PKPA 2018: 1000-1500 elektrobusów do 2023 r. [FILM]
20 marca odbył się Polski Kongres Paliw Alternatywnych zorganizowanyprzez Izbę Gospodarczej Komunikacji Miejskiej oraz Polskie Stowarzyszenie PaliwAlternatywnych. Podczas Kongresu o rozwoju polskiego rynku e-autobusów rozmawialiśmy z Maciejem Mazurem, prezesem PSPA.
Kongres rozpoczęła Dorota Kacprzyk, Prezes Izby GospodarczejKomunikacji Miejskiej, która podkreśliła znaczenie transportu publicznego dlarozwoju elektromobilności w Polsce. Wskazała, że Polska znalazła się wabsolutnej czołówce europejskiej w zakresie paliw alternatywnych i nowoczesnychtechnologii.
-„Najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacjimiejskiej wciąż pozostaje sprężony gaz ziemny. Około 420 autobusów napędzanychCNG jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone doeksploatacji w dużych polskich miastach, co stanowi 3,5 proc. wszystkichzarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lubw najbliższym czasie włączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jestokoło 190. To 1,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów”– mówi Dorota Kacprzyk, prezes IGKM.
{https://www.youtube.com/watch?v=a7kJWXVn_EM}
Następnie głos zabrał Maciej Mazur, dyrektor zarządzającyPolskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Stwierdził, że Polska stoi przedogromnym wyzwaniem, jakie stanowi przejście transportu publicznego z napędówtradycyjnych na paliwa alternatywne. Zaprezentował kluczowe wnioski z raportu”Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, który przedstawia obecny stanfloty autobusów z napędami alternatywnymi i ambitne plany, zarówno władzcentralnych, jak i lokalnych, w zakresie adaptacji innowacyjnych technologii weflotach obsługujących transport publiczny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Potencjalny popyt na autobusy zasilane paliwamialternatywnymi na przestrzeni najbliższych 10 lat szacowany jest nawet napoziomie 3,5 tys. pojazdów – mówił Maciej Mazur, prezes PSPA. – Największymzainteresowaniem rynku będą cieszyły się autobusy elektryczne, których liczba wokresie od 2018 do 2023 r. może wzrosnąć o ok. 1000-1500 sztuk. Popyt na e-busyjest już dziś zresztą na bardzo wysokim poziomie, także w porównaniu z innymieuropejskimi państwami. Polska jest w ścisłym gronie europejskich liderówelektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćbyNorwegię czy Niemcy, czyli państwa, które przewodzą w liczbach rejestracjiosobowych pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjna komunikacja zbiorowa staje sięnaszą specjalnością także dlatego, że mamy bardzo dobrze rozwinięty sektorprodukcyjny, z jednym ze światowych liderów na czele, czyli firmą Solaris.Ogłaszane są także największe przetargi, a rozwój rynku jest dodatkowostymulowany przez instytucje państwowe, choćby w ramach programów NCBiR, cojest szansą dla takich firm jak Autosan.”
„