PKM Świerklaniec na liniach KZK GOP i MZKP Tarnowskie Góry
Wiele miast dawnego WPK Katowice postanowiło nie wchodzić w skład związku KZK GOP i same wzięły na siebie zadanie organizacji transportu publicznego. Wśród nich znalazły się Tarnowskie Góry i Świerklaniec w których działa związek MZKP Tarnowskie Góry a głównym operatorem jest PKM Świerklaniec który oprócz tego wykonuje przewozy na zlecenie KZK GOP.
Zaraz po postawieniu w stan likwidacji Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach (1991 r.) utworzono z Zakładu Komunikacyjnego nr 1, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Świerklaniec. Kolejny rok to powołanie operatora Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach, odpowiadającego za taryfę biletową, wyznaczanie linii oraz ogłaszanie przetargów na ich obsługę.
Obecnie MZKP Tarnowskie Góry tworzy 9 gmin: Tarnowskie Góry, Zbrosławice, Ożarowice, Wielowieś, Krupski Młyn, Miasteczko Śląskie, Tworóg, Mierzęcice i Świerklaniec. W 2007 roku Piekary Śląskie zgłosiły chęć wystąpienia ze związku, która spełniła się 1 lipca 2008 roku gdy miasto zleciło organizację komunikacji miejskiej w ręce KZK GOP. Siedziba MZKP znajduje się w Tarnowskich Górach na ul. Janasa 9. Aktualnie związek realizuje komunikację na 49 liniach autobusowych, dodatkowo na mocy porozumienia z KZK GOP w autobusach kursujących na zlecenie MZKP obowiązuje wspólny bilet z KZK GOP.
Największym przewoźnikiem na zlecenie MZKP jest PKM Świerklaniec, który jest również liczącym się graczem na liniach KZK GOP. Przedsiębiorstwo obecnie posiada 107 autobusów i obsługuje w sumie 21 linii w tym na zlecenie MZKP Tarnowskie Góry 14 tras: 1, 5, 17, 19, 53, 64, 87, 94, 129, 173, 179, 192, 739, 780 natomiast na zlecenie KZK GOP 7 tras: 52, 114, 164, 608, 700, 708, 820. Przewoźnik posiada jedną zajezdnie w Świerklańcu przy ulicy Parkowej 3.
Firma zaczynała jak każda od stada autobusów IKARUS wersji solo 260 oraz przegubowej 280 i JELCZ M11. Na ciekawostkę zasługuje pierwszy zakup taboru używanego zza zachodniej granicy, były to dwa MAN SL200 oraz trzy MAN SG 192 pozyskane w 1992 roku, które jednak nie znalazły uznania i sprowadzanie kolejnych pojazdów używanych z zagranicy wstrzymano na prawie 15 lat. Skupiono się na zakupie pojazdów nowych oraz pozyskiwaniu używanych z kraju, które przeważnie przed wprowadzeniem do eksploatacji przechodziły remonty generalne. Pierwszymi nowymi autobusami były dwa JELCZ M121M oraz dziesięć JELCZ 120M dostarczone pod koniec roku 1995 oraz na początku 1996 roku. Niestety obecnie te pojazdy zostały już wycofane i są w procesie kasacyjnym, pomimo faktu iż przewoźnik ma znacznie starsze autobusy które należało by wymienić w pierwszej kolejności. Prawda jest taka, że autobusy JELCZ, zwłaszcza M121M, nigdy nie były lubiane w Świerklańcu tak więc zamiast przeprowadzenia naprawy głównej postanowiono dokonać kasacji. Kolejny nowy pojazd dostarczono dopiero w 2001 roku i była to KAPENA Thesi City. Dopiero 2003 rok przyniósł zakup właściwego gabarytowo taboru, wybór padł na dwa JELCZ 120MM/2. Następnego roku zakupiono cztery SOLARIS Urbino 10. W 2006 roku dostarczono dwa SOLARIS Urbino 12 oraz dwa SOLARIS Urbino 15, następny i zarazem pierwszy od lat duży zakup taboru nowego wypadł na kolejny rok, zakupiono wtedy sześć SOLARIS Urbino 18, a pod koniec 2008 roku dostarczono jeszcze dwa SOLARIS Urbino 18.
Małe zakupy pojazdów nowych rekompensowano zakupem używanych autobusów z kraju, gdzie największa fala wypadła na rok 2006 kiedy pozyskano około 15 autobusów z różnych stron polski (PKA Gdynia, MZK Zielona Góra, MPK Poznań, PKM Bytom), również w tym roku dostarczono pierwsze pojazdy z zagranicy jeden MAN NL222 oraz jeden MAN NL263. Po pozytywnych wynikach eksploatacji autobusów marki MAN zaprzestano szukać „nowych”pojazdów w Polsce i skupiono się na zakupie używanego taboru z zagranicy. W roku 2007 dostarczono cztery autobusy a rekordowy rok 2008 przyniósł zakup aż 23 pojazdów (szczegóły tabela).
Na chwilę obecną z sumy 107 autobusów, 63 jest w wersji solo natomiast przegubowe (w tym również 15 metrowe) występują w sile 44 pojazdów. Średnia wieku taboru to około 17 lat, a udział niskiej podłogi ponad 42 procent.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
KAPENA Thesi City
|
2001
|
1
|
TAK
|
|
2
|
IKARUS 260.04
|
1983-1986
|
21
|
NIE
|
Trzy z MPK Częstochowa w 1997r, dwa z MPK Kraków oraz jeden z PKM Tychy w 2001r, jeden ZKM Tczew i jeden z KABOR Jaworzno w 2002r.
|
3
|
IKARUS 280.26
|
1982-1992
|
25
|
NIE
|
Z PKM Bytom w 1997r, dwa z MPK Kraków i jeden z SPAK Szczecin w 2000r, dwa z MPK Kraków w 2003r. Jeden z MZK Koszalin oraz jeden z PKA Gdynia w 2005r. Cztery z MZK Zielona Góra, pięć z MPK Poznań i dwa z PKA Gdynia w 2006r.
|
4
|
JELCZ 120MM/2
|
2003
|
2
|
NIE
|
|
5
|
JELCZ M11
|
1986-1990
|
13
|
NIE
|
Dwa z MPK Kraków w 2000r, Dwa z PKM Bytom w 2006 i 2007r.
|
6
|
MAN EL202
|
1996
|
1
|
NIE
|
Z MAN München w 2008r.
|
7
|
MAN NG272
|
1993-1995
|
7
|
TAK
|
Sześć z KVB Köln i jeden CVAG Chemnitz w 2008r.
|
8
|
MAN NG312
|
1996
|
2
|
TAK
|
Z BVB Berlin w 2007r.
|
9
|
MAN NL202
|
1993-1994
|
3
|
TAK
|
Jeden z BSVAG Braunschweig, jeden z MVG Lüdenscheid i z SWT Trier w 2008r.
|
10
|
MAN NL222
|
1995-1997
|
5
|
TAK
|
Jeden z Linie Itzehoe w 2007r. jeden z NVS Stralsund, jeden Marazeck Salzburg i jeden MoBiel Bielefeld w 2008r.
|
11
|
MAN NL312
|
1997
|
1
|
TAK
|
Z Sihler Geislingen an der Steige w 2007r.
|
12
|
MAN NL263
|
1998
|
1
|
TAK
|
W 2006 r.
|
13
|
MERCEDES O405N
|
1994-1997
|
6
|
TAK
|
Dwa z ESTW Erlangen, jeden z RVG Weißenfels i trzy z BVG Berlin w 2008r.
|
14
|
NEOPLAN N4014NF
|
1992
|
3
|
TAK
|
Z BVG Berlin przez PKM Bytom w 2008r.
|
15
|
SOLARIS URBINO 10
|
2004-2005
|
4
|
TAK
|
|
16
|
SOLARIS URBINO 12
|
2006
|
2
|
TAK
|
|
17
|
SOLARIS URBINO 15
|
2006
|
2
|
TAK
|
|
18
|
SOLARIS URBINO 18
|
2007-2008
|
8
|
TAK
|
|
Generalnie przyjęta polityka taborowa wydaje się być właściwą. Odnowa taboru jest prowadzona zarówno nowymi pojazdami jak i zakupem używanych. Również udział niskiej podłogi jest na przyzwoitym poziomie, niestety nieciekawie wygląda średnia wieku, która jest wysoka nawet jak na Śląsk. Dodatkowo zakupione pojazdy nie są jednego typu co podnosi koszty serwisowania, dlatego warto po raz kolejny przypomnieć aby kupować tabor używany jednakowego typu oraz nie starszy niż 10 lat. Wspomagając to zakupami nowych pojazdów można w bardzo krótkim czasie odrobić zaległości sprzed lat.