PKM Tychy preferuje autobusy z certyfikatem. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach chce pozyskać 10 autobusów zasilanych olejem napędowym klasy MAXI.
Autobusy mają być finansowane z własnego budżetu przewoźnika. Szerzej o warunkach finansowania i warunkach przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj.Tradycyjnie przyszedł czas na analizę SWZ z uwzględnieniem kryteriów oceny ofert i specyfikacji technicznej.
Preferencje PKM Tychy
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (65%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (35%).
W przypadku parametrów technicznych, PKM Tychy premiuje następujące rozwiązania:
- zawieszenie przednie zależne (belka sztywna) ze stabilizatorem – 6 pkt,
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 6 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 6 pkt,
- udzielenie wewnętrznej autoryzacji na naprawy silnika – 6 pkt,
- zwrot kosztów administracyjnych w wysokości co najmniej 9% marży za zakup części gwarancyjnych oraz system gwarancyjny umożliwiający samofakturowanie – 6 pkt,
- przedłożenie wraz z ofertą stosownego dokumentu/certyfikatu potwierdzającego otrzymanie wyróżnienia – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla PKM Tychy mają mieć długość od 11,95 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z niską podłogą na całej długości, o wysokości podłogi od 300 do 360 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym. Jego moc nie może być niższa niż 220 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu „komunikacji miejskiej” tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 20 mm. Również oparcie ma być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy mają posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego, wydzieloną do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Zamawiający wymaga zastosowania dodatkowych drzwi, umożliwiających przejście do przedziału pasażerskiego, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu.
Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się panel informacyjny - monitor LCD o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczony pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Treść na tym ekranie powinna zawierać: numer linii, kierunek jazdy, oznaczenia specjalne w przypadku zmiany trasy, aktualną datę i godzinę, informację o bieżącym przystanku, informację o co najmniej pięciu przystankach (w formie tzw. koralików) wraz prezentacją rozkładowego czasu do następnych przystanków. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości kierowcy.
Jeden faworyt
Wśród kryteriów technicznych nie sposób pominąć premii za otrzymanie przez oferowany autobus wyróżnienia. W tym przypadku zamawiający zamierza przyznać dodatkowe punkty producentom pojazdów, którzy otrzymali za którykolwiek model w swojej gamie pojazdów międzynarodowe wyróżnienie (dotyczy tylko i wyłącznie pierwszego miejsca) przyznawane autobusom miejskim. Do takich wyróżnień można zaliczyć na pewno tytuł „Bus of the Year”.
Biorąc pod uwagę pozostałe kryteria oceny ofert: tj. szybę przednią dzieloną w pionie, zawieszenie zależne, czy też wykonanie autobusu z profili ze stali nierdzewnej wychodzi nam na prowadzenie jeden producent. Jest nim Solaris, który w tych kryteriach może liczyć na maksymalną liczbę punktów. O tym, kto jeszcze złoży ofertę przekonamy się w dniu 3 lutego.