PKS Białystok tym razem chce 45 autobusów
PKS Białystok ogłosił przetarg na dostawę w formie leasingu operacyjnego 45 fabrycznie nowych autobusów. Jest to drugie podejście przewoźnika do pozyskania nowych autobusów.
Pierwszy przetarg, w którym PKS chciał wyleasingować aż 60 autobusów zakończył się niepowodzeniem, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Przypomnijmy, iż w poprzednim postępowaniu przewoźnik chciał zakupić 60 autobusów, które miały spełniać następujące wymagania:
-
długość ? od 7 do 12 metrów,
-
szerokość ? od 2 do 2,55 metra,
-
wysokość ? 2,9 ? 3,65 m.
-
liczba pasażerów ? 27-30 na miejscach siedzących, a ogólna liczba powyżej 32.
Podstawowym kryterium przetargu była cena, która stanowiła 80% liczby możliwych do uzyskania punktów. Kryterium to obejmuje sumę wszystkich rat leasingowych, w tym wartość przedmiotu leasingu oraz sumę opłat należnych Wykonawcy za obsługę leasingu. Pozostałe kryteria, to:
-
spełnienie istotnych warunków leasingowych zawartych w umowie ? 10%,
-
koszty obligatoryjnych przeglądów autobusu, np. wymaganych przez producenta, ubezpieczyciela, w okresie trwania leasingu ? 10%.
Dodajmy, iż okres trwania leasingu wynosi 5 lat, a raty miały być spłacane w cyklu miesięcznym.
Wszystkie autobusy miały być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, uchylne fotele. Mają być białe, a wykonawca zamówienia ma zezwolić w ramach gwarancji na oklejenie pojazdów logotypami PKS.
Obecny przetarg jest podobny, jeśli chodzi o wymagania. Zmianie uległy jedynie 2 sprawy:
1. Termin dostawy. Obecnie wymagane jest, aby 15 autobusów zostało dostarczonych do dnia 30 listopada 2015 roku, a pozostałe 30 do dnia 31 stycznia 2016 roku. We wcześniejszym przetargu wymagano, aby cała partia 60 sztuk została dostarczona w terminie 3 miesięcy od daty podpisania umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2. Liczba miejsc pasażerskich. W obecnym postępowaniu 30 autobusów ma zabierać na pokład co najmniej 30 pasażerów na miejscach siedzących, a pozostałe 15 co najmniej 40 pasażerów na miejscach siedzących. W poprzednim przetargu wymagano, by wszystkie 60 autobusów zabierało na pokład 27-30 pasażerów na miejscach siedzących.
Jak widać PKS Białystok dość zasadniczo zmienił kryteria odnośnie pojemności pasażerskiej decydując się na posiadanie taboru o zróżnicowanej liczbie miejsc pasażerskich. Dziwi jednak tak niezdecydowane podejście odnośnie wymiarów autobusów. Takie podejście rzutować będzie tym, iż we flocie przewoźnika nawet 40 miejscowe autobusy będą wąskie, bo zaledwie dwumetrowe. O wygodzie pasażera w tym przypadku się nie myśli. Jakie autobusy wchodzą w grę? Wydaje się, iż PKS Białystok może otrzymać propozycję zakupu autobusów 3 producentów:
-
Autosana z modelem A0808T Gemini (ten typ autobusu był proponowany w przetargu na zakup podobnych autobusów w liczbie 5 sztuk w roku 2013, wtedy wygrało WOWO Białystok z modelem Isuzu Tutquise),
-
Isuzu Turquise ? autobus eksploatowany przez firmę od 2013 roku,
-
Kapena Moveo.
-
Być może skusi się także czeski SOR z modelem C9,5 lub C8,5.
Co dalej?
Nowe zakupy podyktowane są czekającymi spółkę wyzwaniami, jakie stawia przed przewoźnikami wchodząca w życie 1 stycznia 2017 roku ustawa o transporcie zbiorowym, która zakłada powołanie organizatorów transportu publicznego i organizowanie przetargów na świadczenie usług przewozowych na danym terenie. By móc się ubiegać o zamówienie transportowe należy dysponować odpowiednim taborem. Stąd zakupy nowych autobusów. Czy PKS Białystok przetrwa? Zobaczymy. O tym, kto będzie chciał dostarczyć autobusy do Białegostoku przekonamy się 7 września 2015 roku, kiedy to zaplanowano otwarcie ofert.
„