Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Tychy preferuje autobusy z certyfikatem. Analiza SWZ

infobus
17.01.2023 11:05

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach chce pozyskać 10 autobusów zasilanych olejem napędowym klasy MAXI.

Autobusy mają być finansowane z własnego budżetu przewoźnika. Szerzej o warunkach finansowania i warunkach przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj.Tradycyjnie przyszedł czas na analizę SWZ z uwzględnieniem kryteriów oceny ofert i specyfikacji technicznej.

Preferencje PKM Tychy

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (65%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (35%).

W przypadku parametrów technicznych, PKM Tychy premiuje następujące rozwiązania:

  • zawieszenie przednie zależne (belka sztywna) ze stabilizatorem – 6 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 6 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 6 pkt,
  • udzielenie wewnętrznej autoryzacji na naprawy silnika – 6 pkt,
  • zwrot kosztów administracyjnych w wysokości co najmniej 9% marży za zakup części gwarancyjnych oraz system gwarancyjny umożliwiający samofakturowanie – 6 pkt,
  • przedłożenie wraz z ofertą stosownego dokumentu/certyfikatu potwierdzającego otrzymanie wyróżnienia – 5 pkt.
fot. UM Tychy

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla PKM Tychy mają mieć długość od 11,95 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z niską podłogą na całej długości, o wysokości podłogi od 300 do 360 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym. Jego moc nie może być niższa niż 220 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu „komunikacji miejskiej” tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 20 mm. Również oparcie ma być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.

Autobusy mają posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego, wydzieloną do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Zamawiający wymaga zastosowania dodatkowych drzwi, umożliwiających przejście do przedziału pasażerskiego, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się panel informacyjny - monitor LCD o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczony pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Treść na tym ekranie powinna zawierać: numer linii, kierunek jazdy, oznaczenia specjalne w przypadku zmiany trasy, aktualną datę i godzinę, informację o bieżącym przystanku, informację o co najmniej pięciu przystankach (w formie tzw. koralików) wraz prezentacją rozkładowego czasu do następnych przystanków. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości kierowcy.

Jeden faworyt

Wśród kryteriów technicznych nie sposób pominąć premii za otrzymanie przez oferowany autobus wyróżnienia. W tym przypadku zamawiający zamierza przyznać dodatkowe punkty producentom pojazdów, którzy otrzymali za którykolwiek model w swojej gamie pojazdów międzynarodowe wyróżnienie (dotyczy tylko i wyłącznie pierwszego miejsca) przyznawane autobusom miejskim. Do takich wyróżnień można zaliczyć na pewno tytuł „Bus of the Year”.

Biorąc pod uwagę pozostałe kryteria oceny ofert: tj. szybę przednią dzieloną w pionie, zawieszenie zależne, czy też wykonanie autobusu z profili ze stali nierdzewnej wychodzi nam na prowadzenie jeden producent. Jest nim Solaris, który w tych kryteriach może liczyć na maksymalną liczbę punktów. O tym, kto jeszcze złoży ofertę przekonamy się w dniu 3 lutego.