PKM Tychy z jedną ofertą na 10 autobusów z silnikami diesla. Od Solarisa

infobus
08.02.2023 11:02

8 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach otworzyło ofertę w przetargu na dostawę 10 autobusów zasilanych olejem napędowym klasy MAXI.

Do tego zamówienia zgłosił się tyko Solaris, co m.in. pokazuje coraz większą pustkę na rynku konwencjonalnych pojazdów.  Autobusy zostaną zakupione z własnego budżetu przewoźnika. Szerzej o warunkach finansowania i warunkach przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Co chciało PKM TYCHY?

Zanim przejdziemy do dzisiaj złożonej oferty  - przypomnijmy, jakie parametry techniczne premiowało PKM Tychy:

  • zawieszenie przednie zależne (belka sztywna) ze stabilizatorem – 6 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 6 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 6 pkt,
  • udzielenie wewnętrznej autoryzacji na naprawy silnika – 6 pkt, zwrot kosztów administracyjnych w wysokości co najmniej 9% marży za zakup części gwarancyjnych oraz system gwarancyjny umożliwiający samofakturowanie – 6 pkt,
  • przedłożenie wraz z ofertą stosownego dokumentu/certyfikatu potwierdzającego otrzymanie wyróżnienia – 5 pkt.

Jedna oferta

Wśród kryteriów technicznych nie sposób pominąć premii za otrzymanie przez oferowany autobus wyróżnienia. W tym przypadku zamawiający zamierza przyznać dodatkowe punkty producentom pojazdów, którzy otrzymali za którykolwiek model w swojej gamie pojazdów międzynarodowe wyróżnienie (dotyczy tylko i wyłącznie pierwszego miejsca) przyznawane autobusom miejskim. Do takich wyróżnień można zaliczyć na pewno tytuł „Bus of the Year”. Biorąc pod uwagę pozostałe kryteria oceny ofert: tj. szybę przednią dzieloną w pionie, zawieszenie zależne, czy też wykonanie autobusu z profili ze stali nierdzewnej, wynika, że na komplet punktów mógł liczyć Solaris, co potwierdziło otwarcie ofert.

Producent z Bolechowa zaproponował kwotę 16.359.000 PLN brutto / 13.300.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 na poziomie 1.330.000 PLN netto.

Z kolei kwota przegotowana przez PKM Tychy na sfinansowanie tego zamówienia, to 16.584.499,96 PLN brutto, czyli jedyna złożona oferta się w nim mieści. Naszym zdaniem wybór propozycji wielkopolskiego producenta jest już tylko formalnością.

fot. PKM Tychy

Tyskie diesle

Autobusy dla PKM Tychy mają mieć długość od 11,95 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z niską podłogą na całej długości, o wysokości podłogi od 300 do 360 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym. Jego moc nie może być niższa niż 220 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu „komunikacji miejskiej” tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 20 mm. Również oparcie ma być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.

Autobusy mają posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego, wydzieloną do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Zamawiający wymaga zastosowania dodatkowych drzwi, umożliwiających przejście do przedziału pasażerskiego, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się panel informacyjny - monitor LCD o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczony pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Treść na tym ekranie powinna zawierać: numer linii, kierunek jazdy, oznaczenia specjalne w przypadku zmiany trasy, aktualną datę i godzinę, informację o bieżącym przystanku, informację o co najmniej pięciu przystankach (w formie tzw. koralików) wraz prezentacją rozkładowego czasu do następnych przystanków. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości kierowcy.