Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Tychy konsultuje zakup 40 gazowych autobusów. Do dzisiaj

infobus
23.02.2022 09:00

Do 23 lutego potrwają konsultacje rynkowe przygotowane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach, które chce zakupić 40 sztuk nowych autobusów CNG klasy MAXI.

Termin składania odpowiedzi mija dzisiaj 23.02.2022r.

Harmonogram dostaw

PKM Tychy planuje wymianę taboru i tym samym wycofywanie 28 autobusów Solaris Urbino 12 CNG z 2009 roku oraz 5 Solarisów Urbino 12 zasilanych ON z 2008 rok. Będzie to możliwe po zakupie 40 nowych pojazdów – wszystkich o długości 12 m, czyli z klasy MAXI.

O zaawansowaniu prac nad pozyskaniem nowego taboru świadczy m.in. szczegółowy harmonogram dostaw przygotowany przez PKM Tychy. Pula 40 fabrycznie nowych autobusów typu MAXI (tabor BN) - zasilanych sprężonym gazem ziemnym – miałaby zostać dostarczona według następującego planu:

  • 10 autobusów I kw. 2023r.
  • 18 autobusów III kw. 2023r.
  • 12 autobusów I kw. 2024r.

Termin składania odpowiedzi na zadane pytania został wydłużony do dnia 23 lutego 2022 roku. Dalsze szczegóły znajdują się TUTAJ

Najważniejsze pytania

W ramach konsultacji PKM Tychy chce wziąć producentów w krzyżowy ogień dociekliwych pytań. Zgadzamy się, że warto je zadać przed zakupem, a nie po. Oto zagadnienia z jakimi należy zmierzyć się planując zakup autobusów CNG:

  1. Jakie są nominalne ilości miejsc pasażerskich w pojazdach wyposażonych w klimatyzację całopojazdową, z podziałem na miejsca siedzące i stojące?
  2. Jakie są wymiary produkowanych pojazdów: wysokość, szerokość oraz długość?
  3. Jakie są pojemności i moce montowanych silników?
  4. Czy montowane jednostki napędowe są produkcji producenta pojazdu?
  5. Czy w przypadku montażu jednostki napędowej produkcji innej niż producenta pojazdu:

a. istnieją jakiekolwiek ograniczenia w naprawach gwarancyjnych?
b. istnieje możliwość diagnostyki silnika programem diagnostycznym obsługującym język polski oraz umożliwiającym kasowanie błędów usterek?
c. dostępne są instrukcje warsztatowe sporządzone w języku polskim, które w sposób wyczerpujący opisują poszczególne etapy naprawy z wyszczególnieniem konieczności wykonania kolejnych etapów diagnostyki oraz użycia konkretnych narzędzi specjalnych?
d. dostępne są katalogi części sporządzone w języku polskim z wyszczególnieniem wszystkich pojedynczych komponentów silnika?

  1. Jaka jest wielkość spalania według SORT II oferowanych pojazdów, potwierdzona przez niezależny ośrodek badawczy tj.: podczas jazdy miejskiej, pozamiejskiej?
  2. Jaka jest obecnie stosowana norma emisji spalin dla autobusów zasilanych CNG oraz jakie są wielkości emisji spalin: CO, NOx, PM, HC,?
  3. Jakie rozwiązania techniczne są zainstalowane w autobusach, które wpływają na obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery?
  4. Czy producent posiada testowe autobusy zasilane CNG i czy może je udostępnić w celu wykonania testów?
  5. Czy producent posiada w ofercie autobusy z przednią szybą czołową dzieloną w pionie.
  6. Ile procent powierzchni podłogi pojazdu dostępnej jest z poziomu tzw. niskiej podłogi? Ile miejsc siedzących dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi?
  7. Jaka jest zastosowana technologia zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji oraz na jaki okres przewiduje się żywotność tej konstrukcji?
  8. Czy producent może zabudować w pojeździe zawory NGV1 i NGV2 do tankowania autobusów w przedniej części autobusu po oby stronach pojazdu?
  9. Czy oferowany autobusy są przystosowane do zasilania biogazem? Jakie jest wymagane minimalne stężenie metanu w biogazie?
  10. Czy w pojazdach główne podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, tylny most, układ pneumatyczny, hamulcowy itp. są produktem producenta pojazdu? Jeśli nie to proszę podać producenta tych podzespołów.
    a. Silnik:……….
    b. Tylny most:……….
    c. Układ pneumatyczny:……….
    d. Układ hamulcowy:……….
  11. Jaki jest koszt przedłużenia gwarancji o 1 rok dla najważniejszych podzespołów takich jak skrzynia biegów, silnik, most a jaki byłby dla całego pojazdu?
  12. Jakie rozwiązania i elementy w wyposażeniu wpływają na obniżenie kosztów eksploatacji?
  13. Jaka jest roczna ilość produkowanych autobusów zasilanych CNG?
  14. Przez jaki okres czasu gwarantowana jest dostępność części zamiennych? Na które podzespoły czas oczekiwania jest najdłuższy ? Proszę podać maksymalny czas oczekiwania na dowolną część zamienną w okresie gwarancyjnym i pogwarancyjnym
  15. Czy producent dopuszcza montaż urządzeń dodatkowych (np. ŚKUP) przez firmy zewnętrzne bez utraty gwarancji, jeśli tak to na jakich zasadach? Czy do komunikacji urządzeń wykorzystywana jest szyna CAN?
  16. Jak wygląda szczegółowa ścieżka procesu gwarancyjnego (od zgłoszenia do fakturowania)? Czy katalog części powiązany jest z systemem gwarancyjnym?
  17. Jakie najnowsze rozwiązania technologiczne zostały wprowadzone do pojazdu?
  18. Czy sprzedający udzieli uprawnień ASO do serwisowania i napraw gwarancyjnych i powypadkowych wraz z niezbędnymi szkoleniami oraz przyrządami? Czy producent planuje stworzenie magazynu depozytowego?
  19. Jaka jest ilość oleju w silniku zastosowanym w oferowanym autobusie?
  20. Jaka jest częstotliwość obsług technicznych silnika, skrzyni biegów i mostu oraz czy producent przewiduje naprawę prewencyjną i po jakim przebiegu?
  21. Jaka jest preferowana ilość punktów smarowniczych i sposób ich obsługi zastosowany w oferowanym autobusie? Jeśli w typowych punktach smarnych zastosowano elementy, które nie wymagają smarowania to proszę podać jaki jest ich okres trwałości?
  22. Czy sprzedający dopuszcza możliwość stosowania zamienników części w okresie gwarancyjnym i na jakich zasadach? Czy możemy stosować tą samą cześć nie sygnowaną logiem producenta?
  23. Ile wynosi w oferowanych pojazdach maksymalny koszt obsług technicznych dotyczący zakupu części zamiennych oraz środków smarnych w okresie 5 lat eksploatacji przy założeniu przebiegu rocznego na poziomie 90 tys. km ?
  24. Czy sprzedający dostarczy katalogi części oryginalnych i zamiennych z numerami producenta lub katalogi, z którego wprost można dojść do numeru części producenta?
  25. W jakiej odległości od Zamawiającego znajduje się autoryzowany serwis i czy jest on w pełni wyposażony do naprawy sprzedawanych autobusów?
  26. Jaki jest czas reakcji serwisu od momentu zgłoszenia?
  27. Jaki jest maksymalny czas dostarczenia części zamiennych od momentu zgłoszenia?
  28. Jaki jest okres dostawy pojazdów od podpisania umowy?
  29. Jakie rozmiary opon są zamontowane w autobusach?
  30. Jaki jest zamontowany system zabezpieczenia układu elektrycznego przed niepożądanym rozładowaniem akumulatorów?
  31. Czy oferowany pojazd posiada homologację na przewóz rowerów?
  32. Jakie rozwiązanie techniczne producent proponuje aby zapobiec tworzeniu się „mostka cieplnego” przy otwieranym elemencie okna kierowcy? Zjawisko często występujące w okresie minusowych temperatur.
  33. Jakie rozwiązania techniczne lub wykonanie zgodne z jakimi normami jakościowymi oferuje producent pojazdów:

a. W przypadku wykonania kabiny kierowcy aby zapewnić wysoką jakość użytych materiałów oraz zapobiec trzeszczeniu i innym niepożądanym dźwiękom podczas jazdy, zapewniając komfort pracy kierowcy.
b. W przypadku wykonania przestrzeni pasażerskiej aby zapewnić wysoką jakość użytych materiałów oraz zapobiec trzeszczeniu i innym niepożądanym dźwiękom podczas jazdy, zapewniając komfort podróży pasażerom

  1. Jakie systemy gaszenia komory silnika montowane są w oferowanych pojazdach? Które z nich charakteryzują się najmniejszą awaryjnością i kosztochłonnością w okresie 15 lat eksploatacji? Ile wynosi interwał przeglądowy oferowanych systemów gaszenia? Proszę podać system detekcji oraz formę środka gaśniczego możliwych do zastosowania systemów gaszenia w oferowanych pojazdach
  2. Proszę podać jakie komunikaty wyświetla pulpit kierowcy oraz jakie wskazania możliwe są do odczytu (stan paliwa, ciśnienie I i II obwodu hamulcowego, temperatura chłodziwa, itd.)
  3. Czy użyte materiały zabudowy przestrzeni pasażerskiej charakteryzują się niepalnością?
  4. Jak długo użytkowany jest na rynku oferowany model pojazdu? Gdzie możemy spotkać się z oferowanymi pojazdami w Polsce?
  5. Jak kształtuje się kwestia dostarczania części na poczet napraw gwarancyjnych? Czy w przypadku zakupu części zamiennych przez Zamawiającego od gwaranta i późniejszej odsprzedaży ich gwarantowi otrzyma on zwrot kosztów administracyjnych za rozliczenie ich w systemie gwarancyjnym producenta wynoszącym przykładowe 10% wartości części zamiennych?