PKM Tychy z Mercedesami. Pięć Sprinterów City 65!
7 lutego 2017 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wTychach odebrało 5 niskowejściowych autobusów Mercedes-Benz SprinterCity 65. To kolejne miejskie minibusy z logo trójramiennej gwiazdy w taborze śląskiej firmy. Pojazdy zakupiono jako używane, a dostarczył je BusStore,czyli centrum autobusów używanych EvoBus Polska.
O randze uroczystości świadczy fakt, że symboliczny klucz dopojazdów na ręce Andrzeja Kowola, prezesa PKM Tychy przekazał osobiście AntonioCavotta, prezes EvoBus Polska.
-„Miejskie Sprintery marki Mercedes-Benz nadają się idealniedo zadań specjalnych transportu miejskiego. Cieszę się, że koncern Daimler ma wswojej ofercie również minibusy, które mogą doskonale uzupełnić ofertę polskichfirm przewozowych” ? podkreślił Antonio Cavotta.
MINI technika
Odebrane w lutym br. tyskie Sprintery 65 City zostały wyprodukowanew 2012 r. Każdy z nich posiada silnik Mercedes-Benz OM651 Euro 5 o pojemności2,1 l i mocy 120 kW oraz automatyczną skrzynię biegów. Sprintery wyposażone są m.in.w klimatyzację kierowcy, tempomat czy monitoring wnętrza pojazdu. Wysokość minibusówto 2.900 mm, rozstaw osi 4.325 mm, a średnica zawracania – 15.300 mm. Wysokość wnętrza z przodu/z tyłuto 1.910 mm (2.260 na niskiej podłodze), a dopuszczalna masa całkowita wynosi 5.650kg.
Każdy z zakupionych minibusów może zabrać na swój pokład do 30pasażerów. Sprinter 65 City oferuje 12+1 miejsc siedzących (w tym dwa składanefotele w obniżonej części), 18 stojących. Co ważne, wszystkie pojazdy sąniskowejściowe. W przedniej części autobusów znajduje się niskopodłogowa platforma, natomiast aby się dostać do przestrzeni z miejscamisiedzących należy pokonać dwa stopnie. Elektryczne drzwi- w układzie 0-2-1 – otwierają się na zewnątrz pojazdu.
MINI tabor
Pięć małych Mercedesów za moment wejdzie do obsługi liniowej i będzie obsługiwało miejskie połączenia wsieci PKM. Warto dodać, że w dotychczasowej flocie śląskiego przewoźnika znajdujesię już pięć oryginalnych autobusów Mercedes-Benz Sprinter 65 City, przekazanych śląskiej firmie w 2016 r. Oprócz nich przewoźnik dysponuje trzema, fabrycznie nowymi minibusami z logo trójramiennej gwiazdy z zabudową polskich producentów: jeden od Auto-CUBY z napędem na CNG, a dwa od Auto-Centrum Wejherowo. Wszystkie te pojazdy z rocznika 2015 można spotkać na liniach W i L. Do tego PKM Tychy posiada jeszcze w swojej flocie 7 szt. minibusów innych producentów: VDL ProCity (5) i FIAT Ducato Maxi Shuttle (2).
MEGA zakupy
Przypomnijmy, że Tychy złożyły do Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko transportowy wniosek o wartości ponad 170 mln zł, w ramachktórego chcą kupić m.in. ponad 50 nowych autobusów na gaz oraz kilkanaścieinnych pojazdów, a także przebudować zaplecze zajezdni i przedłużyć jeden zodcinków sieci trolejbusowej.
Tym samym Tychy chcą zostać absolutnym liderem w Polsce podwzględem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym.
Jak wyjaśnił cytowany prezydent Tychów Andrzej Dziuba,dzięki projektowi tyskie autobusy będą niemal w 100 proc. zasilane gazemziemnym CNG, czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. „To bardzoważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce, także my,walczymy” – podkreślił Dziuba.
-„Musimy pamiętać, że jeden autobus zasilany gazemziemnym CNG emituje aż o 70% mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowszeautobusy z silnikami diesla!” – wyjaśnił prezydent Tychów. „Noweautobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze wnaszym mieście będą również przystosowane do przewozu rowerów” – dodał.
Projekt obejmuje m.in. zakup 51 nowych autobusów zasilanychCNG, 10 minibusów, trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów, dwóch pojazdówserwisowych do obsługi taboru autobusowego i jednego pojazdu pogotowiatechnicznego (do obsługi sieci trakcyjnej, a także gruntowną przebudowęzaplecza istniejącej od 1976 r. i dotąd nie remontowanej zajezdni PrzedsiębiorstwaKomunikacji Miejskiej.
Prezes tej miejskiej spółki Andrzej Kowol wyliczył, żechodzi o modernizację i przebudowę istniejących budynków, placumanewrowo-postojowego i stacji paliw CNG, a także budowę stacji płynnego CNG(LCNG). Powstać mają też: kabina lakierniczo-suszarnicza i dodatkowy wjazd dozajezdni od ul. Towarowej. Wewnętrzne sieci sanitarna, deszczowa i wodociągowazostaną przebudowane.
W ramach unijnego projektu od podstaw zmodernizowana mazostać też trakcja trolejbusowa dla istniejącego odcinka linii od RondaZesłańców Sybiru (wraz z rondem) do pętli Paprocany. Od pętli powstać ma nowyodcinek linii do wiaduktu drogi nr 1, który umożliwi m.in. dojazd do ośrodkawypoczynkowego nad Jeziorem Paprocańskim. Wraz z nową instalacją wymienionezostanie tam również oświetlenie uliczne (zostanie skojarzone z sieciątrakcyjną).
Całość tyskiego projektu została oszacowana na 170 mln złbrutto (ponad 137 mln zł netto), z czego wartość kosztów kwalifikowanych to 133mln zł netto. Miasto zawnioskowało o dofinansowanie na poziomie 75 proc.
„