Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Sosnowiec z umową na 16 hybryd Solarisa. Ze strefowym eko zarządzeniem

infobus
18.03.2022 09:00

16 nowych autobusów o napędzie hybrydowym z ładowaniem typu plug-in zamówiło w czwartek należące do samorządów zagłębiowskich miast Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu (PKM).

Spółka do wartego 41,8 mln zł zakupu dostała 30 mln zł unijnego dofinansowania.

Do 10 miesięcy

PKM Sosnowiec od kilku lat ma w swojej flocie klasyczne autobusy hybrydowe. Jesienią 2021 roku zakończyło odbiór 14 autobusów wyłącznie elektrycznych. Hybrydy typu plug-in, umożliwiające zewnętrzne ładowanie, będą nowością w sosnowieckim przedsiębiorstwie.

Jednak najważniejsza nowinka to specjalny system, który pozwoli na programowanie pojazdów w taki sposób, by w ścisłym centrum miasta autobusy korzystały wyłącznie z silnika elektrycznego.

Pod kątem zakupu takich pojazdów spółka przygotowała projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 "Czyste niebo nad Zagłębiem – zakup autobusów hybrydowych", w którego dwóch etapach otrzymała blisko 30 mln zł unijnego dofinansowania. Umowy o dofinansowanie podpisano z samorządem województwa na początku lutego br.

W trwającym od października 2021 r., podzielonym na dwie części przetargu na zakup ośmiu pojazdów 12-metrowych i ośmiu przegubowych 18-metrowych PKM przewidziało budżet odpowiednio 17,6 mln zł brutto i 23,1 mln zł brutto. Jedyną ofertę złożył producent autobusów Solaris – z cenami 18,7 mln zł (Urbino 12 hybrid) i 23,1 mln zł (Urbino 18 hybrid). Oferta ta została zaakceptowana.

Zgodnie z czwartkową umową autobusy mają zostać dostarczone w ciągu 10 miesięcy od zamówienia. „Jest duża szansa, że jeszcze w tym roku na ulice Sosnowca i całej aglomeracji wyjadą pierwsze w barwach PKM Sosnowiec autobusy hybrydowe plug-in” – ocenił rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy.

Jak zapisano w unijnym projekcie, nowe pojazdy mają obsługiwać linie 16 (Będzin–Dąbrowa Górn.), 35 (Czeladź–Mysłowice), 800 (Będzin–Katowice), 808 (Dąbrowa Górn.–Katowice) oraz 817 (Będzin–Katowice), więc zobaczymy je nie tylko w Zagłębiu. ale również w Mysłowicach i Katowicach. W dużej mierze zastąpią one pojazdy marek Mercedes-Benz oraz MAN wyprodukowane w latach 2003-05.

metroplitalne barwy

Podobnie jak inne zamawiane ostatnio przez sosnowieckie PKM pojazdy, hybrydy plug-in będą miały żółty odcień - zgodny z systemem identyfikacji Zarządu Transportu Metropolitalnego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wcześniej spółka malowała swoje autobusy w biało-czerwone barwy.

Pojazdy będą wyposażone we wszystkie najnowsze dostępne elementy wyposażenia: klimatyzację ładowarki USB, Wi-Fi, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru. Nie zabraknie systemu zliczania pasażerów oraz kontroli trzeźwości kierowcy.

Dodatkowo w 12-metrowych pojazdach będzie minimum 8, a w przegubowcach minimum 9 kamer. W każdym pojeździe przynajmniej 5 kamer będzie obserwowało wnętrze pojazdu, 2 kolejne będą obserwowały drogę przed i za pojazdem, a 2 bok autobusu.

W poprzednim unijnym projekcie taborowym sosnowieckie PKM kupiło 14 nowych autobusów elektrycznych za ponad 46,3 mln zł (przy dotacji blisko 30 mln zł). Jeszcze wcześniejszy projekt, warty 129,1 mln zł, zapewnił 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech elektrycznych wraz z systemem ładowania. W ostatnich dniach do bazy firmy dotarło też 5 nowych konwencjonalnych MAN-ów za 8,4 mln zł.

Sosnowieckie PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w GZM – obok podobnych spółek z Katowic, Gliwic oraz Tychów. Należy do samorządów: Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi, a od niedawna – także do Metropolii, dzięki czemu może ona zamawiać usługi przewozowe w formule in-house, bez przetargów.