PKM Tychy konsultuje zakup 40 gazowych autobusów. Do dzisiaj
Do 23 lutego potrwają konsultacje rynkowe przygotowane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach, które chce zakupić 40 sztuk nowych autobusów CNG klasy MAXI.
Termin składania odpowiedzi mija dzisiaj 23.02.2022r.
Harmonogram dostaw
PKM Tychy planuje wymianę taboru i tym samym wycofywanie 28 autobusów Solaris Urbino 12 CNG z 2009 roku oraz 5 Solarisów Urbino 12 zasilanych ON z 2008 rok. Będzie to możliwe po zakupie 40 nowych pojazdów – wszystkich o długości 12 m, czyli z klasy MAXI.
O zaawansowaniu prac nad pozyskaniem nowego taboru świadczy m.in. szczegółowy harmonogram dostaw przygotowany przez PKM Tychy. Pula 40 fabrycznie nowych autobusów typu MAXI (tabor BN) - zasilanych sprężonym gazem ziemnym – miałaby zostać dostarczona według następującego planu:
- 10 autobusów I kw. 2023r.
- 18 autobusów III kw. 2023r.
- 12 autobusów I kw. 2024r.
Termin składania odpowiedzi na zadane pytania został wydłużony do dnia 23 lutego 2022 roku. Dalsze szczegóły znajdują się TUTAJ
Najważniejsze pytania
W ramach konsultacji PKM Tychy chce wziąć producentów w krzyżowy ogień dociekliwych pytań. Zgadzamy się, że warto je zadać przed zakupem, a nie po. Oto zagadnienia z jakimi należy zmierzyć się planując zakup autobusów CNG:
- Jakie są nominalne ilości miejsc pasażerskich w pojazdach wyposażonych w klimatyzację całopojazdową, z podziałem na miejsca siedzące i stojące?
- Jakie są wymiary produkowanych pojazdów: wysokość, szerokość oraz długość?
- Jakie są pojemności i moce montowanych silników?
- Czy montowane jednostki napędowe są produkcji producenta pojazdu?
- Czy w przypadku montażu jednostki napędowej produkcji innej niż producenta pojazdu:
a. istnieją jakiekolwiek ograniczenia w naprawach gwarancyjnych?
b. istnieje możliwość diagnostyki silnika programem diagnostycznym obsługującym język polski oraz umożliwiającym kasowanie błędów usterek?
c. dostępne są instrukcje warsztatowe sporządzone w języku polskim, które w sposób wyczerpujący opisują poszczególne etapy naprawy z wyszczególnieniem konieczności wykonania kolejnych etapów diagnostyki oraz użycia konkretnych narzędzi specjalnych?
d. dostępne są katalogi części sporządzone w języku polskim z wyszczególnieniem wszystkich pojedynczych komponentów silnika?
- Jaka jest wielkość spalania według SORT II oferowanych pojazdów, potwierdzona przez niezależny ośrodek badawczy tj.: podczas jazdy miejskiej, pozamiejskiej?
- Jaka jest obecnie stosowana norma emisji spalin dla autobusów zasilanych CNG oraz jakie są wielkości emisji spalin: CO, NOx, PM, HC,?
- Jakie rozwiązania techniczne są zainstalowane w autobusach, które wpływają na obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery?
- Czy producent posiada testowe autobusy zasilane CNG i czy może je udostępnić w celu wykonania testów?
- Czy producent posiada w ofercie autobusy z przednią szybą czołową dzieloną w pionie.
- Ile procent powierzchni podłogi pojazdu dostępnej jest z poziomu tzw. niskiej podłogi? Ile miejsc siedzących dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi?
- Jaka jest zastosowana technologia zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji oraz na jaki okres przewiduje się żywotność tej konstrukcji?
- Czy producent może zabudować w pojeździe zawory NGV1 i NGV2 do tankowania autobusów w przedniej części autobusu po oby stronach pojazdu?
- Czy oferowany autobusy są przystosowane do zasilania biogazem? Jakie jest wymagane minimalne stężenie metanu w biogazie?
- Czy w pojazdach główne podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, tylny most, układ pneumatyczny, hamulcowy itp. są produktem producenta pojazdu? Jeśli nie to proszę podać producenta tych podzespołów.
a. Silnik:……….
b. Tylny most:……….
c. Układ pneumatyczny:……….
d. Układ hamulcowy:………. - Jaki jest koszt przedłużenia gwarancji o 1 rok dla najważniejszych podzespołów takich jak skrzynia biegów, silnik, most a jaki byłby dla całego pojazdu?
- Jakie rozwiązania i elementy w wyposażeniu wpływają na obniżenie kosztów eksploatacji?
- Jaka jest roczna ilość produkowanych autobusów zasilanych CNG?
- Przez jaki okres czasu gwarantowana jest dostępność części zamiennych? Na które podzespoły czas oczekiwania jest najdłuższy ? Proszę podać maksymalny czas oczekiwania na dowolną część zamienną w okresie gwarancyjnym i pogwarancyjnym
- Czy producent dopuszcza montaż urządzeń dodatkowych (np. ŚKUP) przez firmy zewnętrzne bez utraty gwarancji, jeśli tak to na jakich zasadach? Czy do komunikacji urządzeń wykorzystywana jest szyna CAN?
- Jak wygląda szczegółowa ścieżka procesu gwarancyjnego (od zgłoszenia do fakturowania)? Czy katalog części powiązany jest z systemem gwarancyjnym?
- Jakie najnowsze rozwiązania technologiczne zostały wprowadzone do pojazdu?
- Czy sprzedający udzieli uprawnień ASO do serwisowania i napraw gwarancyjnych i powypadkowych wraz z niezbędnymi szkoleniami oraz przyrządami? Czy producent planuje stworzenie magazynu depozytowego?
- Jaka jest ilość oleju w silniku zastosowanym w oferowanym autobusie?
- Jaka jest częstotliwość obsług technicznych silnika, skrzyni biegów i mostu oraz czy producent przewiduje naprawę prewencyjną i po jakim przebiegu?
- Jaka jest preferowana ilość punktów smarowniczych i sposób ich obsługi zastosowany w oferowanym autobusie? Jeśli w typowych punktach smarnych zastosowano elementy, które nie wymagają smarowania to proszę podać jaki jest ich okres trwałości?
- Czy sprzedający dopuszcza możliwość stosowania zamienników części w okresie gwarancyjnym i na jakich zasadach? Czy możemy stosować tą samą cześć nie sygnowaną logiem producenta?
- Ile wynosi w oferowanych pojazdach maksymalny koszt obsług technicznych dotyczący zakupu części zamiennych oraz środków smarnych w okresie 5 lat eksploatacji przy założeniu przebiegu rocznego na poziomie 90 tys. km ?
- Czy sprzedający dostarczy katalogi części oryginalnych i zamiennych z numerami producenta lub katalogi, z którego wprost można dojść do numeru części producenta?
- W jakiej odległości od Zamawiającego znajduje się autoryzowany serwis i czy jest on w pełni wyposażony do naprawy sprzedawanych autobusów?
- Jaki jest czas reakcji serwisu od momentu zgłoszenia?
- Jaki jest maksymalny czas dostarczenia części zamiennych od momentu zgłoszenia?
- Jaki jest okres dostawy pojazdów od podpisania umowy?
- Jakie rozmiary opon są zamontowane w autobusach?
- Jaki jest zamontowany system zabezpieczenia układu elektrycznego przed niepożądanym rozładowaniem akumulatorów?
- Czy oferowany pojazd posiada homologację na przewóz rowerów?
- Jakie rozwiązanie techniczne producent proponuje aby zapobiec tworzeniu się „mostka cieplnego” przy otwieranym elemencie okna kierowcy? Zjawisko często występujące w okresie minusowych temperatur.
- Jakie rozwiązania techniczne lub wykonanie zgodne z jakimi normami jakościowymi oferuje producent pojazdów:
a. W przypadku wykonania kabiny kierowcy aby zapewnić wysoką jakość użytych materiałów oraz zapobiec trzeszczeniu i innym niepożądanym dźwiękom podczas jazdy, zapewniając komfort pracy kierowcy.
b. W przypadku wykonania przestrzeni pasażerskiej aby zapewnić wysoką jakość użytych materiałów oraz zapobiec trzeszczeniu i innym niepożądanym dźwiękom podczas jazdy, zapewniając komfort podróży pasażerom
- Jakie systemy gaszenia komory silnika montowane są w oferowanych pojazdach? Które z nich charakteryzują się najmniejszą awaryjnością i kosztochłonnością w okresie 15 lat eksploatacji? Ile wynosi interwał przeglądowy oferowanych systemów gaszenia? Proszę podać system detekcji oraz formę środka gaśniczego możliwych do zastosowania systemów gaszenia w oferowanych pojazdach
- Proszę podać jakie komunikaty wyświetla pulpit kierowcy oraz jakie wskazania możliwe są do odczytu (stan paliwa, ciśnienie I i II obwodu hamulcowego, temperatura chłodziwa, itd.)
- Czy użyte materiały zabudowy przestrzeni pasażerskiej charakteryzują się niepalnością?
- Jak długo użytkowany jest na rynku oferowany model pojazdu? Gdzie możemy spotkać się z oferowanymi pojazdami w Polsce?
- Jak kształtuje się kwestia dostarczania części na poczet napraw gwarancyjnych? Czy w przypadku zakupu części zamiennych przez Zamawiającego od gwaranta i późniejszej odsprzedaży ich gwarantowi otrzyma on zwrot kosztów administracyjnych za rozliczenie ich w systemie gwarancyjnym producenta wynoszącym przykładowe 10% wartości części zamiennych?