PKP Intercity z przetargami na zastępcze autobusy
Spółka PKP Intercity, tak jak ostatnio Polregio organizuje zastępczą komunikację autobusową.
W przypadku narodowego przewoźnika w toku są dwa przetargi na ZKA, obejmujące różne trasy kolejowe.
Do Zakopanego bez pociągów
Przetarg nr 1 obejmuje świadczenie usług ZKA na trasie Kraków Główny – Zakopane oraz Zakopane – Kraków Główny w terminie od 06.11.2022r. do 10.12.2022r. Zamawiający przewiduje zastosowanie prawa opcji polegającego na możliwości zwiększenia liczby autobusów w stosunku do zamówienia podstawowego tj. wynikającego z rozkładu jazdy lub zapotrzebowania taborowego maksymalnie o 30 %.
PKP Intercity czekało na oferty od przewoźników do dnia 14 października. Nie znamy jednak podmiotów, które złożyły swoje propozycje. Następnym etapem będzie ocena ofert z uwzględnieniem kryterium ceny. W ostatnim etapie, PKP IC przewidziało negocjacje z dopuszczonymi oferentami.
Zbąszynek-Zielona Góra z ZKA
Drugie postępowanie dotyczy świadczenia usług zastępczej komunikacji autobusowej na trasie Zbąszynek - Zielona Góra/Zielona Góra – Zbąszynek oraz Zielona Góra - Gorzów Wlkp./Gorzów Wlkp. – Zielona Góra w terminie od 06.11.2022r. do 10.12.2022r. Również i w tym przypadku zamawiający przewiduje zastosowanie prawa opcji. Jednak w opisywanym przetargu ma ono polegać na możliwości zwiększenia liczby autobusów w stosunku do zamówienia podstawowego tj. wynikającego z rozkładu jazdy lub zapotrzebowania taborowego maksymalnie o 10 %.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Procedura wyboru przewoźnika do ZKA jest podobna do przetargu nr 1. Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 14 października. Również i to postępowanie ma zakończyć się negocjacjami z wykonawcami.
Wymagania taborowe
Wykonawcy, którzy są zainteresowani każdym z przetargów powinni dysponować co najmniej 10 autobusami wyprodukowanymi nie wcześniej niż w roku 2012, o pojemności minimum 50 miejsc siedzących. Autobusy muszą być wyposażone w sprawną klimatyzację i ogrzewanie, posiadać antypoślizgowe powierzchnie podłogi oraz WC dostępne dla pasażerów. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie 1-1. Oprócz tego, PKP Intercity wymaga posiadania jednego autobusu niskopodłogowego, przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Kierowcy ZKA
Kierowcy, którzy będą wykonywać pracę w ramach ZKA muszą mieć ukończone 21 lat i spełniać wszelkie wymogi określone przepisami prawa do wykonywania zawodu kierowcy, w tym mieć ukończone odpowiednie szkolenie okresowe oraz aktualne badania psychologiczne. Osoba na tym stanowisku powinna cechować się wysoką kulturą osobistą, otwartością na klienta, spostrzegawczością, zdolnościami do koncentracji i podzielności uwagi, opanowaniem w sytuacji stresowej. Zamawiający przykłada również wagę do wyglądu kierowcy – ma być on elegancki, schludny, zadbany. Elementy odzieży nie mogą mieć widocznych napisów.