrzeń do mocowania wózka inwalidzkiego. Zamawiający celowo zdecydował o zamontowaniu mniejszej ilości siedzeń ze względu na przeznaczenie autobusów do obsługi komunikacji miejskiej w Dzierżoniowie, którą obok Sudeckiej Komunikacji Autobusowej, świadczy również PKS. W tym celu zamontowano również diodowe tablice kierunkowe oraz kasowniki dostarczone przez firmę R&G Mielec.
Wizualny efekt uwieńczają przyciemniane okna boczne, z których po dwa z każdej strony są dodatkowo uchylne, zapewniając wentylację całej przestrzeni. Ze względu na zamontowanie butli gazowych w przedniej części dachu z tyłu zamontowany został tylko jeden szyberdach.
Solaris Urbino 12 LE są od dłuższego czasu eksploatowane przede wszystkim przez zagranicznych przewoźników. Do chwili obecnej zostało wyprodukowanych łącznie 98 sztuk wersji Low Entry, w tym 11 z silnikami na gaz ziemny. Najwięcej tego typu autobusów jest eksploatowanych przez norweskiego przewoźnika Vestfold Unibus (49 sztuk).
Miejmy nadzieję, że w ślady dolnośląskich przewoźników w najbliższym czasie pójdą również kolejni polscy klienci, którzy docenią walory użytkowe tego modelu.