Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na używane autobusy. Nowi gracze na rynku

infobus
07.08.2023 11:00

4 sierpnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitarnej w Świerklańcu otworzyło ofertę w przetargu na dostawę w formie leasingu operacyjnego używanych autobusów miejskich jednej marki i modelu.

Autobusy mają trafić do PKM w ciągu 8 tygodni od podpisania umowy z wykonawcą. Z kolei leasing ma trwać 24 miesiące od dnia od wydania zamawiającemu każdego z autobusów wchodzących w skład przedmiotu leasingu. Jest tylko jeden problem – złożona w piątek oferta przekracza szacunki zamawiającego. I co teraz zrobi PKM?

 ZAMÓWIENIE Z OPCJĄ

Przedmiotem zamówienia (ogłoszonego 30 czerwca) jest finansowanie w ramach leasingu zwrotnego zakupu ośmiu używanych autobusów miejskich (zakres podstawowy). Minimalne wymagania, jakie muszą spełniać autobusy to:

  • rok produkcji – nie wcześniej niż w 2017 roku,
  • długość autobusu - od 17,50 m do 18,75 m,
  • szerokość – od 2,40 m do 2,55 m,
  • przebieg maksymalnie 430.000 km,
  • układ drzwi: układ 2-2-2-2, przy co najmniej jednych drzwiach – rampa najazdowa dla wózków inwalidzkich,
  • podłoga – niskopodłogowy na całej długości pojazdu,
  • liczba miejsc: ogółem – co najmniej 130 miejsc, siedzących – co najmniej 36, 1 miejsce na wózek inwalidzki,
  • norma czystości emisji spalin: co najmniej Euro 6,
  • klimatyzacja przedziału pasażerskiego,
  • kolorystyka zewnętrzna – kolor żółty RAL 1018.

Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającej na rozszerzeniu zakresu zamówienia o maksymalnie dwa dodatkowe autobusy miejskie tej samej marki, jak autobusy objęte zakresem podstawowym.

Z kolei finansowanie autobusów ma odbyć się poprzez leasing operacyjny z możliwością wykupu. Okres leasingu został ustalony na 24 miesiące. Po upływie czasu trwania umowy leasingu i pod warunkiem otrzymania przez wykonawcę wszystkich należnych opłat, wykonawca przeniesie własność przedmiotu umowy leasingu na PKM.

Jedna oferta

Przy takich wymaganiach, 4 sierpnia PKM Świerklaniec otrzymał tylko jedną ofertę od konsorcjum: Alior Leasing  z Warszaw oraz Aurex-Truck Bogusław Kleszcz z Katowic, które zaproponowało sumę 8.122.629,72 PLN brutto, w tym: - zamówienie podstawowe za kwotę 6.498.103,78 PLN brutto, a prawo opcji za 1.624.525,94 PLN brutto.

Z kolei zamawiający na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 7.248.650,76 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe: 5.798.920,61 PLN brutto, prawo opcji: 1.449.730,15 PLN brutto. To oznacza przekroczenie budżetu o ponad 870 tys. PLN brutto.

I co teraz zrobi Świerklaniec? Zgodnie z dotychczasową praktyką przetargową spółki, PKM powinien unieważnić postępowanie i poszukać tańszych ofert na rynku. Powstają tutaj jednak pytania – czy podobna oferta z pojazdami jest dostępna na rynku i jak szybko przewoźnik potrzebuje autobusów? Odpowiadając na nie – otrzymamy informację o przyszłości tego postępowania. Dodajmy, że jedynym zaplanowanym kryterium oceny ofert była jak najniższa cena.