PKM Świerklaniec ma jednak nowe autobusy Isuzu. Ale od Mercusa
25 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu podpisało umowę z firmą Mercus-Bus na dzierżawę czterech autobusów miejskich niskopodłogowych z silnikami diesla klasy MAXI.
Przypomnijmy, że 17 marca PKM poinformował o unieważnieniu tego zamówienia – po złożeniu jednej oferty przez Busimport – głównego przedstawiciela marki Isuzu w Polsce. Okazała się ona jednak za droga i w ramach negocjacji z wolnej ręki przewoźnik pozyskał tańszą propozycje od Mercusa, obejmującą też pojazdy Isuzu Citiport, natomiast z rocznika 2022. Nowe autobusy te już są na terenie bazy PKM-u i przechodzą intensywny proces uzbrajania, co daje szansę na liniowy start jeszcze w maju.
Co chciał PKM?
Przedmiotem zamówienia była dzierżawa czterech autobusów komunikacji miejskiej niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, o napędzie spalinowym, nie starszych niż (rok produkcji) z 2023 roku spełniających normę czystości spalin co najmniej Euro 6. W szczegółach wyglądało to następująco:
- długość autobusu: 11,50m – 12,50m
- szerokość: min. 2,50m
- układ drzwi: trzy pary w układzie 2-2-2, przy co najmniej jednych drzwiach – rampa najazdowa dla wózków inwalidzkich,
- podłoga – niskopodłogowy na całej długości pojazdu
- liczba miejsc ogółem – co najmniej 80 miejsc, siedzących – co najmniej 25, w tym co najmniej 6 miejsc dostępnych z niskiej podłogi, 1 miejsce na wózek inwalidzki,
- silnik o pojemności maks. 7000cm3
- klimatyzacja przedziału pasażerskiego – minimalna moc chłodzenia 23 kW
- kolorystyka zewnętrzna i wewnętrzna (poręcze) – kolor żółty RAL 1018
- wentylacja - liczba otwieranych okien: - co najmniej połowa okien na powierzchni bocznej ma być przesuwna bądź uchylna, liczba wywietrzników dachowych: - co najmniej dwa sterowane z kabiny kierowcy oraz automatycznie zamykane w momencie uruchomienia klimatyzacji, przyciski otwierania drzwi: zamontowany system otwierania drzwi, tzw. „ciepły guzik”.
Z kolei warunki dzierżawy to: okres dzierżawy – 36 miesięcy z możliwością wykupu opłata wstępna 5% wartości netto przedmiotu umowy czynsz miesięczny w równych niezmiennych ratach.
za drugim razem
Śląski przewoźnik potrzebował szybko nowych pojazdów pod obsługę linii GZM, ale nie za wszelką cenę. Mimo, że SWZ nie zawierał żadnych szczególnych wymagań, do pierwszego przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – Busimport, której oferta okazała się jednak zbyt droga dla śląskiego operatora.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Świerklaniec od razu podał, jakim dysponuje budżetem na autobusowe zakupy. To 5.414.273,24 zł brutto / 4.401.848.16 PLN netto, czyli koszt dzierżawy jednego autobusu oceniono na 1.100.462 PLN netto.
Z kolei złożona 24 lutego oferta od Busimport opiewała na 5.904.782,28 PLN brutto / 4.800.635 PLN netto, co dawało jednostkowy koszt leasingu jednego autobusu Isuzu Citiport na poziomie 1.200.158 PLN netto. To z kolei oznaczało przekroczenie budżetu o 490 tys. PLN brutto. Nie tak dużo, ale...
Śląska firma podjęła decyzję o anulowaniu przetargu i rozpoczęła negocjacje z wolnej ręki, w ramach których otrzymała atrakcyjniejszą ofertę od Mercusa. Ku naszemu zdziwieniu obejmowała ona także dzierżawę autobusów … Isuzu Citiport. A myśleliśmy, że nic nas już nie zaskoczy. Dodajmy, że w ramach pierwszego przetargu przewoźnik wymagał pojazdów z 2023 roku, 3-letniej gwarancji i także 3-letniego ubezpieczenia. Z VIN-ów już dostarczonych do PKM-u pojazdów wynika, że to roczniki 2022. Jak wygląda kwestia spełnienia pozostałych wymagań - nie wiadomo.
Całkowita końcowa wartość umowy to 4.322.160 PLN netto - co daje jednostkowy koszt Isuzu Citiport na poziomie 1.080.540 PLN netto - czyli propozycja Mercusa zmieściła się w budżecie PKM-u i została przyjęta. Nowe autobusy już są na terenie bazy PKM-u i przechodzą intensywny proces uzbrajania, co daje szansę na liniowy start jeszcze w maju.